Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke denso iridium bougies voor Volvo Amazon met B20a
#1
Na goede verhalen te hebben gehoord over iridium bougies wil ik die van Denso eens proberen in mijn Volvo Amazon en 140, beide met een B20a.

Nu lijken er voor de Amazon twee types de zijn.
Denso-IWF20 en Denso-IWF22.

Wie weet het verschil en welke ik moet hebben?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#2
http://www.densoplugs.co.th/denso_spark_iridium3.htm

IW series
IW16. IW20. IW22. IW24. IW27. IW29. IW31. IW34
14mm dia. X 19mm length fully threaded type.
IW16 to 22 are focused on ignitability with a 1.5mm projection,
whereas IW24 to 34 are focused on heat resistance with a projection of -1.5mm.
The spark position of IW24 to 34 is projected 0.5mm compared to normal (1.0  1.5mm).

Tegen zoveel krachttermen kan ik niet op. Nog meer suggestieve grafiekjes: http://www.globaldenso.com/en/products/a...tures.html

Om eerlijk te zijn geloof ik niet zo in dit soort high tech in oude bakkies. Getest in een 2 takt V2 van 250cc, hoe relateren we dat aan een 1986cc 4 takt uit 1963?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
De IW serie is volgens mij langer en voor de B23 etc.
Ik moet de kortere hebben.
Hun specs zeggen mij niks:

IWF series
IWF16. IWF20. IWF22. IWF24. IWF27
14mm dia. X 12.7mm length short reach type.
IWF27 utilizes the heat resistance of the iridium electrode to extend the spark position 0.5mm (1.0  1.5mm)
Harnessing the low required voltage of the 0.4mm dia. iridium, the gap is wider than in standard types (0.7 0.8mm). ignitability is increased even further.

Hun ene tabel zegt IWF20 en een andere tabel zegt IWF22

Zou het niet uitmaken?
Wel een prijzig gokje.


Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#4
ik heb ze er in zitten, alleen zijn het NGK exemplaren, ongeveer 4 tientjes vanuit UK..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
En ook bij jou merkbare verbetering?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#6
Lastig te zeggen, hij loopt mooier rond vindt ik. Bovendien heb ik 1 stap "kouder" genomen, had ik al in standaard uitvoering, net ff meer warmte afvoer. 1 van de theoriën, en dat denk ik ook wel, de elektrode is nu een uiterst klein puntje waardoor de vonk niet naar de brug "wappert" maar gecontroleerder oversteekt, en controle komte een efficiente verbranding ten goede. "kouder" komt de LPG tankers altijd ten goede. De beste verbetering zal optreden bij motoren door een ECU aangestuurd, je combineert eea uiteindelijk met oude technieken, ouderwetse bobine, al dan nietr met puntjes, kabels van x kwaliteit van meters etc...

zal dus per auto verschillen.

Yellow heeft ze (gebruikte..) ook sinds kort, ik vindt ook die erg mooi lopen, gelijkmatiger zeg maar, en hoe vloeiender hoe beter. hoe de auto zich gedraagd moet je hem vragen, zijn overigens dezelfde warmtewaarde als origineel dus in dat geval is alleen de nieuwe techniek de verbetering..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Dank! Heb je een (eBay) linkje naar het type wat jij hebt?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#8
staan iig hier... http://volvolvo.nl/forum/topic,6167.msg1...#msg144893 zal morgen ff in de schuur op het doosje kijken, dat inkloppen op Ebay UK, laagste prijs ende verzendkosten selecteren en je komt op ongeveer 4 tientjes uit...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
BPR7HIX nr 5944
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Heb inmiddels een mooie vergelijking gevonden:

NGK BP6HS = Denso W20FP-U or Denso Iridium IWF 20 = Bosch W7B or W7BC or W7BP = Champion L87Y
NGK BP7HS = Denso W22FP-U or Denso Iridium IWF 22 = Bosch W5B or W5BC or W5BP = Champion L64Y

Op de meeste plekken zie ik voor de Amazon de NGK BP6HS aangeboden worden, dus het zal dan wel de IWF20 zijn.
Het verschil zit hem denk ik in de warmtegraad (geeft aan hoe goed de bougie de warmte overdraagt aan de cilinderkop. Geeft de bougie veel warmte af, dan is het een "koude" bougie).
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 88 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 417 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.683 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 613 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 2.747 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.799 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.441 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)