23 March 2008, 23:30
Heeren (en wellicht dames) sleutelaars,
Vandaag heb ik een ruilmotor op de kop getikt voor mn 240. Het plan is om die in alle tijd en rust klaar te maken voor enkele jaren trouwe dienst; dan moet het gewoon goed zijn, en ophouden bij regulier onderhoud.
Het is een blokje met pak hem beet 350dkm, wat er zo op het oog niet heel slecht uitziet. Wel merk ik dat de kop nogal wat gas lekt, dit is duidelijk te horen in de uitlaat. Een kleine koprevisie is dus in elk geval wel nodig vermoed ik.
Het is nu dus even de vraag hoe goed of slecht alles is (de prijs was zodanig dat je je er geen buil aan kunt vallen) en of dit het juiste blok is om in te investeren. Morgen trek ik het een en het ander alvast uitelkaar om de staat beter te kunnen beoordelen.
Het is nu dus even de vraag wat er aan de kop gereviseerd moet worden. Is enkel kleppen opnieuw inslijpen bijvoorbeeld al voldoende, en wat is standaard bij een koprevisie? Ik wil zoveel mogelijk zelf doen, maar sommige dingen kan je gewoon weg niet zelf door ontbreken van gereedschap. Heb wel een handig mannetje die wel vaker koppen reviseerd, maar vermoed dat deze nog geen Volvo's onder handen heeft gehad. Aan welke prijzen moet ik denken voor bijvoorbeeld een set nieuwe kleppen/ en geleiders?
Heb wel eens wat gehoord over kleppen die zover ingesleten waren dat deze niet meer te stellen waren...in dat geval worden de kosten goed opgejaagd lijkt mij. (lang leve klepstelboutjes!)
Verder ga ik er vanuit (en hoop ik) dat het onderblok goed is, en binnen de toleranties valt. Heb niet zon zin in zuigerveren e.d. vervangen (ivm kosten, lijkt mij verder een mooie klus).
Daarnaast wil ik natuurlijk alle keerringen/pakkingen vervangen, en het blok er gewoon goed uit te laten zien want daar kick ik wel een beetje op.
Alle support en info welkom...! Ook wat tuning betreft, ik krijg het al benauwd als ik naar het gasmengstuk kijk...!
Vandaag heb ik een ruilmotor op de kop getikt voor mn 240. Het plan is om die in alle tijd en rust klaar te maken voor enkele jaren trouwe dienst; dan moet het gewoon goed zijn, en ophouden bij regulier onderhoud.
Het is een blokje met pak hem beet 350dkm, wat er zo op het oog niet heel slecht uitziet. Wel merk ik dat de kop nogal wat gas lekt, dit is duidelijk te horen in de uitlaat. Een kleine koprevisie is dus in elk geval wel nodig vermoed ik.
Het is nu dus even de vraag hoe goed of slecht alles is (de prijs was zodanig dat je je er geen buil aan kunt vallen) en of dit het juiste blok is om in te investeren. Morgen trek ik het een en het ander alvast uitelkaar om de staat beter te kunnen beoordelen.
Het is nu dus even de vraag wat er aan de kop gereviseerd moet worden. Is enkel kleppen opnieuw inslijpen bijvoorbeeld al voldoende, en wat is standaard bij een koprevisie? Ik wil zoveel mogelijk zelf doen, maar sommige dingen kan je gewoon weg niet zelf door ontbreken van gereedschap. Heb wel een handig mannetje die wel vaker koppen reviseerd, maar vermoed dat deze nog geen Volvo's onder handen heeft gehad. Aan welke prijzen moet ik denken voor bijvoorbeeld een set nieuwe kleppen/ en geleiders?
Heb wel eens wat gehoord over kleppen die zover ingesleten waren dat deze niet meer te stellen waren...in dat geval worden de kosten goed opgejaagd lijkt mij. (lang leve klepstelboutjes!)
Verder ga ik er vanuit (en hoop ik) dat het onderblok goed is, en binnen de toleranties valt. Heb niet zon zin in zuigerveren e.d. vervangen (ivm kosten, lijkt mij verder een mooie klus).
Daarnaast wil ik natuurlijk alle keerringen/pakkingen vervangen, en het blok er gewoon goed uit te laten zien want daar kick ik wel een beetje op.
Alle support en info welkom...! Ook wat tuning betreft, ik krijg het al benauwd als ik naar het gasmengstuk kijk...!