Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruil motor: (kleine) Revisie? (B230F)
Heeren (en wellicht dames) sleutelaars,

Vandaag heb ik een ruilmotor op de kop getikt voor mn 240. Het plan is om die in alle tijd en rust klaar te maken voor enkele jaren trouwe dienst; dan moet het gewoon goed zijn, en ophouden bij regulier onderhoud.

Het is een blokje met pak hem beet 350dkm, wat er zo op het oog niet heel slecht uitziet. Wel merk ik dat de kop nogal wat gas lekt, dit is duidelijk te horen in de uitlaat. Een kleine koprevisie is dus in elk geval wel nodig vermoed ik.

Het is nu dus even de vraag hoe goed of slecht alles is (de prijs was zodanig dat je je er geen buil aan kunt vallen) en of dit het juiste blok is om in te investeren. Morgen trek ik het een en het ander alvast uitelkaar om de staat beter te kunnen beoordelen.

Het is nu dus even de vraag wat er aan de kop gereviseerd moet worden. Is enkel kleppen opnieuw inslijpen bijvoorbeeld al voldoende, en wat is standaard bij een koprevisie? Ik wil zoveel mogelijk zelf doen, maar sommige dingen kan je gewoon weg niet zelf door ontbreken van gereedschap. Heb wel een handig mannetje die wel vaker koppen reviseerd, maar vermoed dat deze nog geen Volvo's onder handen heeft gehad. Aan welke prijzen moet ik denken voor bijvoorbeeld een set nieuwe kleppen/ en geleiders?
Heb wel eens wat gehoord over kleppen die zover ingesleten waren dat deze niet meer te stellen waren...in dat geval worden de kosten goed opgejaagd lijkt mij. (lang leve klepstelboutjes!)

Verder ga ik er vanuit (en hoop ik) dat het onderblok goed is, en binnen de toleranties valt. Heb niet zon zin in zuigerveren e.d. vervangen (ivm kosten, lijkt mij verder een mooie klus).

Daarnaast wil ik natuurlijk alle keerringen/pakkingen vervangen, en het blok er gewoon goed uit te laten zien want daar kick ik wel een beetje op.

Alle support en info welkom...! Ook wat tuning betreft, ik krijg het al benauwd als ik naar het gasmengstuk kijk...!
Antwoord
zou eerst de kleppendikte meten Wink
dan kop vlakken (kost je ook de kop niet ;D)
en nieuwe pakkingen, kopbouten en de juiste olie+ nieuw filter
maar weet je zeker dat het blok mooi liep?? geen zuigerveren naar de klote oid?
en als je dan toch bezig bent zou ik er ook meteen een nieuwe waterpomp en distributie + spanrol opgooien, zijn ook de kosten niet, en tevens onsteking nieuw( bougies,kabels, rotor,distributiekap,condensator en evt. contactpuntjes ( als je die hebt))
en als je die er dan ook inlepelt: koppelingsplaat, drukgroep + lager (€160,- oid) zijn dan ook easy te vervangen ;D ;D
dat is wat ik bij een motorswap doe( 2x verleden jaar Tongue :Smile :-\)
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Klepstelplaatjes meten lijkt me een goeie start...! (net gevonden met de zoek.. Wink )

Complete distributie e.d. ligt al klaar! Die had al op mn huidige motor moeten zitten, maar toen kwam ik er achter dat het vervangen van de krukaskeerring toch wel een ingrijpende klus is...en daar lang niet de enige olielekkage vandaan kwam. Als je er dan bij bedenkt dat de koppeling ook wel een aardig leven achter de rug heeft was de keuze snel gemaakt: Ruilblok Tongue

Antwoord
ruilblok of ruilauto?? Big Grin Big Grin
laatste is m.i. goedkoper, en je houd er meer reserve-onderdelen aan over ;D
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Waarom zou de kop gas lekken? Je kan de compressie meten (zolang zou ik de motor nog even in elkaar laten zitten), dan weet je weer wat.

En waarom een cilinderkop reviseren waar je nu al aan twijfelt? Kost honderden euro's. Kleppen zijn zo al 15 euro/st.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hmm, ja dat is een vraag die ik mezelf ook al een keer of 10 gesteld heb. Waarom ik in %@#^%@ die 240 houd heb ik me ook al 100 keer afgevraagd. Wink Het blijft maar geld kosten. Maar dat doet elke auto, ongeacht leeftijd.

Maar volgens mij ontkom je niet aan een koprevisie, een blok onder de 300dkm kan je al bijna niet vinden. En als je er vind moet je de hoofdprijs betalen, en dan blijft het nog een gok. Dus dan maar alles in een keer goed, het is tenslotte niet zomaar een auto. Dan had ik al lang wat anders gekocht.

Maar een 2.3 liter blok wat je met de hand aan het vliegwiel kunt tornen lijkt me niet heel fris. Een een lekkend geluid uit de uitlaat ook niet. Tongue Compressie meten gaat nu niet, of ik moet 'even' mn huidige startmotor lenen maar daar sta ik ook niet om te springen.
Antwoord
De compressie meten lijkt me toch het beste uitgangspunt.

Wanneer je deze swap goed aanpakt kun je voor lange tijd van kosten aan het blok af zijn. Het is vaak de manier waarop je het aanpakt en veelal blijkt dat goedkoop, duurkoop blijkt te zijn! Wanneer je er nu iets meer tijd en energie insteekt krijg je deze tijd (en geld) dubbel en dwars met plezier terug, het is maar hoe je het bekijkt ;D Daarnaast weet je zeker wat je hebt gemonteerd wanneer je hem hebt gereviseerd.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
hoorde ik daar tuning ? ;D

Amazonturbo ? ben jij dat edwin? of hebben we nog een ama turbo op het forum :o
Antwoord
Even een sfeerimpressie Tongue

[Afbeelding: IMG_7642.jpg]

Antwoord
zie ik daar een stukje M46/47 liggen?
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kop revisie / aandraai en stel info simme 10 866 9 April 2025, 08:05
Laatste bericht: Marc1970
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.611 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Motor blijft koud? Boet 4 346 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 557 23 July 2024, 09:47
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.106 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 986 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.684 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.268 21 April 2023, 17:36
  Rotor B230F 244GL1978 0 590 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.234 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)