Topics: 8
Heren,
Het spruitstuk van de Volvo van een kennis heeft het begeven. De auto rijdt sinds de aflevering bij Volvo vandaan op LPG. De vorige eigenaar heeft al menig scheurtje proberen te dichten met kit, maar nu wordt het toch echt tijd voor een vervangend spruitstuk.
Aangezien ik me tot nu toe vooral met oude 140 en 240 Volvo's heb bezig gehouden heb ik geen idee of deze klus makkelijk te klaren is.
Graag hoor ik of dit zelf te doen is en wat de beste manier van aanpak is.
Mvgr
Topics: 163
Of het makkelijk is weet ik niet, zou zeggen van niet; het is een spruitstuk maar dan met een cilinder meer dan dat je gewend bent.
En het nadeel is dat het een beetje lastig te bereiken is aan de achterkant van de motor bij het schutbord. Kijk ook even naar het flexibelestuk (volgens mij zit dat er).
En een gescheurd uitlaatspruitstuk wordt vaak veroorzaakt door een uitgelubberde bovenste motorsteun dus die zou ik ook even checken.
Topics: 82
Het INlaatspruitstuk zit gelukkig aan de voorkant, zoveel weet ik nog wel van die motor. Voor meer info zou ik op Volvo 850 forums gaan zoeken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 163
Marc1970 schreef:Het INlaatspruitstuk zit gelukkig aan de voorkant, zoveel weet ik nog wel van die motor. Voor meer info zou ik op Volvo 850 forums gaan zoeken.
Ow oeps verkeerd gelezen. Het inlaatspruitstuk zit inderdaad aan de voorkant. Wist niet dat die ook weleens scheuren, vandaar dat ik er bijna automatisch vanuitging dat het om de uitlaatkant ging.
Topics: 10
Inlaatspruitstuk scheurt nooit (!!) bij een 850 / x70. De uitlaatspruitstukken van de 10 kleppers zijn berucht. Let wel van alle 10 kleppers, geen enkel uitzondering. Het scheuren van de spruitstukken komt zonder uitzondering door de aanwezigheid van slechte motorsteunen. Welke is nu voor mij zo even niet te zien natuurlijk. Als je gaat vervangen, loop deze dus meteen goed na. Het vervangen stelt niet veel voor, je kunt er van boven en van onder fatsoenlijk bij, moeren draai je zo los in principe als je ze even inspuit met WD-40. Als je een beetje kunt sleutelen max. een uurtje werk. Monteer wel nieuwe uitlaatpakkingen , er zitten er 5 op.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Topics: 8
Dank u allen hartelijk voor het meedenken. Ik zal natuurlijk de pakkingen vervangen en zal voor de zekerheid meteen de motorsteunen meenemen.
Als ik aan het project begin zal ik foto's plaatsen.
Binnenkort begin ik ook aan een nieuw project, een 144. Ook hier zal ik een topic van bijhouden.