Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lekkage keerring
#11
Voor de duidelijkheid: De motor lekt op zich niet, het gaat om bakolie lekkage!
Ik heb de garage gezegd op zoek te gaan naar een originele Volvo keerring+pakking. Deze wordt er dan op geplaatst en dan afwachten of het lekken verholpen is.
Klopt het dat dit Volvo onderdeelno: 6842160 moet zijn?
Kan ik het beste de dealer proberen of weet iemand een goedkoper adres voor deze Volvo onderdelen?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#12
Dat was niet erg duidelijk. Dus de bak lekt bij de uitgaande as? Daar ligt een andere oorzaak achter, ws. een uitgelopen lager, dus een nieuwe keerring gaat ook niet lang heel blijven.
Met zo'n lager maakt de bak een nogal jankend geluid, klopt dat?

Maar die M47's zijn er zat van, gewoon een andere opzoeken. Die 6842160 is NIET het no. van deze keerring.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Nee Marc, de bak maakt geen jankend geluid en schakelt prima. Alleen het druklager is soms hoorbaar (rinkelend geluid) in z'n vrij bij stationair toerental, als je het koppelingspedaal een cm verder indrukt is het weg. Als het pedaal weer opgekomen is hoor je het soms weer rinkelen op de achtergrond.
Dit lekken is afgelopen sept. verholpen door een nieuwe keerring te plaatsen, maar deze is sinds kort dus gaan lekken. Wellicht veroorzaakt door snelle snelwegritten met volle belading?
Ik zit er aan te denken om de totale koppeling te vervangen (koppelingsplaat, toplager, druklager) om alles in 1 keer goed aan te pakken alhoewel deze koppeling+druklager er nog geen 40.000 km op zit (2007).
Van een andere M47 weet je vaak de achtergrond niet. Wat is wijsheid?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#14
Je had eerder die zogenaamde speedy-sleeves, geen idee of die nog bestaan ?

Die gebruikten wij indertijd vaak op slecht afdichtende assen die verroest, na afschuren te dun, of ingelopen waren.
Bestonden uit een rvs-achtige huls die je op de brandschoon gemaakte as plakte en een bijbehorende keerring, was een setje.
Na revisie was het nieuwe afdichtvlak dan de frisse keering die op die nieuwe gladde en zuiver ronde sleeve-bus liep.

ja dus, ze zijn er nog :

[Afbeelding: Speedy-sleeve.JPG]
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#15
Goede tip pwassink: Ik denk dat ik ga voor een speedi sleeve in combinatie met een nieuwe originele Volvo keerring.
Ik heb een leverancier van Speedi sleeves (Aandrijf Techniek Deventer) vlak bij mij in de buurt gevonden. Er zijn tientallen varianten/maten. Welke diameter(mm) heb ik nodig voor mijn as? Waarmee maak (plak) je deze speedi sleeve vast?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#16
tav de maat, loshalen, ontroesten, schoonmaken en nauwkeurig opmeten. Nooit uitgaan van standaard productiemaat oid, passing is belangrijk.

de "lijm" ervoor die wij toen hadden was een of ander Loctite 2 componentenspul, waterdun meen ik, maar dat kan die leverancier je ook wel leveren.

Een originele volvo keerring zal niet lekker gaan, je asje wordt immers wat dikker op de plek van de sleeve.. Wink
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#17
Leuke oplossing!
Maar als je een gebruikte bak op de kop kan tikken en gelijk even een revisie setje aanschaft heb je ook geen lapmiddel nodig.
Gebruikte bak tussen de 75 en 125 euro en pakking setje.
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...ts_id=1336
De prijzen van de lagers weet ik zo even niet maar zal ook niet buitensporig zijn, als ze tenminste aan vervanging toe zijn, meestal nog goed.
Als je bestaande bak al zo is in gesleten heeft hij al heel wat kilometers achter de rug.
Je weet wel wat je hebt maar is hij echt wel zo goed als je denkt, ken je de historie?
Er wordt heel wat af gejokt in autoland wat historie betreft.
De sleeve is natuurlijk een leuke oplossing, zeker als je een zeer zeldzame bak zou hebben.
Maar een M47, hoeveel wil je er hebben Wink
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#18
Zuurstar: bak schakelt goed en complete historie v.d. auto is bekend met dealer
nota's van de vorige en eerste eigenaar. Ik heb geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit van de bak an sich. Vervangen door een andere was ik dan ook niet van plan. Ik zoek het in eerste instantie in vervangen van pakkingen/keerringen.
Afgelopen sept. is o.a. keerring tussen bak en blok vervangen i.v.m. lekkage, deze lekkage is sindsdien verholpen. Ook is toen de cardanas gebalanceerd door een specialistisch bedrijf+ is de bakolie ververst, ik vermoed dat daarna met het bevestigen van de as het e.e.a. niet zorgvuldig genoeg gedaan is, waardoor nu lekkage ontstaan is. Aanvankelijk was er geen lekkage, een week geleden zag ik een paar druppels onder de auto liggen. De onderkant bak schoon/droog gemaakt en na twee dagen rijden opnieuw kijken om te bepalen waar de olie vandaan kwam. Bleek de keerring tussen achterkant bak en uitgaande as te zijn.Speedy sleeve+ nieuwe pakking zullen rond de 75,- euro gaan kosten (ex. montagekosten). Morgen ga ik bekijken of ik niet meteeen de complete koppeling laat vervangen als toch het e.e.a. los gemaakt moet worden. Dan hoop ik weer jaren vooruit te kunnen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#19
Loctite 641.
Antwoord
#20
Speedy sleeve alleen gebruiken als de as beschadigd is, ander is het zondegeld en vererger je het probleem alleen maar.
Goed uitzoeken wat het probleem is en dat oplossen!
Vermoedelijk ben je met de juiste lipseal uit de brand, (6842093)
Als je info wilt over lipseals, want er zijn echt wel smalle en brede te koop voor de zelfde behuizing en as, zoek dan contact met Eriks in Alkmaar.
Dat is de grootste leverancier.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  KEERRING VERDRIET/DISTRIBUTIERIEM André1992 4 4.782 21 January 2017, 18:21
Laatste bericht: Marc1970
  Expansievat 'lekkage' jos evers 7 5.959 21 March 2016, 14:14
Laatste bericht: jos evers
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 9.646 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Nokkenas keerring: afmetingen ZOAB 5 7.345 25 October 2014, 19:01
Laatste bericht: ZOAB
  Brandstof lekkage janhofma 1 3.783 21 February 2013, 20:16
Laatste bericht: Spijky1980
  Benzinetank lekkage 93'er 245 B200F pwassink 7 3.951 15 November 2012, 23:44
Laatste bericht: pwassink
  lekkage koelvloeistof wakka 6 4.279 15 March 2012, 22:45
Laatste bericht: wakka
  Lekkage en raar lawaai Db13 10 6.544 13 April 2011, 17:22
Laatste bericht: Marc1970
  Lekkage oliekoeler automaat Db13 21 13.627 23 February 2011, 18:51
Laatste bericht: Db13
  Volvo 240 met een B230F motor olie lekkage of krukas kering Drijnhart 34 21.238 21 February 2011, 10:54
Laatste bericht: Drijnhart

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)