Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Manner,
Maatje van me heeft weer een geweldig idee in zijn hoeft...
De geweldige D5 diesel motor in een 240 lepelen.!
Wie heeft er ervaring, of hanige links etc etc.
Bij voorbaat al:
- welke rwd bak past erachter?
Greetz uwe Sjors
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Prachtige combinatie!!! In een belastingvrije neem ik aan?
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Hij wil hem in zijn originele 240 turbo lepelen, maar daar ben ik het niet zo mee eens haha.
Zullen er waarschijnlijk dus een koets bij gaan zoeken...
Mits het haalbaar is uiteraard
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Lijkt me een geweldig idee, is die oude koets van Ramon er niet geschikt meer voor?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Black Moose schreef:Lijkt me een geweldig idee, is die oude koets van Ramon er niet geschikt meer voor?
*blijfnetjesmode* geen commentaar Jan
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
244Drift schreef:*blijfnetjesmode* geen commentaar Jan 
Lol
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
is erg moeilijk. kan wel.
mechanisch is de grootste uitdaging de hogedrukpomp die precies daar zit waar de 240 het schutbord heeft zitten. Verplaatsen van die pomp lijkt me zeer onverstandig omdat je zelf geen leidingen kunt maken die 2000+ bar aankunnen. Blok verder naar voren is ook niet alles met de gewichtsverdeling.
Elektronisch is het heel simpel op te lossen, het management (+kabelboom) van een Penta D3. Helaas is dat nogal duur (computer is 2600 euro bijvoorbeeld). Met zaken als roetfilter/kat en de sensoren die er omheen zitten is het ook opletten geblazen, als je bepaalde zaken weglaat (kat en/of roetfilter) kan ie ook weer storingen geven. De oudere D5's gebruiken EDC15 en de nieuwere EDC17 van Bosch, daar is wel veel over te vinden want dat zit in zowat iedere moderne west europese Diesel auto.
Voor de rest, een M90 uit een 960 past er op. Beste een solid vliegwiel nemen met een stevige koppeling.
De Rica Sportstune is iets van 253 pk en 580 NM voor de D5. Dat zal lekker vooruit komen. De gewone chipping zal ook al meer dan genoeg zijn hehe.
Hier meer, leuk plaatjes te zien:
http://www.marinepartseurope.com/nl/volv...36345.aspx
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Jw,
Bedankt voor je uitgebreide reactie!!
Is het mogelijk een complete v70 kabelboom dusdanig te ontmantelen en passend te maken op de 240 kabelboom, denk je ?
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Sorry Sjors.......
Kan je het schutbord niet uitkloppen/verbouwen op dat punt of is er veel ruimte tekort?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
244Drift schreef:Jw,
Bedankt voor je uitgebreide reactie!!
Is het mogelijk een complete v70 kabelboom dusdanig te ontmantelen en passend te maken op de 240 kabelboom, denk je ?
misschien kan dat ook. Qua bekabeling goed te doen, schema's zoeken en gaan knippen. Beste motor in de (schade) auto ingebouw laten en na elke paar draden die weg zijn eens proberen te starten :p. Enige is dat je dan zit met een computer, die verwacht signalen van versnellingsbak, abs, tellerkast, hoofdcomputer etc. In principe moet het allemaal uit gezet kunnen worden en dan werken zonder foutcodes. Maar daarover is niet echt iets te vinden. In Zweden rijden er wel enkele 940's rond met een D5, die mensen moeten er meer van weten.. op garaget enkele te vinden.
hier:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=169372
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni