Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krukas niet helemaal rond te draaien, harde tik bij starten
#11
Martie schreef:Helaas zit alles goed gemonteerd.

De quote van het jaar.
Antwoord
#12
Terug van vakantie, direct de distributiekappen verwijderd. De timing is goed. Nokkenas en krukas staan in lijn, de hulpas kan ik pas goed bekijken als de krukaspoelie er af is en ik de timing markeringen kan nazien. Met een zaklamp achter de kap lijkt het in orde.

Wat me opvalt: ik zie diverse stukjes kunststof achter de kap, die tussen riem en poelie in vermorzeld zijn. Morgen poelie eraf trekken, de kap eraf en zien waar dat kunststof vandaan komt...

ook met verwijderde verdeler, riemen van dynamo, fan en stuurbekrachtiging kan ik de motor niet rond draaien.

timing lijkt niet het probleem te zijn, we zoeken verderConfusedmile:
Antwoord
#13
Volvo-tool nagemaakt, riem- poulie verwijderd en daarna de boel schoongemaakt. Er zat veel vermorzeld plastic op het nokkenas riemwiel, uit de distributiekap was een stukje plastic gebroken.

krukas blokkeert nu ineens op een andere positie?! Ik kan de riemwielen nu niet meer op de merktekens draaien, gisteren lukte dat nog wel...

ik haal morgen de startmotor los, ik vermoed dat deze wel eens kan blokkeren. Proberen of ik zonder startmotor de boel wel rond kan draaien.
Antwoord
#14
Hoe voelt je koppeling? Stiekem kabel geknapt?
Antwoord
#15
Je zou het kunnen proberen zonder dat de bougies gemonteerd zijn. Dit i.v.m. compressie of koelvloeistof in 1 of meerdere cilinders.
Wanneer de schakelpook neutraal (vrij) staat sluuit je de bak uit, dat de startmotor hiermee te maken heeft durf ik te betwijfelen.
Links om of rechtsom zou de krukas moeten kunnen draaien zonder D-riem.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
#16
Martinus schreef:Je zou het kunnen proberen zonder dat de bougies gemonteerd zijn. Dit i.v.m. compressie of koelvloeistof in 1 of meerdere cilinders.
Wanneer de schakelpook neutraal (vrij) staat sluuit je de bak uit, dat de startmotor hiermee te maken heeft durf ik te betwijfelen.
Links om of rechtsom zou de krukas moeten kunnen draaien zonder D-riem.

startmotor eruit, bougies eruit, bak stond al in neutraal, koppeling was ok, distrbutie eraf, nog steeds 'tik' en blokkeren.:frusty:

dus: blok eruit. Ik heb blijkbaar motorschade in het onderblok. Alle randapparatuur is los, aandrijfas is los, alleen nog de motorsteunen en de baksteun, dan kan het zootje eruit. olie is schoon, geen slijpsel.

Dan: nadenken of ik geld ga steken in de oude b21 met 3 ton op de teller, of een b230 in de auto lepel.
Antwoord
#17
Er zou een lager van de hoofdtappen kapot kunnen zijn en als een wig onder de andere helft geschoten kunnen zijn. Ik weet niet of de krukas dan volledig kan blokkeren, ik weet wel dat ie dan heel moeilijk rond te draaien kan zijn...
Antwoord
#18
ooit je olie druklampje zien branden? In dat geval maar snel naar het achterste drijfstanglager kijken. Dat zal er wel vreemd uitzien.
Maar afgaande op het begin van het topic is het wel heel vreemd dat dit allemaal in een keer komt bij montage van de hotspark...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#19
skidje schreef:ooit je olie druklampje zien branden? In dat geval maar snel naar het achterste drijfstanglager kijken. Dat zal er wel vreemd uitzien.
Maar afgaande op het begin van het topic is het wel heel vreemd dat dit allemaal in een keer komt bij montage van de hotspark...

olielampje nooit zien branden, en bij aanschaf Volvo gaven alle 4 de cilinders +11 bar einddruk. Ik snap,het ook niet, had gehoopt op een quick fix, maar dat lijkt niet meer te lukken.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 449 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.465 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 826 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.244 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.644 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.724 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.101 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.646 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.640 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)