Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2013
Hallo,
ik heb sinds kort een probleem met m'n volvo 940.
hij had ongeveer 3 maand stilgestaan, en ik wou hem weer starten, en hij slaat niet aan.
voordien liep hij gewoon perfect, geen problemen mee gehad.
de onsteking werkt, want wanneer ik startpilot in de luchtinlaat spuit, loopt ie als een zonnetje (zolang ik startpilot inspuit) wanneer ik stop, valt ook de motor stil.
de brandstofpomp werkt ook, heb benzine tot vooraan.
ook heb ik de injector relais vervangen, maar ook zonder resultaat.
alle zekeringen (onder het asbakje) nagekeken.
Wat zou hiervan de oorzaak/schuldige kunnen zijn?
gegevens van de wagen:
Volvo 940 - 2.0 Benzine Turbo - eerste inschrijving 02/1992 - rijdt enkel op benzine, geen lpg.
Dank je wel alvast voor al jullie reacties !
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Misschien stom, maar kom de benzine ook echt in de motor? Misschien blijft er een afsluitertje van de LPG installatie hangen?
Kan je misschien al ruiken bij de uitlaat (benzinelucht) of als je er een bougie uithaalt.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Lopen met startpilot is een beetje dubieus omdat dat spul zo goed als vanzelf ontbrand, dus ook zonder noemenswaardige vonk. Haal de bougiekabels los, steek er 1 voor 1 een losse bougie in, tegen een massapunt (schroef of bout door plaatwerk of zoiets) houden en bekijk de vonk. Een goeie blauwe moet het zijn.
En bekijk ook de bougies en als je hem eruit krijgt, de verdelerkap. Goeie kans dat er vocht inzit of viezigheid.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2013
DopdeDouwer schreef:Misschien stom, maar kom de benzine ook echt in de motor? Misschien blijft er een afsluitertje van de LPG installatie hangen?
Kan je misschien al ruiken bij de uitlaat (benzinelucht) of als je er een bougie uithaalt.
wat betreft de benzine, twijfelachtig geval, ik denk niet dat de benzine tot in de motor komt. maar afsluitertje van lpg is uitgesloten, omdat er geen lpg instalatie geïnstaleerd is.
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2013
Marc1970 schreef:Lopen met startpilot is een beetje dubieus omdat dat spul zo goed als vanzelf ontbrand, dus ook zonder noemenswaardige vonk. Haal de bougiekabels los, steek er 1 voor 1 een losse bougie in, tegen een massapunt (schroef of bout door plaatwerk of zoiets) houden en bekijk de vonk. Een goeie blauwe moet het zijn.
En bekijk ook de bougies en als je hem eruit krijgt, de verdelerkap. Goeie kans dat er vocht inzit of viezigheid.
ik ga de volgende dagen de complete ontsteking eens nalopen, ik post het resultaat dan hier
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2013
Ik heb de 4 bougie eruitgehaald, en bij het starten is er toch een benzine-lucht.
Ik heb de ontsteking nagekeken, en tot m'n verbazing had ik geen enkele vonk. de stroom toevoer naar bobine gemeten, geen stroom (bij contact aan). ik haal de stroomtoevoerkabels van de bobine, en meet dan 12,55V. maar van zodra ik ze aansluit op de bobine, meet ik op de bobine geen stroom. stroomverdeler, stroomverdelerkap, bougiekabels, en bougie's zijn nieuw nu.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aan de 15 pin meet je als het goed is 12V bij contact op II, de andere kant is massa maar die wordt geschakeld door de ontstekingsmodule, via de 'vonkversterker'. Deze, kweenie waar die hangt in de 940:
http://www.ebay.com/itm/Volvo-240-740-76...ccessories
Zoals je ziet zijn de pinnen genummerd 1-6. Haal de rubber hoes vd stekker naar achter en meet de spanning op de pinnen, 4 en 2 moeten 12V hebben bij contact op II. Haal de stekker los, steek je meter tussen pin 5 op de stekker en massa, en dan moet je tussen 0 en 2 V meten als je de motor laat draaien (met de startmotor).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2013
ik had de bobine, bij wijze van test, rechtstreeks aangesloten op de batterij (eerst wel de orginele/huidige stroomkabels erafgehaald.) dan de motor laten draaien dmv de starter, maar nagenoeg geen vonk.
ik zal de vonkversterker uitmeten, en post dan het resultaat hier.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bobines gaan ook wel eens stuk. De primaire winding moet 0.6 tot 1.0 ohm zijn, de secundaire 6.5 tot 8.5 kilo ohm voor EZ116K ontsteking.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2013
ik heb de vonkversterker uitgemeten, en de gemeten waarden komen overeen met de opgegeven waarden.