16 February 2011, 15:51
GÃÃn idee of ik me hier al eens voorgesteld had. Dus mogelijk dubbel, maar ach...
Ik ben Paul, 23 jaartjes jong, afgestudeerd HTS autotechnieker en inmiddels weer studerend. Momenteel woonachtig in omg. Nijmegen. Mogelijk zijn jullie me al eens op andere volvo forums tegen gekomen. Ik heb namelijk nogal een volvorijk autoverleden. Ik ben begonnen in een 343'tje, gevolgd door verscheidene de 2,3,7-serie modellen, een amazone en een V40.
Ik verkocht mijn V40 halverwege december en had met de nieuwe eigenaar afgesproken dat ik hem wel even zou brengen, aangezien ik nog een auto wou bekijken bij hem in de buurt. Eenmaal daar bleek die auto echt totaal waardeloos. Dus met nog anderhalf uur te gaan ging ik opzoek met een doel: een auto te zoeken om in ieder geval mee thuis te komen. Terug treinen leek me niets. Na wat rond vragen bij handelaren, kwam ik bij een handelaar terecht die gespecialiseerd was in oldtimers. Het doel was om een simpel auto'tje te zoeken om mee naar huis te rijden. Maar in plaats daarvan vond ik een 340 van '86 om mee naar huis te rijden Ãn het hoofdpersonage in dit topic: De 240 estate van '86. Wat wil een mens nog meer?
Volvo 240 Estate '86
De betreffende handelaar had de auto gekocht van iemand uit Eerde, die de auto al heel wat jaartjes droog in de schuur had staan. De ouderwetse kentekenplaten zonder NL teken verklapte al dat de auto al vanaf eind jaren 90 al stil stond. De laatste APK bleek van '98. De handelaar wou hem in eerste instantie zelf weer klaar maken. Maar daar kwam hij maar niet toe. Dit was wel precies wat ik zocht: Een 240 met LPG onderbouw van een zoân recent mogelijk bouwjaar, trekhaakje enz. De auto was redelijk hard (de bekende achterklep, en een gaatje onder de bestuurders stoel), betaalbaar en leek me goed redbaar. Dus besloten de auto te kopen.
Halverwege januari heb ik de auto opgehaald en in de schuur gezet. Na een iets uitgebreidere inspectie bleek dat de carrosserie was zoals verwacht. Na dat ik een accu had aangesloten bleek dat ook de electra nog wel redelijk in orde was. Verlichting, de toettoet, en zelfs de radio deden het allemaal nog. De ruitenwissers hadden even een zetje nodig. Maar na een poosje draaien in de regen was het dode punt in het motortje gelukkig weg.
Onder de kap was het geluk net iets minder. De motor ging prima rond, maar had er geen zin in. Ik ging bij aanschaf al uit van een kapotte motor of iets dergelijks (dat dacht de handelaar namelijk al, plus men zet een auto meestal niet voor niks stil). En dat bleek waar. 6 bar op alle cilinders is nÃt te weinig om fatsoenlijk te kunnen lopen .
Nog geen dag nadat ik zei dat ik een motor nodig had, hoorde ik via via dat een kennis van me een witte 240 GLT estate van â88 met een ontstekingsprobleem. Voor een klein bedrag nam ik deze auto over en dat bleek een goede aanschaf. Naast de motor, had de auto een harde achterklep in exact dezelfde kleur (189-2), splinternieuwe pirelli bandjes op draco velgen, exact het zelfde interieur (maar dan netter en met hoofdsteunen achter), electrische raampjes, CV, stuurbekrachtiging , hondenrek enzovoorts.
Vorige week ben ik aan het knutselen gegaan. Eerst de motor uit de 86âer, daarna de motor uit de 88âer, de carburateur endergelijke op de B230E geknutseld en daarna het handeltje in de 86âer geplaatst. Na wat spelen met de contactpuntjes liep de auto meteen. Laat in de avond, hebben we de stoute schoenen maar eens aangetrokken. Brandblusser achterin en rijden maar! Dat beviel goed. De remmetjes bleven niet eens hangen. En het onderstel voelde nog prima, en de auto liep zowel op benzine als op gas! Wederom een meevaller. Afgelopen week heb ik nog wat klusjes gedaan als het mooie interieur in de 86er plaatsen, spruitstuk vervangen, de nieuwe GAIK platen aanvragen (wat een gezeur was dat zeg! Heb er 2x voor bij het RDW station gestaan.) enz. Het begint nu echt weer een complete auto te worden.
