Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245 L '75 (B200)
#1
Thumbs Up 
Gegroet, mede Volvo enthousiasten.

Ik ben al een tijdje (lezend) actief op het forum.
Nu ik een mooie aankoop heb mogen doen start ik dit topic.
Mijn naam is Niels, 21 jaar oud/jong(voor de meesten hier, denk ik) en kan mij goed vermaken met sleutelen o.i.d..
Ik ben momenteel nog aan de studie, maar die is ver afgerond. MTS -> HTS

Vanaf mijn 16e heb ik mogen genieten van een honda dax (immitatie). Veel aan gerepareerd en ook kapot gemaakt  Tongue .
Toen ik mijn autorijbewijs heb gehaald wilde ik heel graag een oer-sterke auto die zuinig was in verbruik.
Heb toen een Golf II TD gekocht waar ik met veel plezier in heb gereden, behalve toen de wegenbelasting werd geind. Wat was dat pijnlijk.
80 euro per maand als ik me niet vergis. 
Omdat ik na mijn MTS niet vanplan was om verder te studeren en dus geld te kunnen gaan verdienen, was de blauwe brief nog te overzien.
Toen ik toch de stap maakte om nog wat extra te studeren stond de auto eigenlijk meer in de weg en werd het wel een heel duur grapje zonder enige km's gereden te hebben.
Mijn interesse lag al enige tijd bij oude Volvo's en heb toen besloten om afscheid te nemen van het golfje en opzoek te gaan naar een Svenska brick.
De 245 trok mij metteen, het simplistisch geheel en alle ruimte maakt dit een van de meest veelzijdige auto's die ik kan bedenken.


Sinds kort ben ik eigenaar van deze mooie 245L op gas en benzine.
Hij heeft een B200f blok, met carburateur. Minder voorkomende combi volgensmij...
[Afbeelding: CI1e7i.jpg]

Ik ga niet liegen, oh wat is het heerlijk om van die wegenbelasting af te zijn  Angel  .

De volvo is in goede staat en heb hem van een hele toffe, inmiddels oud eigenaar mogen overnemen (ook actief op het forum, Sander Wink ).
Toch heb ik hier en daar al wat dingen die ik graag zou verbeteren of repareren.
Na een grondige inspectie aan de bodem ben ik een paar gaatjes tegen gekomen waar aan gelast moet worden.
Ben vandaag begonnen aan de motorruimte, alles los, schoonmaken, opschuren, ontvetten en in de brantho-korrux, staat op de planning.
Bij het weghalen van de accu kwam er wat rottigheid tevoorschijn.
[Afbeelding: R3YwO9.jpg]
[Afbeelding: GbDHJA.jpg]

Het lijkt mij het best om er een plaat in te lassen en een nieuwe accubak te kopen welke ik terug op de standaard las (oud type).

Zo zijn er nog wel wat dingen die ik graag wil doen. Ik zal het hier posten.

Groet,
Bromtol
- Volvo 245L 1975 B200/M47 [link]
Antwoord
#2
En de LPG is zo goedkoop als 10 jaar geleden ongeveer! Vroem.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
jammer dat het geen automaat is Sad
Antwoord
#4
Leuk dat er ook jonge gasten interesse krijgen voor de 240! veel plezier ermee, achter het stuur en eronder! ; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
De B200f is eigenlijk een injectiemotor. De B200 is wel met de niet zo heel geweldige Solex-carburateur geleverd, maar de oude Stromberg of SU's passen ook gewoon met het bijbehorende spruitstuk.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#6
Het B200 motorblok heeft in 2016 een nieuwe driem gekregen op bijna 400.000km. Heb een B230K(h) met 200.000km op benzine kunnen bemachtigen. Ik zou graag hetzelfde inlaatspruitstuk en bestaande carburateur behouden (Stromberg 175 CD).
Omdat dit blok een 2.3 is vraag ik me af of dit goed zal werken met deze carburateur (volgensmij gemaakt voor een 2.1). Misschien een sproeier wissel, maar welke?

