Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Al na 131000 km een nieuwe bak voor mijn V40 1.8 uit 2001?
Beste Volvo-liefhebbers,
Sinds een paar weken produceert mijn V40 (1.8 Europa uit nov. 2001 met slechts 131.000 km op de teller) een rare fluittoon in de vijfde versnelling. De vakgarage (geen volvogarage) waar ik hem heen heb gebracht, meldde mij dat zij de fluittoon ook in de andere versnellingen horen, en dat de lagers versleten zijn. Hoewel ze een slag om de arm houden, vertelden ze me dat ik rekening moet houden met een kostbare reparatie, en waarschijnlijk zelfs het plaatsen van een nieuwe danwel gereviseerde bak. Saillant detail: ik heb hem in nov. 2011 naar diezelfde garage gebracht voor APK + grote beurt; de auto scoorde toen honderd procent, ik werd nog uitgebreid gecomplimenteerd met de staat van onderhoud waarin hij verkeerde.
Hoewel ik niet veel van autotechniek afweet, lijkt het me gezien de km.stand rijkelijk vroeg voor een dergelijk serieus defect. Hier en op andere sites lees ik dat Volvo's normaal gesproken zonder problemen de 250-300.000 km moeten kunnen halen.
Een bijkomend probleem is dat ik de auto zelf nog maar ruim een jaar heb, en ik geen idee heb wat de vorige eigenaar er allemaal mee gehad heeft. Ikzelf gebruik de auto weinig (geen woonwerkverkeer bijv), in 14 maanden heb ik er amper 15.000 km mee gereden.
Ik kan natuurlijk gewoon pech hebben, maar het lijkt me niet normaal dat een dergelijke auto na die km.stand al toe is aan een nieuwe bak. Ik zou dan ook graag antwoord(en) krijgen op de volgende vragen:
- wie is er bekend met de klacht van de fluittoon, al dan niet in z'n vijf?
- kan het echt zo zijn dat mijn bak na 131.000 km al op is?
- Volvo claimt dat hun bakolie een leven lang meegaat. Dit lijkt me onzin, geen enkele vloeistof blijft 'eeuwig' effectief. Wie weet hier meer van?
- hoe aannemelijk is het verhaal van de garage, die stelt dat zij de fluittoon in alle versnellingen horen, terwijl ik hem alleen in vijf hoor?
- kan het zijn dat een volvogarage tot een andere conclusie komt?
- mocht er echt een andere bak in moeten, wat zou die dan (excl inbouw) ongeveer mogen kosten?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Alvast veel dank.
Vriendelijke groet,
Erik de Vries

-
Antwoord
De handbak uit de V40 serie is nooit beroemd geweest om z'n degelijkheid...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Cleever schreef:Beste Volvo-liefhebbers,
Hier en op andere sites lees ik dat Volvo's normaal gesproken zonder problemen de 250-300.000 km moeten kunnen halen.

Zekers, alleen is de V40 meer een samensmelting van Mitsubitshi, Renault en Volvo-logo's Tongue

Nee serieus;

Cleever schreef:- wie is er bekend met de klacht van de fluittoon, al dan niet in z'n vijf?
- kan het echt zo zijn dat mijn bak na 131.000 km al op is?
- Volvo claimt dat hun bakolie een leven lang meegaat. Dit lijkt me onzin, geen enkele vloeistof blijft 'eeuwig' effectief. Wie weet hier meer van?
- hoe aannemelijk is het verhaal van de garage, die stelt dat zij de fluittoon in alle versnellingen horen, terwijl ik hem alleen in vijf hoor?
- kan het zijn dat een volvogarage tot een andere conclusie komt?
- mocht er echt een andere bak in moeten, wat zou die dan (excl inbouw) ongeveer mogen kosten?

Zoals Edwin al zei, die bakken in de ouwe 40's zijn inderdaad niet bepaald bekend voor degelijkheid. Je kunt proberen met andere olie, dat kan de slijtage even verminderen, maar als er werkelijk een lager kapot is valt daar niet veel anders aan te doen dan dat te vervangen.
Ga es langs bij een andere garage voor een 2e opinie, dat gaat niemand je kwalijk nemen.
Een gereviseerde bak + werkuren zal toch al rap tegen de 1500 euro oplopen vrees ik...

Wel vreemd dat't fluit, lagers die versleten zijn zoemen/grommen volgens myn (echter weinige) ervaring...

Succes ermee
plsvolvoprojects.blogspot.com
Antwoord
Je weet nooijt wat de vorige eigenaar allemaal heeft gedaan. Ik heb wel eens bij iemand in de auto gezeten, waarbij je bij elke schakel-handeling verwachtte dat de tandwielen je meteen om de oren zouden komen vliegen :-)) Maar goed, even serieus. Bij versnellingsbakken denk ik aan "degelijk" als een bak 500.000+ km meekan zonder revisie, dus dan denk je aan Mercedes-Benz, Volvo 200 en 700 serie. Zelfs een bak van mindere kwaliteit zou zonder problemen 250.000 km mee moeten kunnen, dus 131.000 km is inderdaad wel erg vroeg. Maar je kan gewoon pech hebben, bij serieproductie is per definitie X% "defect". Eerst een second opinion bij de Volvo dealer, en kijk eens rond op Google of de V40 bekend staat om zijn slechte versnellingsbakken....
Antwoord
Het rijmt misschien maar een V40 is nog geen 240 :lol: Maar inderdaad, een versnellingsbak moet wel langer meegaan dan 130.000 kilometer.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Frox is ook gestrand met een V40 met versnellingsbakproblemen... in hongarije...

Was inderdaad kostbaar voor zover ik begrepen heb.
Antwoord
Nu fluitie nog alleen in z'n 5 maar het zal niet lang duren voor hij het in andere versnellingen ook gaat doen. Had een 480 (150.000) die ook begon te fluiten (erg irritant) in z'n 5 en toen in z'n 4 en toen in z'n 3 en toen een andere bak er onder. Zie het als pech door een Maandagochtend of Vrijdagmiddag bak.
Groeten van Frans
Antwoord
Ik zat gisteren even te kijken op http://www.volvo-forum.nl. Er waren redelijk veel bijdragen omtrent de versnellingsbak van de S40/V40, maar die gingen eigenlijk alleen maar over slecht schakelen van 4 naar 5, en achteruit i.p.v. eerste versnelling. Het "janken" van deze bakken is blijkbaar ook een bekend probleem. Ik zou in eerste instantie zeggen: rij er even mee door, als het niet snel erger wordt dan is het misschien normale slijtage?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke motor voor AW 72 bak. Madman 7 1.044 19 January 2025, 21:07
Laatste bericht: skidje
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.952 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  Nieuwe achteras 740 Archermusic 6 5.448 17 July 2019, 10:27
Laatste bericht: Archermusic
  m40 bak vervangen voor m45 of m47 pieter2 11 9.241 16 April 2019, 23:11
Laatste bericht: ZOAB
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 15.141 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  Adres voor balanceren aandrijfas markfranken 10 18.620 22 May 2016, 21:53
Laatste bericht: alexvanderlaan
  wat is dit voor onderdeel op de AW71 Goedkoetje 2 4.039 1 March 2016, 17:40
Laatste bericht: v700r
  Gewoon voor het idee A_A 3 3.874 15 January 2015, 23:46
Laatste bericht: A_A
  M46 geschikt maken voor B20 henqui 39 29.306 29 June 2014, 23:17
Laatste bericht: henqui
  Vervangen bw55 voor ? kleintje 8 7.080 8 April 2014, 00:21
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)