Vele dingen resteren nog overigens:
- De achterklep uit de 88âer heeft 1 klein roestplekje, dus dat gaan we nog ff aanpakken
- Voordeur uitwisselen (raamlijst is gescheurd, heel apart)
- Stuurhuis overzetten (met nieuwe kogeltjes ed.)
- Interieur demonteren, gat in de bodem lassen, CV en electrische ramen plaatsen
- Ontsteking afstellen
- Remvloeistof verversen
- LPG installatie vervangen
- Voorruit vervangen
Nog wat vraagtekens waarvan ik hoop dat jullie ze misschien kunnen beantwoorden:
- Na een lang ritje om de boel een beetje los te rijden, wou de auto ineens niet meer op gas lopen. Wanneer je het gas aan zet loopt hij eerst 10 seconden probleemloos op gas, waarna hij begint te hikken en uiteindelijk er mee ophoudt. Onbelast loopt hij nog wel op gas (en toert ook nog wel op). Maar eenmaal belast heeft hij er geen zin in
(boven de 40 in ieder geval). Ik vermoed dat dit probleem ergens terug te leiden is naar de verdamper. Maar aangezien ik ondanks vele LPG autoâs nog nooit verdamper problemen heb gehad, is dat even een nieuw feit. Wie heeft een idee?
- Voorruit vervangen. Deze is gescheurd. De voorruit uit de 88âer is op 1 klein sterretje(kan ik zelf repareren ;-)) na heel netjes. Ik heb wel eens een ruit vervangen bij een auto. Maar dat was heel nieuwerwets een gelijmde voorruit. Is zoân voorruit in rubbers een beetje te plaatsen voor een amateur? Tips & Trics? Of weet iemand een betaalbaar adres voor een nieuwe ruit?
- Bij een poging om de remolie te vervangen, kreeg ik op de gebruikelijke(systeem onder druk zetten vanaf het potje) manier slechts uit 2 van de 8 nippels vloeistof. Een collega van me (oud volvo monteur) dacht dat er bij een 240 een trucje voor nodig was. Maar wist niet meer welke dit was. Heeft een van jullie een vermoedde? Ik kan me niet voorstellen dat ik op 6 van de 8 nippels een verstopping heb. Zeker niet aangezien ik practisch geen remverschil heb op de wielen, en voldoende vertraging.
Een topic als deze kan natuurlijk niet zonder fotoâs. En die fotoâs zijn er ook. Deze zal ik vandaag of morgen nog eens plaatsen. Ik zal jullie up to date houden van de veranderingen.
Ik ben Paul, 23 jaartjes jong, afgestudeerd HTS autotechnieker en inmiddels weer studerend. Momenteel woonachtig in omg. Nijmegen. Mogelijk zijn jullie me al eens op andere volvo forums tegen gekomen. Ik heb namelijk nogal een volvorijk autoverleden. Ik ben begonnen in een 343'tje, gevolgd door verscheidene de 2,3,7-serie modellen, een amazone en een V40.
Ik verkocht mijn V40 halverwege december en had met de nieuwe eigenaar afgesproken dat ik hem wel even zou brengen, aangezien ik nog een auto wou bekijken bij hem in de buurt. Eenmaal daar bleek die auto echt totaal waardeloos. Dus met nog anderhalf uur te gaan ging ik opzoek met een doel: een auto te zoeken om in ieder geval mee thuis te komen. Terug treinen leek me niets. Na wat rond vragen bij handelaren, kwam ik bij een handelaar terecht die gespecialiseerd was in oldtimers. Het doel was om een simpel auto'tje te zoeken om mee naar huis te rijden. Maar in plaats daarvan vond ik een 340 van '86 om mee naar huis te rijden Ãn het hoofdpersonage in dit topic: De 240 estate van '86. Wat wil een mens nog meer?
Volvo 240 Estate '86
De betreffende handelaar had de auto gekocht van iemand uit Eerde, die de auto al heel wat jaartjes droog in de schuur had staan. De ouderwetse kentekenplaten zonder NL teken verklapte al dat de auto al vanaf eind jaren 90 al stil stond. De laatste APK bleek van '98. De handelaar wou hem in eerste instantie zelf weer klaar maken. Maar daar kwam hij maar niet toe. Dit was wel precies wat ik zocht: Een 240 met LPG onderbouw van een zoân recent mogelijk bouwjaar, trekhaakje enz. De auto was redelijk hard (de bekende achterklep, en een gaatje onder de bestuurders stoel), betaalbaar en leek me goed redbaar. Dus besloten de auto te kopen.
