Berichten: 128
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2011
Hallo,
We hebben hier een volvo 240 polar staan met een B230F motor.
De wagen heeft ongeveer 3,5 jaar stil gestaan.
Helaas loopt de motor niet.
De benzinetoevoer werkt, maar de bougies krijgen geen vonk.
Waar kan dit aan liggen?
Ik heb al wel andere bougiekabels en verdelerkapje geprobeerd, maakt geen enkel verschil.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Rpm signaal, brandstofrelais - werkt anders kregen de pompen geen stroom van de ECU. Eigenlijk werkt de hele ontsteking dan t/m de bougies. Kijk eens door het oliegat of de nokkenas wel meedraait (riem gebroken?).
Anders evt. de 'vonkversteker', deze hangt tegen het binnenscherm bij de accu.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 128
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2011
@Marc1970
Ik heb net even gekeken, maar de nokkenas draait.
Toen meteen maar even een andere ''vonkversteker'' eraan gehangen met dezelfde code.
Helaas slaat de motor nog steeds niet aan. (geen vonk)
Nog andere suggesties?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bobine dan, staat er 12V op pin 15?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De primaire weerstand vd bobine (over beide stekers) moet 0,6-1.0 ohm zijn, de secundaire (over 1 steker en de centrale uitgang) 6.5-8.5 kiloohm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Marc1970 schreef:Rpm signaal
Volgens mij is de toerentalsensor "the usual suspect". Helemaal achterop je blok, op het koppelingshuis.
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
DopdeDouwer schreef:Volgens mij is de toerentalsensor "the usual suspect". Helemaal achterop je blok, op het koppelingshuis.
Heb hetzelfde gehad. Als deze defect is dan is er ook een foutcode in ECU.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Usual suspect, maar ja, als de pompen aangaan, is de rpm sensor (en de rest vd ontsteking) in orde. Het vonkgedeelte moet werken voordat er brandstof gepompt wordt (tenzij het brandstofrelais overbrugd is, kijk hier eens naar).
Dat er toch geen vonk is betekent dat er iets aan het einde van de keten stuk is, de 'vonkversterker', of alle vier de bougies bijvoorbeeld, of de koolstofstift in de verdelerkap (je zoekt je gek).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 128
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2011
OkÃ, ik zal morgen eerst kijken of er 12v op staat.
Hoe kan ik checken of het rpm-signaal niet goed is?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Heb je eigenlijk natte bougies gezien? En heb je de vonk gecontroleerd met een losse bougie op het kleppendeksel of een ander massapunt?
Als de rpm sensor stuk is, gebeurt er niks (geen vonk, geen benzine) behalve dat de startmotor draait.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969