Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Mijn auto is niet door de apk gekomen wegens roestvorming op de gastank ( pitting oppervakkig mag maar geen pitting). Gastank moet dus vervangenworden.
dat wil ik graag zelf doen. Helaas is de auto geschorst en is de lpg tank vol. Ik kan hem dus niet leeg rijden.
Ik heb een vraag voor demontage. hoe kan ik de aansluitingen op de tank het beste loshalen? ik ga een kale tank bestellen waar ik zoveel mogelijk weer op aansluit.
zo zijn de aansluitingen:
de afsluiter met de leiding die naar voren naar de verdamper gaat. Deze afsluiter wil ik graag overzetten op de ander tank. Kan ik die er gewoon afschroeven of krijg loopt da alle gas eruit?
de aansluiting voor de vulnippel:
![[Afbeelding: ztKhCZd.jpg]](https://i.imgur.com/ztKhCZd.jpg)
kan ik deze op beide plekken losdraasien zowel de wartel op de tank als de wartel op de slang? Wellicht moet ik nl het haakse stuk ook overzetten.
Ik hoor het graag!!!!
alvast bedankt voor de antwoorden!
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hoe ziet die pitting eruit?
Als die tank er echt uit moet. Dan beter even ontkoppelen achter de terugslagkleppen op de tank en ver van de bewoonde wereld de veiligheid eruit draaien. Een volle tank ligt lang te sissen!!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Ik kan nu even geen foto maken. Volvo staat nu op bokken om voorrem te vervangen en er gaat laswerk plaatsvinden net onder de achterklep. Daar was het toch wel roestig na het weghalen van de bumper.
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
hier foto's van de tank:
![[Afbeelding: EKrKqsF.jpg]](https://i.imgur.com/EKrKqsF.jpg)
dat is dus teveel roest blijkbaar.......
tank nog in de auto:
tank is eruit en achterkant wordt grotendeels vervangen:
Berichten: 146
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
De aansluitingen op de tank moet je laten zitten. Zowel de vulklep als de afnamekraan zitten in een groot gat gemonteerd. Als je dat losdraait knalt de klep/kraan met alle druk van het gas erachter meters de lucht in. Als je er voor zit met je hoofd vraag ik me serieus af of je dat overleeft. Datzelfde geldt ook voor de niveaumeter. Daarachter hangt een vlotter in het gas dus ook hier een groot gat waar de meter in gemonteerd is.
Daarnaast: als je een nieuwe tank koopt hoort daar een certificaat bij waarop de toegestane appendages staan vermeld. Best kans dat je je oude appendages kunt hergebruiken maar ook best kans van niet. Nieuwe appendages zijn overigens niet schrikbarend duur.
Als je ze toch weer wilt gebruiken: inderdaad zoals hiervoor ook al vermeld naar een weiland rijden, ver weg van de bewoonde wereld en daar mbv een accu de elektrische afsluiter open zetten. Zorg er voor dat je dan midden in die gaswolk niet gaat staan vonken...
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 683
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2012
Behoorlijk veel roest ook bij je reservewielbak en achterdorpel.
Daar zou ik ook wat aan doen als ik jou was.
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
12 August 2020, 19:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 August 2020, 19:50 door pepijnwk.)
Berichten: 683
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2012
Veel werk en zo te zien is er nog veel te doen.
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Berichten: 42
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2020
Gaaf! Ziet er netjes uit. Mooi grote gastank ook.
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [
link]