Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
7 January 2012, 18:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 January 2012, 18:15 door Nicolaas H.)
Vandaag geprobeerd de stuurkogel te vervangen [rechtsvoor]. Leek me een eenvoudige klus maar het zit toch weer tegen.
Heb de nieuwe stuurkogel op de stuurstang gedraaid rekening houdend met de iets kortere nieuwe stuurkogel.
Toen heb ik met de garagekrik de draagarm zover opgetild dat de pen van de stuurkogel in de holte geduwd kon worden.
En toen de borgmoer erop gedraaid. En dat ging maar tot op bepaalde hoogte. Daarna draaide het draadeinde mee. Moer zit er recht op.
Ook de moer eraf draaien lukt ook niet meer! [Lukt me inmiddels wel ...]
De pen is nog lang niet vastgedraaid ... Wat kan ik doen?
Foto hier:
http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/stuurkogel.jpg
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Je bent nu aanbeland op het punt waarop de zelfborgende moer z'n werk gaat doen. De "pen" is conisch en trekt zichzelf vast als je hem aandraait.
Om te zorgen dat hij niet meedraait en al voldoende klemt om de plastic borgring in de moer aan te kunnen moet je de kogel al goed in het gat drukken.
Bijvoorbeeld even met een klosje hout met de krik (gewoon met de hand wil niet).
Je zult daarna merken dat de pen niet meer meedraait.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
stapeltje ringen er tussen, vastdraaien, moer er af, ringen er uit, moer er op..
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Jambon schreef:stapeltje ringen er tussen, vastdraaien, moer er af, ringen er uit, moer er op..
Slim! Dan zou ik echter wel tijdelijk even een andere moer (met hetzelfde schroefdraad) gebruiken.
Dan houd je de zelfborgende moer nieuw voor het echt vastzetten van de kogel. Idealiter hergebruik je die niet namelijk.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
nou, ik draai de boel vast genoeg, nog nooit een losse moer meegemaakt, maar is wel tegen de ongeschreven wet in...
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Jambon schreef:stapeltje ringen er tussen, vastdraaien, moer er af, ringen er uit, moer er op..
Briljant en simpel... hoe verzin je het.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Het konische deel van de stuurkogel moet je recht voor het gat richten en dan erin duwen.Dat moet vanzelf gaan anders zit ie niet recht voor het gat.
De kogel moet tot aan het rubber door het gat zitten; het konische deel klemt de kogel dan al vast, VOORDAT je uberhaupt de moer op de schroefdraad zet.
Mocht de kogel toch nog iets meedraaien dan zet je een handkrik onder de kogel.
Het is inderdaad simpel:tongue:
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
He wat heerlijk. Voor het eten even snel hier m'n probleem voorgelegd en na het eten was het zo gebeurd! Dankzij jullie reacties. Ik heb de oude moer [zonder borgring] gebruikt om het geheel aan te draaien, deze er weer af gedraaid en toen zonder problemen de zelfborgende moer erop kunnen draaien.
Ik vraag me wel nog ÃÃn ding af: in mijn boekje staat dat ik het aan moet draaien met 60/70 Nm. Maar het boekje gaat uit van een gewone moer. Moet ik dit bij een zelfborgende moer ook aanhouden?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
gewoon goed vastdraaien...