Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[1989 740 2.3i] Stuurbekrachtiging werkt soms niet
Ik heb een interessant probleem met mijn 740 estate. Soms als ik 's ochtends weg wil rijden, dan werkt de hele stuurbekrachtiging niet mee. Het sturen gaat dan loodzwaar.
Soms helpt even heen-en-weer draaien van het stuur, meestal moet ik eerst de straat uit en dan werkt 'ie meestal halverwege een stuurbeweging ineens weer.
Vaak werkt rechtsaf een bocht eerder dan linksaf..

Maar, andere dagen doet hij het vanaf het eerste moment dat ik het stuur nodig heb. De wielen komen wel altijd netjes terug in het midden.

Anwyay, vloeistofniveau is misschien wat ruim, het riempje is vervangen, pomp draait altijd mee, piept niet, kreunt niet, tikt en klakt niet.
Als de stuurbekrachtiging eenmaal is 'aangeslagen' werkt hij feilloos en soepel, de hele dag zonder enig hoorbaar geluid. Ik kan letterlijk met 1 vinger sturen.

Zit er ergens een klep die kan blokkeren ofzo?
Antwoord
Misschien stuurbekrachtingsoilie eens verversen
Van 1992 850 GLT naar 244 DL

1995 850 T-5R ombouw voor erbij
Antwoord
Ik zou een 5 cc spuitje halen bij de apotheek en wat ATF of Power Steering Fluid en het reservoir leeghalen (na even draaien) en bijvullen, en dat twee of drie keer dan heb je zeker de helft nieuwe vloeistof. 'Mijn' besturing is er behoorlijk van opgeknapt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De olie is een beetje roodbruin, ziet er eigenlijk niet slecht uit. Maar, ik weet dan ook niet wat er in zit. Misschien wel een mengsel?

Verversen kan geen kwaad, misschien is het nooit helemaal geflushed geweest.
Ik denk dat ik de leidingen op het huis los maak en de boel rustig laat leegdruppelen zonder de motor te starten. Kan de boel ook niet perongeluk drooglopen.
Een mooi klusje voor de namiddag Smile Bedankt allemaal, ik ben benieuwd!
Antwoord
Als de leidingen op het stuurhuis los zijn en je het stuur van uiterst links naar rechts draait wordt de olie eruit geperst (NIET met draaiende motor doen).
Het is op die maniet wel een beetje een kliederwerkje.

Als je de olie in het vaatje bijgevuld hebt de auto pas starten nadat je een aantal malen het stuur van uiterst links naar rechts hebt gedraaid
Antwoord
Ik heb de retour op het stuurhuis losgehaald en rustig leeg laten stromen. Vervolgens het stuur heen-en-weer bewogen. Toen de aanvoer ook leeg laten stromen, stuur links/rechts en er kwam al meer uit geperst, weer vastgezet en het reservoir gevuld. Vervolgens het bovenstaande herhaald.
Wat er toen uitkwam was al ranzig zeg! blijkbaar was wat in het reservoir zat een andere vloeistof en bleef die bovenop liggen ofzo..

Weer bijgevuld, bougies eruit gehaald en op de startmotor de pomp even laten werken, stuur ook weer van links naar rechts, etc. Toen kwam de echte zwarte drab.
Weer bijgevuld, zonder pomp stuur links/rechts gedaan, olie die eruit kwam lopen was mooi rood. Slang weer aangesloten, opnieuw afgevuld, stuur links/rechts, bougies terug, motor gestart en de boel ontlucht.

Vooralsnog werkt het systeem prima. Ik kan niet zeggen dat het lichter stuurt, maar gefaald heeft het ook nog niet.
Later op de dag ook de versnellingsbakolie gedaan (peil was ook te laag, dus gelijk maar compleet vervangen. Kan ook geen kwaad) en de achterveren vervangen. Een mooie dag dus Smile
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 - stuurbekrachtiging slang ZwerverRoodbaard 0 750 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard
  Onregelmatige stuurbekrachtiging '91 Super Polar marc-f 9 3.014 6 July 2022, 10:09
Laatste bericht: Marc1970
  Stuurbekrachtiging trilt Rin 4 3.696 5 August 2021, 13:24
Laatste bericht: charlesjj
  stuurbekrachtiging op B20A motor jos245 6 7.023 24 June 2017, 12:18
  elektrische stuurbekrachtiging in 245 jero 7 7.616 16 August 2015, 12:20
Laatste bericht: Jambon
  Stuurbekrachtiging weggevallen Nicolaas H 14 13.785 8 January 2015, 00:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  (te) licht sturen 245 met stuurbekrachtiging jero 7 8.424 27 September 2014, 21:12
  Welke olie stuurbekrachtiging? Drk 1 40.526 30 August 2014, 16:40
Laatste bericht: Rob
  Stuurbekrachtiging werkt niet mee Rob 1 2.825 10 September 2013, 20:54
Laatste bericht: HansDAF
  stuurbekrachtiging naar links veel lichter dan naar rechts ericquak 28 26.646 24 February 2013, 21:54

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)