4 April 2020, 16:38
Hey,
Ik heb een 940 met een D24tic,
Vorig jaar met de barrelchallenge mee gedaan alleen strandde we in hongerije met krukaspoelie spie eraf geslagen en motor van tijd,
dit op de camping weer gefixt om vervolgens met 5,5 cilinder onze weg te vervolgen.
Nu heb ik zelf de motor geheel gereviseerd, alleen nu last (voor revisie ook) van een motor die erg warm loopt (97~100) graden.
Zit een nieuwe radiateur, nieuwe thermostaat (mahle), nieuwe waterpomp etc.
Temp meter zit in bovenste radiateur slang want tellerbak meter leeft zijn eigen leven en de sensor is niet meer te krijgen en tellerbak zit mij prima.
Heb het koelsysteem al div. malen onlucht door bovenste slang van koud start af te halen en in een bak goed door te laten lopen,
alleen de onderste radiateurslang blijft ijskoud incl. 3/4 van de radiateur. Dus thermostaat gaat niet open deze gewisseld voor een mahle zat een goedkope in, dit maakt geen verschil motor blijft op 90 graden totdat je de snelweg op gaat en even door trek dan gaat hij richting de 100 en blijft daar. Nu heb ik de oude thermostaat aangepast (8x gat van 6mm in geboord) nu word de motor na een tijdje met karton voor de radiateur ~80-85 graden en de ventilator draait op zijn hardst, en blijft daar ook op staan. En de onderste waterslang naar de thermostaat word warm incl. de complete radiateur dus nu is er stroming door de radiateur naar de motor.
Dus de thermostaat gaat dus niet open iemand een idee waarom dat gebeurd?? Of iemand al het zelfde gehad??
Ik heb een 940 met een D24tic,
Vorig jaar met de barrelchallenge mee gedaan alleen strandde we in hongerije met krukaspoelie spie eraf geslagen en motor van tijd,
dit op de camping weer gefixt om vervolgens met 5,5 cilinder onze weg te vervolgen.
Nu heb ik zelf de motor geheel gereviseerd, alleen nu last (voor revisie ook) van een motor die erg warm loopt (97~100) graden.
Zit een nieuwe radiateur, nieuwe thermostaat (mahle), nieuwe waterpomp etc.
Temp meter zit in bovenste radiateur slang want tellerbak meter leeft zijn eigen leven en de sensor is niet meer te krijgen en tellerbak zit mij prima.
Heb het koelsysteem al div. malen onlucht door bovenste slang van koud start af te halen en in een bak goed door te laten lopen,
alleen de onderste radiateurslang blijft ijskoud incl. 3/4 van de radiateur. Dus thermostaat gaat niet open deze gewisseld voor een mahle zat een goedkope in, dit maakt geen verschil motor blijft op 90 graden totdat je de snelweg op gaat en even door trek dan gaat hij richting de 100 en blijft daar. Nu heb ik de oude thermostaat aangepast (8x gat van 6mm in geboord) nu word de motor na een tijdje met karton voor de radiateur ~80-85 graden en de ventilator draait op zijn hardst, en blijft daar ook op staan. En de onderste waterslang naar de thermostaat word warm incl. de complete radiateur dus nu is er stroming door de radiateur naar de motor.
Dus de thermostaat gaat dus niet open iemand een idee waarom dat gebeurd?? Of iemand al het zelfde gehad??