Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
2 December 2022, 12:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 December 2022, 12:48 door Rin.)
Nog steeds loopt mijn B23A niet goed.
Na ongeveer 10 min. rijden op gas of benzine, met contactpuntjes of electrische ontsteking, vervangen van oud door nieuw materiaal en andersom;
nadat de motor warm is gaat deze backfiren en stotend lopen. Even de motor uit en hij loopt weer ongeveer een km probleemloos.
Bobine - en alle stroomkabels, rotor, rotorkap, bobine, condensator en noem maar op vervangen.
Kleppen juist afgesteld, nokken niet ingesleten, compressie oké, afstelling (voor)ontsteking klopt (5 - 7 graden) , motor loopt niet warm, geen koelvloeistof bij olie of andersom. uitlaat is niet geblokkeerd, motor draait soepel, rond ook bij wederom starten. Niets vreemds te vinden, ook geen overslaande vonken onder de motorkap.
Gisteren na backfire korte tijd keihard rempedaal. Ik vermoed dat het terugslagventiel van de rembekrachtiger is doorgeslagen. Hopelijk niet het membraan.
Hoe dan ook, het probleem met de motor blijft. Ik zal opzoek gaan naar een andere verdeler (ook al lijkt de huidige B23A: Bosch JFU 0231170302 in orde).
Mocht iemand die hebben houd ik me aanbevolen.
Vraag me nog wel af wat de functie van de electrische afsluiter op het spruitstuk, na de carburateur is. Trek je de electriciteit los dan klikt deze en die op het schutboard dicht.
De motor loopt dan langzamer/onregelmatig. Hoort dat zo?
Voor de rest zou ik niet weten wat nog te vernieuwen is.
Mis ik iets, iets dat bij warme motor zijn werk niet meer doet?
Ik heb zo'n beetje alles gehad.
Ik ga de bougies nog vervangen door lpg bougies, wie weet helpt dat.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
2 December 2022, 21:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 December 2022, 21:43 door BartJu.)
Vervelend, zo een vage storing...
Ook vervelend is dat je backfires natuurlijk ook weer vervolg-issues kunenn veroorzaken, waardoor jij in het rond werkt (maar de motor niet zo goed).
Wat betreft de electrieke afsluiter na (op?) carb, van de week deze gelezen op VCA, op blz 5 staan twee mogelijkheden uitgelegd: stationair regeling van na 78, of het stationair-aircocompensatiemechanisme. Mogelijk dus een van die twee. Zou ook de langzamere loop verklaren.
Wat je rembekrachtiger betreft, als het de klep is zou een een-weg-klep in de slang het moeten verhelpen (al dan niet tijdelijk).
Maar die repareert een gescheurd membraan natuurlijk niet. Klep is m.i. logischer, die vangt de drukgolf als eerste op, en die zou membraan dan dus niet bereiken. Maar dat kan ook wensvol denken zijn, zoals de engelstaligen het uitdrukken.
Je eigenlijke probleem dorozie ik niet.
Enige dat ik kan bedenken, puur giswerk dus, wordt de bobine wellicht (veel te) warm en gaat overslaan? Met als gevolg een nrustige loop en uitval met overal onverbrande brandstoffen die dan spontaan kunnen ontbranden?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het tonnetje zal de afsluiter van de stationair boring zijn, die zorgt ervoor dat je motor meteen stopt als je het contact uitzet (anti-nadiesel idee).
Als je dat met lopende motor afsluit, zal het stationair dalen naar ongeveer 500 rpm. Die 500 rpm is afgesteld met de gasklep en de rest regel je bij met de schroef.
Het "uit aan 1km goed" fenomeen is vreemd. Is dat op beide brandstoffen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
3 December 2022, 12:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 December 2022, 14:47 door Rin.)
Bedankt voor jullie reacties. Het 'tonnetje' is zoals je beschrijft de stationeerafsluiter. Reageert zoals je beschreven hebt. De bobine wordt niet warm, ook al vervangen door twee dezelfde bobines en verder al eens vervangen zonder ballastweerstand, met 3 ohm bobine en electrische ontsteking. Maar ook dat maakte geen verschil. Vandaag vervang ik het kunststof knietje met terugslagklep ( die prijzen: merk Bosch te koop op internet van 5.60 € maar ook 37.50 €, voor precies hetzelfde onderdeel!)
