Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 met b230f motor wil niet starten
#1
Hallo,

We hebben hier een volvo 240 polar staan met een B230F motor.
De wagen heeft ongeveer 3,5 jaar stil gestaan.
Helaas loopt de motor niet.

De benzinetoevoer werkt, maar de bougies krijgen geen vonk.

Waar kan dit aan liggen?

Ik heb al wel andere bougiekabels en verdelerkapje geprobeerd, maakt geen enkel verschil.
Antwoord
#2
Rpm signaal, brandstofrelais - werkt anders kregen de pompen geen stroom van de ECU. Eigenlijk werkt de hele ontsteking dan t/m de bougies. Kijk eens door het oliegat of de nokkenas wel meedraait (riem gebroken?).
Anders evt. de 'vonkversteker', deze hangt tegen het binnenscherm bij de accu.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
@Marc1970

Ik heb net even gekeken, maar de nokkenas draait.
Toen meteen maar even een andere ''vonkversteker'' eraan gehangen met dezelfde code.

Helaas slaat de motor nog steeds niet aan. (geen vonk)

Nog andere suggesties?
Antwoord
#4
Bobine dan, staat er 12V op pin 15?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
De primaire weerstand vd bobine (over beide stekers) moet 0,6-1.0 ohm zijn, de secundaire (over 1 steker en de centrale uitgang) 6.5-8.5 kiloohm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Marc1970 schreef:Rpm signaal
Volgens mij is de toerentalsensor "the usual suspect". Helemaal achterop je blok, op het koppelingshuis.
Antwoord
#7
DopdeDouwer schreef:Volgens mij is de toerentalsensor "the usual suspect". Helemaal achterop je blok, op het koppelingshuis.
Heb hetzelfde gehad. Als deze defect is dan is er ook een foutcode in ECU.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#8
Usual suspect, maar ja, als de pompen aangaan, is de rpm sensor (en de rest vd ontsteking) in orde. Het vonkgedeelte moet werken voordat er brandstof gepompt wordt (tenzij het brandstofrelais overbrugd is, kijk hier eens naar).
Dat er toch geen vonk is betekent dat er iets aan het einde van de keten stuk is, de 'vonkversterker', of alle vier de bougies bijvoorbeeld, of de koolstofstift in de verdelerkap (je zoekt je gek).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
OkÃ, ik zal morgen eerst kijken of er 12v op staat.
Hoe kan ik checken of het rpm-signaal niet goed is?
Antwoord
#10
Heb je eigenlijk natte bougies gezien? En heb je de vonk gecontroleerd met een losse bougie op het kleppendeksel of een ander massapunt?

Als de rpm sensor stuk is, gebeurt er niks (geen vonk, geen benzine) behalve dat de startmotor draait.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 2 64 6 November 2024, 22:05
Laatste bericht: HendrikJan
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 15 9.405 12 October 2024, 21:55
Laatste bericht: skidje
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 245 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 624 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 584 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 522 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 3.511 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.038 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 553 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 2.471 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)