Berichten: 20
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2011
Status; onervaren Volvo (liefhebber) en sinds vorige week trotste eigenaar van een Volvo 244 GL '82. Automaat
Mijn Volvo 244 GL heeft een lekkage bij de oliekoeler voor de automaat. Het lijkt of er een koppelstukje tussen gezet is met twee slagen eraan. (volgens mij plaatsen ze dat vroeger om een bijv een caravan te trekken?! Klopt dit?!)
Op deze slagen heb ik lekkage.
Wat kan ik hier aan doen?!
Alvast heel erg bedank voor jullie tips/ adviezen, alle hulp is welkom.
Berichten: 20
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2011
Hellup!!!

???
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ja nee janee, het lijkt me logisch dat je begint met het vervangen van die slangetjes en hun slangklemmen. Er staat geen druk op de leiding als de motor niet draait (en zelfs dan nog niet erg veel) dus behalve een beetje knoeien moet het lukken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 20
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2011
Dank voor je antwoord.
Maar kan dit koppelstukje er ook tussenuit?!
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ws. heb je ook een koeler in de radiateur, met een T stukje naar de losse koeler.
Als je wilt kan je die in de radiateur omzeilen, kan maar gaan lekken (=einde bak).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 20
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2011
Dank zover.. Ik zal morgen vroeg even een fotootje maken en deze plaatsen.
Kan ik er nu wel mee doorrijden?
Het oliepijl vd automaat is wel aan de lage kan geloof ik..
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Peilen met draaiende motor, eerst PRND212DNRP doorschakelen (elk 10 tellen), evt. bijvullen met atf type f.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
als het slang is met aangekrompen einden kun je die laten namaken. Kan ik ook bij helpen als je me de maten opgeeft, kan gewoon per post die slang sturen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 20
Topics: 3
Lid sinds: Feb 2011
Bij deze de link naar en een fototje.
De twee slangen lekker dus allebei en gaan inderdaad naar die extra radiator.
http://www.mijnalbum.nl/Album=R8EVTFHI
Kan ik er wel mee doorrijden of is het beter de slangen te vervangen? Of nog beter, de slangen er tussen uit te halen.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
als ze echt gaan lekken ben je wel je olie kwijt (evt opruimkosten).
weglaten kan, alleen is een extra oliekoeler wel leuk voor de automaat en het koelsysteem van de motor, da automaatolie zal dan minder erg door het motor koelsysteem afgekoeld hoeven te worden.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni