Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
mijn 245 1977 b20f met Kjet heeft een gasinstallatie. Enkele maanden geleden is de verdamper vervangen, omdat deze was overleden.
Ondertussen 1 hele tank opgereden (ik rij zeer weinig, nog geen 2.000 per jaar).
Op benzine doet ie het goed. Vandaag gas getankt en proberen te rijden.
Het volgende probleem deed zich voor:
ik klik het gasknopje aan, lampjes knipperen (en ik hoor geen zoemend geluidje dat ik eerst wel hoorde)
als ik al rij en ik klik het knopje aan, valt de auto stil (alsof tie geen brandstof krijgt)
Heb ik het juist als ik denk dat mijn gaspomp is overleden, of is er wellicht een relais kapot?
Groeten Mark
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Ik zou toch even terug gaan Marc, als je zo kort geleden nog bent langs geweest denk ik dat ze er wel even naar willen kijken.
Wat bedoel je met je gaspomp? LPG staat onder druk en wordt tegengehouden door een magneetklep, die opend zodra je op gas overschakelt. Het zoemend geluid is vermoedelijk de magneetspoel die je hoort en die kan dus zijn doorgebrand. :
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Hoor je wel de klik van het relais van de gastank als je op lpg overschakelt?
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
jos245 schreef:Hoor je wel de klik van het relais van de gastank als je op lpg overschakelt?
Nee, die hoor ik niet. zou dat relais ook kapot kunnen zijn?
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Eerder een draadje losgeraakt, of slecht contact denk ik.
Er zijn overigens meerdere afsluiters in het "gasleidingcirquit" die open of dicht gaan. Bij het draaien van je contact of brandstofschakelaar zou je er een of meerdere moeten horen. In mijn auto hoor je er eerst eentje ter hoogte van de tank vervolgers een in het motorruim. Pas als ik die laatste hoor heeft starten (op LPG) zin.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
markfranken schreef:jos245 schreef:Hoor je wel de klik van het relais van de gastank als je op lpg overschakelt?
Nee, die hoor ik niet. zou dat relais ook kapot kunnen zijn?
Het relais van de tankafsluiter is zelden defect. Meestal is het een slecht draadcontact of misschien de zekering.
Om zeker te weten of de relais werken kun je iemand anders de auto op contact laten zetten terwijl je in de kofferbak je vingers op het relais van de tankafsluiter houdt.
Je voelt en hoort het relais inschakelen als het werkt (uiteraard wel eerst checken of de B/G schakelaar op GAS staat).
Hetzelfde doe je met het relais op de gasafsluiter onder de motorkap.Ook die moet je horen en voelen als het contact wordt aangezet.
Tussen haakjes: die moderne B/G schakelaars met indicatielampjes voor de tankinhoud zijn vaak de reden van storingen .Ik raad eenieder een ouderswetse B/G schakelaar aan temeer omdat die tankinhoudmeters vrij onnauwkeurig werken. De dagteller aflezen om te zien wanneer je moet tanken werkt naar mijn ervaring een stuk beter.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
ik zeg ook:
volg de draad vanaf de schakelaar die de LPG in moet schakelen.
Vaak bedient die een relais met een maak EN breekcontact die dus als een soort wisselschakelaar dient om OF het benzine circuit (relais voor tankpomp en opvoerpomp) OF het gas circuit (afsluiters bij tank enverdamper) te bekrachtigen.
Voel de afsluiters, meet de relais!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Hij doet het weer! een slecht contactje was de boosdoener. het stekkertje was niet goed vastgezet.
Geen enkel probleem nu!
Bedankt voor de tips, ik was al bang dat het een duur grapje ging worden (gelukkig, niets is minder waar!)
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
helemaal top! leuk dat je het even laat weten.
bij de weg: nooit van brandstof omschakelen bij draaiende motor!
heeft mij al een paar fikse backfires opgeleverd bij een vergelijkbaar blok!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......