Het ophouden met lopen is er langzaam ingeslopen. Vanmorgen bedacht ik dat de onderdrukdoos op de rotor misschien fopt als deze warm is. Hij werkt prima als je aan het slangetje zuigt. Ga ik ook nog eens testen wanneer de motor warm is en begint te bokken.
Ik ga er verder vanuit dat wanneer de remmen het gewoon doen, het membraan van de rembekrachtiging niet gescheurd is door de backfire. Overigens, zoals ik eerder al beschreef, alle pakkingen inlaat, uitlaat, carburateur heb ik vervangen en alles is potdicht.
Ik zoek weer verder.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De ontsteking zal nu wel kloppen mag je hopen. Misschien toch richting benzine kijken. Is de vlotter goed (drijvend), de benzine aanzuigleiding goed, benzine pompje hevelt braaf, vapour lock achtige toestanden?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 264
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Is dit euvel gekomen nadat er een repartie of vervangen van iets gekomen ? Wat ik heb meegemaakt is dat de rotor niet goed was aangedrukt op de verdeler as, daardoor kwam ik met horten en stoten stil te staan na enkele kilometers.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Dag
De auto vertoont deze gebreken zowel op benzine als op lpg. Bij gas heb je geen vapor lock of vlotterprobleem. De carburateur heeft anders dan dat de gasklep nog een functie heeft, geen functie. (je kunt er dan zelfs de naald en zuiger uit laten) zo hoorde ik van een kenner uit Heijen.
Het probleem deed zich al van de zomer voor, nadat ik er electrische ontsteking had ingezet (toeval?) Daarna heb ik de contactpuntjes er weer ingezet. Probleem bleef, nog eens electrisch erin gezet. Geen verbetering en vervolgens contactpuntjes, condensator oud maar ook nieuw uitgeprobeerd. Leek even te helpen, oud en nieuw. Uiteindelijk helpt niets meer. De auto start goed, loopt goed maar stottert na een vijftal kilometers (omdat/als?) de motor (dan) warm is. En gaat dan overslaan tot backfire toe. Daarna even uitzetten en loopt even later weer voor korte tijd.
Wat de rotor betreft die heeft wat verticale speling (normaal?). Ik zal kijken of daar iets aan te doen is. Liefst zou ik deze willen vervangen, het lijkt namelijk dat in de rotor het probleem zit. Dus wat Martinus zegt zou kunnen kloppen. Ben al opzoek naar zo'n ding maar nog niet gevonden.
Bedankt weer voor het meedenken!
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De verdeler as kan verticaal bewegen, op en neer, stukje is normaal.
Als je nou de ontsteking eens op gehoor afstelt bij een warme & draaiende motor (pas op voor de V snaren en de bougiekabels) gaat t backfire dan weg?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
7 December 2022, 12:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 December 2022, 12:46 door Rin.)
Dag
Dat heb ik ook al geprobeerd. Van 5 naar 7 naar 12 en ook 15 graden voorontsteking.
Maar nog niet terwijl deze beroerd loopt. Vrees wel dat er dan kans is op nog grotere knallen, maar zal dat toch ook eens proberen. De uitlaat is al een paar keer met een vreselijke knal afgeschoten en gelukkig niet ergens open gebarsten.
Berichten: 282
Topics: 25
Lid sinds: Sep 2008
(7 December 2022, 12:44)Rin schreef: Dag
Dat heb ik ook al geprobeerd. Van 5 naar 7 naar 12 en ook 15 graden voorontsteking.
Maar nog niet terwijl deze beroerd loopt. Vrees wel dat er dan kans is op nog grotere knallen, maar zal dat toch ook eens proberen. De uitlaat is al een paar keer met een vreselijke knal afgeschoten en gelukkig niet ergens open gebarsten.
interessante discussie, ik heb ook een aantal problemen met de B23A, ben er nog mee bezig op te lossen zodra ik daar wat meer tijd voor heb. ik ben benieuwd waar bij jou de oorzaak en oplossingen gevonden gaat worden.
arts Eric
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982
|