Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startprobleem Volvo 940
#1
Hallo,

ik heb sinds kort een probleem met m'n volvo 940.
hij had ongeveer 3 maand stilgestaan, en ik wou hem weer starten, en hij slaat niet aan.
voordien liep hij gewoon perfect, geen problemen mee gehad.
de onsteking werkt, want wanneer ik startpilot in de luchtinlaat spuit, loopt ie als een zonnetje (zolang ik startpilot inspuit) wanneer ik stop, valt ook de motor stil.
de brandstofpomp werkt ook, heb benzine tot vooraan.
ook heb ik de injector relais vervangen, maar ook zonder resultaat.
alle zekeringen (onder het asbakje) nagekeken.
Wat zou hiervan de oorzaak/schuldige kunnen zijn?


gegevens van de wagen:
Volvo 940 - 2.0 Benzine Turbo - eerste inschrijving 02/1992 - rijdt enkel op benzine, geen lpg.

Dank je wel alvast voor al jullie reacties !
Antwoord
#2
Misschien stom, maar kom de benzine ook echt in de motor? Misschien blijft er een afsluitertje van de LPG installatie hangen?
Kan je misschien al ruiken bij de uitlaat (benzinelucht) of als je er een bougie uithaalt.
Antwoord
#3
Lopen met startpilot is een beetje dubieus omdat dat spul zo goed als vanzelf ontbrand, dus ook zonder noemenswaardige vonk. Haal de bougiekabels los, steek er 1 voor 1 een losse bougie in, tegen een massapunt (schroef of bout door plaatwerk of zoiets) houden en bekijk de vonk. Een goeie blauwe moet het zijn.

En bekijk ook de bougies en als je hem eruit krijgt, de verdelerkap. Goeie kans dat er vocht inzit of viezigheid.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
DopdeDouwer schreef:Misschien stom, maar kom de benzine ook echt in de motor? Misschien blijft er een afsluitertje van de LPG installatie hangen?
Kan je misschien al ruiken bij de uitlaat (benzinelucht) of als je er een bougie uithaalt.

wat betreft de benzine, twijfelachtig geval, ik denk niet dat de benzine tot in de motor komt. maar afsluitertje van lpg is uitgesloten, omdat er geen lpg instalatie geïnstaleerd is.
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Lopen met startpilot is een beetje dubieus omdat dat spul zo goed als vanzelf ontbrand, dus ook zonder noemenswaardige vonk. Haal de bougiekabels los, steek er 1 voor 1 een losse bougie in, tegen een massapunt (schroef of bout door plaatwerk of zoiets) houden en bekijk de vonk. Een goeie blauwe moet het zijn.

En bekijk ook de bougies en als je hem eruit krijgt, de verdelerkap. Goeie kans dat er vocht inzit of viezigheid.

ik ga de volgende dagen de complete ontsteking eens nalopen, ik post het resultaat dan hier
Antwoord
#6
Ik heb de 4 bougie eruitgehaald, en bij het starten is er toch een benzine-lucht.

Ik heb de ontsteking nagekeken, en tot m'n verbazing had ik geen enkele vonk. de stroom toevoer naar bobine gemeten, geen stroom (bij contact aan). ik haal de stroomtoevoerkabels van de bobine, en meet dan 12,55V. maar van zodra ik ze aansluit op de bobine, meet ik op de bobine geen stroom. stroomverdeler, stroomverdelerkap, bougiekabels, en bougie's zijn nieuw nu.
Antwoord
#7
Aan de 15 pin meet je als het goed is 12V bij contact op II, de andere kant is massa maar die wordt geschakeld door de ontstekingsmodule, via de 'vonkversterker'. Deze, kweenie waar die hangt in de 940: http://www.ebay.com/itm/Volvo-240-740-76...ccessories

Zoals je ziet zijn de pinnen genummerd 1-6. Haal de rubber hoes vd stekker naar achter en meet de spanning op de pinnen, 4 en 2 moeten 12V hebben bij contact op II. Haal de stekker los, steek je meter tussen pin 5 op de stekker en massa, en dan moet je tussen 0 en 2 V meten als je de motor laat draaien (met de startmotor).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
ik had de bobine, bij wijze van test, rechtstreeks aangesloten op de batterij (eerst wel de orginele/huidige stroomkabels erafgehaald.) dan de motor laten draaien dmv de starter, maar nagenoeg geen vonk.

ik zal de vonkversterker uitmeten, en post dan het resultaat hier.
Antwoord
#9
Bobines gaan ook wel eens stuk. De primaire winding moet 0.6 tot 1.0 ohm zijn, de secundaire 6.5 tot 8.5 kilo ohm voor EZ116K ontsteking.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
ik heb de vonkversterker uitgemeten, en de gemeten waarden komen overeen met de opgegeven waarden.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.481 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 489 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.051 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 789 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.585 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 768 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.192 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.366 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.607 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 5.983 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)