Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
#21
Bij mij zat er toch nog een best verschil tussen 2,5 en 3,5% CO. De motor draait nu stationair relatief geluidloos en vrij van trillingen. Bij dat lagere CO (2,5) was dat niet zo.

Maar ik heb de naald en sproeier dan ook vervangen en afgesteld volgens de Volvo 300-serie vraagbaak, d.w.z. de verdikking van de naald gelijk aan de onderkant van de zuiger en de sproeierbuis op 1 mm onder de rand. Toen is er door verstelling van de naald 2,5% CO uitgekomen en door verstelling van de stelschroef 3,5%.

1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#22
Maar ook bij die hoge CO toch nog last van slecht lopen bij koudere motor? Of valt dat nu wel mee?

Hmmm.. kan het inderdaad wel eens proberen.. Ik ben ook begonnen met afstelling van de naaldbus op gelijke hoogte aan de zuigerbasis, maar dat op zich was dus veel te arm. Dan met COmeter in de aanslag de naald geleidelijk hoger gedraaid. Na de VKB nog maar eens kijken. Misschien eens een hobby- of doe-het-zelf-garage zoeken in de buurt, waar ik de apparatuur gewoon ter plekke zelf kan gebruiken!

Zat trouwens te denken of ik de pakking van de inlaat misschien eens nader moet bekijken. Misschien zuigt ie daar valse lucht..?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#23
Ha ja, die pakking is ook mijn verdachte, maar ik heb er zowat een complete bus remmenreiniger overheen gespoten zonder ook maar een fractie verschil in de loop van de motor.

Koud loopt 'ie nu best netjes trouwens. In de zomer kan de choke gelijk terug naar 1250 tpm, maar met deze temperaturen (minder dan 10 graden) moet ik hem op 1500 tpm houden om nog in de stoel te kunnen blijven zitten.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#24
Wel, een reactie op het Belgische Volvoforum gaf aan dat een luchtlek via de pakking van het inlaatspruitstuk niet noodzakelijk zo makkelijk te vinden is:

Citaat:Het inlaattraject is ook de pakking van het inlaatspruitstuk tegen de motor...Inspuiten met wd-40 is niet echt een zekerheid...Valse lucht zuigen is niet zo zichtbaar en hoorbaar als blazen...Had zelfde problem met een 460 via de computer kan je daar uitlezen dat het mengsel niet klopt en dat de lamba sonde alles doet om het probleem recht te krijgen.... De oorzaak was een slechte pakking bij de inlaatcollector...niet te horen lat staan te controleren.

It's worth a try!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#25
Als je een stuk tuinslang aan je oor zet en het andere eind in allerlei hoekjes steekt kan je goed ter plaatse luisteren. Evt. sissen hoor je dan een stuk beter boven de overige motorgeluiden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#26
Gisteren hebben we ze eens met de neuzen tegen elkaar gezet en verrek, ze lopen, starten en rijden inderdaad precies hetzelfde. Goed om te weten, want dan kunnen we de tips zonder nuances overnemen.

Dan toch maar eens die tip met de tuinslang ter harte nemen, ik ben benieuwd! Ik heb al eens eerder geprobeerd om het inlaatspruitstuk los te halen, de moeren eraf was geen probleem maar het spruitstuk zat zó vast aan het blok dat ik 'm er met geen mogelijkheid af kreeg...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#27
aan beiden:
- hebben jullie al gevoeld of er speling zit op de gasklep as? Een versleten carburateur kan valse lucht via die route aanzuigen.
Dan zal ook het stationair mengsel lastig af te stellen zijn.

- hebben jullei ook gevoeld of de gasklep zelf nog wel goed vast zit in de gasklep as? ( 2 schroefjes) zo nee dan kan daardoor het stationair toerental onstabiel zijn, de ene keer goed, de andere keer niet.
Antwoord
#28
Ja, beide heb ik gecontroleerd. De kabel staat ook netjes strak.

Er is wel een niet af te stellen/te minimaliseren speling op de aansluiting van de gaskabel op de gasklepas. Maar deze speling is zo licht t.o.v. de kracht die nodig is om de gasklep te bewegen, dat dit nooit van invloed kan zijn.

Wat mij wel op is gevallen, is dat de pakking tussen carburateur en spruitstuk zeiknat wordt. Zodra je de carb eraf haalt, komt de pakking in delen mee, alsof je een vochtig A4'tje op probeert te pakken dat op een natte weg ligt.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#29
Ikzelf heb de carburateur nog niet uit elkaar gehad. Momenteel ook tijdgebrek. Hij is wÃl gedemonteerd geweest door de Volvodealer, deze zomer. Daar is toen ook een nieuwe gasklep ingekomen, speling had ie niet. Ik ben wel van plan de carb er nog eens af te halen om nog een paar punten te controleren, maar momenteel weet ik nog niet wanneer dat zal moeten lukken. De gaskabel staat alleszins alweer strak (zat nogal los).

Ik moet zeggen dat het stationair de laatste tijd min of meer in orde is. Van zodra de motor goed warm is, blijft ie op ca. 900 toeren. Ook na een lange rit aan hogere toeren (snelweg) blijft ie stabiel. Het lijkt er mij op dat tanken van betere brandstof misschien toch dat beetje verschil heeft gemaakt..?

Toch blijft er bij de motor een 'zindering' / trilling in de stationairloop. Hij loopt redelijk mooi rond, om dan sporadisch een soort pruttel, een schokkerig moment te vertonen en zich dan weer te herstellen. Het was wel frappant dat de motor van 345GLS exact hetzelfde fenomeen vertoont. Tevens: zelfs al is de motor echt goed warmgereden, vanzodra ie uitgeschakeld wordt en bij warme motor opnieuw wordt gestart, loopt hij stationair even rommelig en laag in toeren voor hij zich herstelt..?

Ik heb alvast de bouten van het spruitstuk met kruipolie ingespoten. De carb zal er best afgaan voor ik het spruitstuk demonteer (of althans dat probeer). Tot nu toe ben ik nooit verder gekomen dan een paar onschuldige bouten losdraaien of een thermostaat vervangen.. dus ik vind het wel een beetje eng :Smile Maar goed, helaas is mijn werkweek alweer in volle gang, zal voor later zijn.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#30
Is een velleman-kitje dan iets voor jullie, loopt ie wat mooier stationair van
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.258 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.437 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.005 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 769 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.338 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.565 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.126 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.872 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.328 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.904 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)