Halverwege januari heb ik de auto opgehaald en in de schuur gezet. Na een iets uitgebreidere inspectie bleek dat de carrosserie was zoals verwacht. Na dat ik een accu had aangesloten bleek dat ook de electra nog wel redelijk in orde was. Verlichting, de toettoet, en zelfs de radio deden het allemaal nog. De ruitenwissers hadden even een zetje nodig. Maar na een poosje draaien in de regen was het dode punt in het motortje gelukkig weg.
Onder de kap was het geluk net iets minder. De motor ging prima rond, maar had er geen zin in. Ik ging bij aanschaf al uit van een kapotte motor of iets dergelijks (dat dacht de handelaar namelijk al, plus men zet een auto meestal niet voor niks stil). En dat bleek waar. 6 bar op alle cilinders is nÃt te weinig om fatsoenlijk te kunnen lopen .
Nog geen dag nadat ik zei dat ik een motor nodig had, hoorde ik via via dat een kennis van me een witte 240 GLT estate van â88 met een ontstekingsprobleem. Voor een klein bedrag nam ik deze auto over en dat bleek een goede aanschaf. Naast de motor, had de auto een harde achterklep in exact dezelfde kleur (189-2), splinternieuwe pirelli bandjes op draco velgen, exact het zelfde interieur (maar dan netter en met hoofdsteunen achter), electrische raampjes, CV, stuurbekrachtiging , hondenrek enzovoorts.
Vorige week ben ik aan het knutselen gegaan. Eerst de motor uit de 86âer, daarna de motor uit de 88âer, de carburateur endergelijke op de B230E geknutseld en daarna het handeltje in de 86âer geplaatst. Na wat spelen met de contactpuntjes liep de auto meteen. Laat in de avond, hebben we de stoute schoenen maar eens aangetrokken. Brandblusser achterin en rijden maar! Dat beviel goed. De remmetjes bleven niet eens hangen. En het onderstel voelde nog prima, en de auto liep zowel op benzine als op gas! Wederom een meevaller. Afgelopen week heb ik nog wat klusjes gedaan als het mooie interieur in de 86er plaatsen, spruitstuk vervangen, de nieuwe GAIK platen aanvragen (wat een gezeur was dat zeg! Heb er 2x voor bij het RDW station gestaan.) enz. Het begint nu echt weer een complete auto te worden.
Vele dingen resteren nog overigens:
- De achterklep uit de 88âer heeft 1 klein roestplekje, dus dat gaan we nog ff aanpakken
- Voordeur uitwisselen (raamlijst is gescheurd, heel apart)
- Stuurhuis overzetten (met nieuwe kogeltjes ed.)
- Interieur demonteren, gat in de bodem lassen, CV en electrische ramen plaatsen
- Ontsteking afstellen
- Remvloeistof verversen
- LPG installatie vervangen
- Voorruit vervangen
Nog wat vraagtekens waarvan ik hoop dat jullie ze misschien kunnen beantwoorden:
- Na een lang ritje om de boel een beetje los te rijden, wou de auto ineens niet meer op gas lopen. Wanneer je het gas aan zet loopt hij eerst 10 seconden probleemloos op gas, waarna hij begint te hikken en uiteindelijk er mee ophoudt. Onbelast loopt hij nog wel op gas (en toert ook nog wel op). Maar eenmaal belast heeft hij er geen zin in
(boven de 40 in ieder geval). Ik vermoed dat dit probleem ergens terug te leiden is naar de verdamper. Maar aangezien ik ondanks vele LPG autoâs nog nooit verdamper problemen heb gehad, is dat even een nieuw feit. Wie heeft een idee?
- Voorruit vervangen. Deze is gescheurd. De voorruit uit de 88âer is op 1 klein sterretje(kan ik zelf repareren ;-)) na heel netjes. Ik heb wel eens een ruit vervangen bij een auto. Maar dat was heel nieuwerwets een gelijmde voorruit. Is zoân voorruit in rubbers een beetje te plaatsen voor een amateur? Tips & Trics? Of weet iemand een betaalbaar adres voor een nieuwe ruit?
- Bij een poging om de remolie te vervangen, kreeg ik op de gebruikelijke(systeem onder druk zetten vanaf het potje) manier slechts uit 2 van de 8 nippels vloeistof. Een collega van me (oud volvo monteur) dacht dat er bij een 240 een trucje voor nodig was. Maar wist niet meer welke dit was. Heeft een van jullie een vermoedde? Ik kan me niet voorstellen dat ik op 6 van de 8 nippels een verstopping heb. Zeker niet aangezien ik practisch geen remverschil heb op de wielen, en voldoende vertraging.
Een topic als deze kan natuurlijk niet zonder fotoâs. En die fotoâs zijn er ook. Deze zal ik vandaag of morgen nog eens plaatsen. Ik zal jullie up to date houden van de veranderingen.