Foto van mijn carburateur:
[Afbeelding: d3kTAh.jpg]

Edit: pulse air en egr zijn afgedopt

Ben er achter gekomen doormiddel van foto's dat dit een Pierburg 175 CD is met Stromberg opschrift (Hij heeft het excentrische gele dopje en vlakke onderkant/vlotterkamer).
Volgens de specificaties van de Pierburg carburateur in verschillende handboeken zou deze op een B23 werken, dus verwacht ik niet al te veel problemen met de B230K(h) swap.
- Volvo 245L 1975 B200/M47 [link]
Antwoord
#7
Ik zou geen moeite doen voor de accubak, in latere 240’s is deze bak van kunststof. En in 5 minuten gewisseld
Antwoord
#8
(1 May 2020, 22:18)Volvo Eindhoven schreef: Ik zou geen moeite doen voor de accubak, in latere 240’s is deze bak van kunststof. En in 5 minuten gewisseld

Maar dan de hamvraag: kun je ook een latere kunststof accubak zo snel in een vroege, metalen, vastgelaste versie zetten?
Hoe maak je het passend, is het zo maar compatibel?

(mijn 1976 heeft ook zijn roestige metalen bak, dus ben benieuwd)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#9
De eerste uurtjes klussen zitten erop.
Zoals boven genoemd ben ik begonnen met de carrosserie rond de accubak. Deze netjes gemarkeerd voor de haakse slijper.

[Afbeelding: DkCcYe.jpg]

Ziet er best maf uit, zo'n groot gapend gat in je auto. Maar snel een malletje gemaakt en het aanbeeld op gezocht... prik prik prik en het zit er in (best trots  Sleepy ).

[Afbeelding: buUcnF.jpg]

Eens lekker op dreef besloten om een goede inspectie te doen omdat ik nu toch overal goed bij kan. Paar plekjes tegen gekomen die richting krokante kroket gaan.
Roest is vervelend, maar geen paniek . Netjes aftekenen, uitslijpen, malletje maken van karton en je uitgeslepen staalplaatje er terug in prikken. Ben van plan om alles netjes met de roterende staalbrostel blank te maken, waar nodig met de lamellenschijf en vervolgens ontvetten en epoxyplamuur voor een gladde finish en tevens roest preventie. Daarna kan het in de brantho of andere pap.

Laswerk per onderdeel van boven naar beneden.

[Afbeelding: PCwKT4.png]

Update met motorswap volgt later Smile
Fijne avond
- Volvo 245L 1975 B200/M47 [link]
Antwoord
#10
(2 May 2020, 20:33)BartJu schreef:
(1 May 2020, 22:18)Volvo Eindhoven schreef: Ik zou geen moeite doen voor de accubak, in latere 240’s is deze bak van kunststof. En in 5 minuten gewisseld

Maar dan de hamvraag: kun je ook een latere kunststof accubak zo snel in een vroege, metalen, vastgelaste versie zetten?
Hoe maak je het passend, is het zo maar compatibel?

(mijn 1976 heeft ook zijn roestige metalen bak, dus ben benieuwd)

Mijn oude 244 (1975'er) had ook zo'n vastgelaste accubak, inclusief alle bijbehorende narigheid. Om zo'n latere accubak te plaatsen heb je een steuntje nodig, die slijp je uit een andere auto of je knutselt er zelf eentje. Mijn andere 244 (1980) had ook een stalen accubak, maar die zat met 4 bouten op zo'n zelfde steun vast als de kunststof accubak, die was dus snel vervangen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen: Volvo 240 '87 Blokkendoos 11 489 17 November 2020, 11:17
Laatste bericht: Blokkendoos
  Markfranken - Volvo 245 DL 1975 K-Jet B20F markfranken 241 79.053 1 November 2020, 14:50
Laatste bericht: Lee
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 2.389 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Volvo 244 DL 1980 Mark244 23 10.713 26 April 2020, 20:56
Laatste bericht: Mark244
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 333 115.829 16 January 2020, 21:52
Laatste bericht: RM
Music Volvo 264 1975 Pardoes 4 1.265 10 January 2020, 09:40
Laatste bericht: Pardoes
  Foppe’s Volvo V60 D5 R-Design Rebel Blue V60D5RD 6 2.010 10 November 2019, 10:38
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 111.256 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 240 GL '88 Stai nless 27 6.783 20 July 2019, 19:31
Laatste bericht: Stai nless
  Voorstellen Volvo 240 GL Ijsbrand84 7 1.679 23 June 2019, 22:27
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)