Topics: 36
Joop240 schreef:Beste allen (en Jan-Willem),
ben vandaag weer aam het sleutelen geweest en heb de volgende vragen:
Ik heb op de ECU connector de weerstand van de toerensensor (Engine Speed Sensor -) gemeten. Volgens Bentley moet dit gemeten tussen pin 10 en pin 20, 250 ohm zijn. Ik meet oneindig. 10 is het signaal en 20 is de massa van de ECU connector. Tussen 10 en 23 meet ik overigens 180 ohm. 10 en 23 zijn allebei signalen van de engine speed sensor. Ik vraag me af of er niet een fout staat in Bentley, want ik kan me niet voorstellen dat je de weerstand (zoals aangegeven in het boek) tussen singaal en massa meet. Weet iemand wat er in Hayes hierover staat?
Inderdaad is een RPM sensor vaak tussen de 200 en 400 ohm. Tis gewoon een spoel.
Als je niets meet (je moet inderdaad wel ongeveer die 250 meten), trek de stekker los en meet aan de pinnen (richting sensor uiteraard). Kan zijn dat de contacten gewoon vervuild zijn, maar kan ook zijn dat de spoel inderdaad is overleden (heeft de motor gekookt?).
Als je het dan nog zekerder wilt weten: haal de sensor uit de motor en beweeg hem snel en vlak langs een metalen voorwerp. Kijk op je meter of deze reageert op veranderingen in het veld. Als je het preciezer wilt weten heb je een oscilloscoop nodig.
Voor de rest: de beschrijving in de handboeken is niet sluitend, maar geven wel een indicatie dat de elektronica in orde is. Door standaard nathuurkundige formules toe te passen (b.v. die 250 Ohm bij 12 Volt stationair levert 48 milliAmpere op bij stilstaande motor. En dit is waar de computer dan van uit gaat b.v.). Vaak slaan sensors helemaal door (oneindig of 0 weerstand) dus is het snel gevonden met dergelijke methodes.
Wil je verder gaan zul je het signaal moeten nabootsen en meten met een oscilloscoop.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 32
Dit is precies het probleem waar ik nu ook tegenaan loop, ik ben dus nieuwschierig hoe dit afgelopen is.
Ik meet ook tussen klem 10 en 20 een oneindige weerstand terwijl Bently vindt dat dat 250 moet zijn. Klopt er wat er in het boek staat?
Tussen 10 en 23 meet ik 166 ohm. Ik heb ergens anders op het forum gelezen dat dit ongeveer 160 moet zijn.
Wie kan mij bijpraten over die weerstand tussen signaal en massa van 250 ohm die bij mij oneindig is.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Topics: 22
bij mijn 240 is die bdp sensor ook kapot gegaan. helaas zat ie zo vast dat we em niet uit de houder kregen (hamer, beitel, gasbrander, schroevendraaiers, alles geprobeerd), dus de versnelleingsbak moest eronderuit. Dat hebben ze gedaan met de motor in de auto (M47).
Alleen, als die sensor kapot is dan zal de brandstofpomp alleen de 2 seconde lopen als de sleutel in stand 2 gezet wordt. IK weet dit niet zeker want mijn 240 doet dit niet, er is iets mis met de computer. Als de motor draait krijgt de computer geen toerentalsignaal dus zal de brandstofpomp niet gaan lpen (voor de veiligheid) en de ontsteking kan ook niets.
Misschien dat dit al gezegd is, ik heb niet de tijd gehad om alle reacties te lezen.
Ik heb nog losse stekkertjes voor injectoren, mocht je er een nodig hebben
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 7
Beste allen,
zoals jullie in de eerdere berichten hebben kunnen lezen heb ik een hardnekkige storing gehad op de 240. De motor starte prima maar sloeg meteen weer af. Door iets met het gas te spelen kon ik hem even in leven houden. De klacht is onmiddels verholpen:
De eerste component die ik verdacht vond was de luchtmassameter. Echter alle testen en meetwaarden, computeruitlezingen waren correct. Daarna heb ik het gezocht in:
Luchtaanvoerbuizen
Luchtfilter
Injectoren gereinigd,
Hogedrukbrandstof pomp, lagedruk brandstofpomp,
Brandstofdruk.
Uiteindelijk dacht ik het gevonden te hebben omdat de BDP-sensor niet de juiste testwaarden aangaf. Nieuwe gemonteerd, klacht bleef hetzelfde.
Uiteindelijk kwam ik de gouden tip tegen op een amerikaanse volvo site:
Die stelde voor om de Luchtmassameter te ontkoppelen.
Daarmee forceer je het systeem naar de kreupel-mode (een vooraf ingestelde mengselverhouding). En inderdaad: met de LMM onkoppeld bleef de motor draaien. In die conditie ben ik naar een 2de hands onderdelen verkoper in uithoorn gereden, daar voor ⬠200 een andere LMM gekocht en gemonteerd, en de Volvo rijdt weer als een zonnetje.
Vreemd dus dat juist het component dat correct testte (LMM) defect bleek te zijn.
Groeten,
Joop
240 Polar '92 - 350K+
V50 2009
Porsche 911 3.2 '89 - 250K+
Topics: 32
Bedankt Joop,
Dat verhaal volgens Bentley over 250 ohm tussen klem 10 en 20 van de EZK module klopt dus niet.
Als je zulke boeken al niet meer kunt vertrouwen wordt het wel lastig.
Mooi dat jouw auto in elk geval weer goed loopt.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67