Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
J.velde schreef:Als het potje leeg is, dan heb je al meer dan de helft aan olie eruit/vervangen.
Als hij dan nog niet goed is, dan is de olie ook niet het probleem.
Het bespaart een boel werk met ontluchten enzo en geeft geen lekkages
Weet je misschien hoe ik het aan moet pakken om het hele systeem te drainen, weer opvullen en ontluchten :?:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
De perslang van pomp naar stuurhuis heb ik pas vervangen. Slang laten maken door de lokale hydrauliekboer.
Ontluchten volgens Bently gewoon door het stuur een aantal keren van helemaal links naar helemaal rechts naar helemaal links draaien. Eerst een aantal keren met de motor uit en daarna mat stationair draaiende motor.
Wel niveau zo nu en dan controleren en eventueel bijvullen.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik zou er een sterke magneet (zoals te vinden in oude harde-schijven) in hangen met een stukje ijzerdraad. Vaak schoonmaken en eens de vloeistof vervangen.
Ik heb ook last van het zware sturen in het begin...
Ik ga de pomp van mijn 940 eens monteren (ander design, extern reservoir) en die doet het misschien beter, alhoewel ik het idee heb dat het het stuurhuis zelf is dat het probleem veroorzaakt..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 65
Topics: 34
Lid sinds: Jan 2006
Ik heb hetzelfde en heb ooit in deze link
http://www.volvo240-260register.nl/forum...rachtiging
daarop dit antwoord gegeven:
Heb ik ook! Niet zo erg als jij (na 10 meter doet ie het al normaal). Volgens mijn onderhoudsman ligt dat aan een stuurhuis die inwendig aan het slijten is. Dat merk je vaak aan een verschil in bekrachtiging naar links en naar rechts, maar ook aan "even op gang moeten komen" bij starten bij koude motor. Op zich niks aan de hand, maar vroeg of laat zit er stuurhuisrevisie aan te komen.
240 GL Estate LPG 1991
Berichten: 132
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Heb vandaag het zware sturen verholpen
Eerst de olie afgetapt. Vervolgens het reservoir en de pomp verwijderd.
De olieaansluitingen van de bekrachtiging losgehaald. Nu alles doorspoelen met nieuwe olie. De pomp nagekeken op speling, beetje bijgewerkt met verf.
Als alles los is kan je makkelijk de voorwielen van links naar rechts bewegen. Haal de harmonicarubbers los en vet de tandbaan van de stuurstang goed in (ook de kogelscharnieren aan het eind van de stang).
Nu het stuur een paar keer heen en weer draaien (aan de wielen gaat sneller). Als alles lekker soepel gaat, de rubbers er weer overheen schuiven, pomp en reservoir monteren, afvullen met olie en de boel ontluchten door de motor stationair te laten draaien zoals hierboven al omschreven stond.
Het verschil is echt heel goed te merken. Als ik nu start met een koude motor aan het begin van de dag, stuurt het weer licht zoals het hoort. Maar dat wil nog niet zeggen dat het stuurhuis niet aan revisie toe is, zal er toch een keer van moeten komen maar voorlopig werkt het weer naar behoren.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
Vandaag de Estate weggebracht naar Districars in Vlaardingen, een Volvo specialist.
Ben d'r zelf maar niet aan begonnen om op straat het hele systeem leeg te halen en te spoelen met diesel, het geeft een beetje een zootje op straat zo'n dieseldouche :wink:
Als de parkeerwacht mij ziet lopen met een stukje gereedschap of een flesje olie gaan gelijk alle alarmschellen bij hem af.
Ik ben geloof ik de enige in Vlaardingen die af en toe nog ouderwets op straat klust aan de auto.
Afijn, het schema zag er als volgt uit:
Auto op de brug en twee driepoten eronder om de voorwielen vrij van de brug te krijgen.
De twee leidingen op het stuurhuis losgekoppeld en alle olie weg laten lopen op zwaartekracht.
Ongelooflijk wat een donkergrijze kleur die olie had, normaal gesproken is het mooi rood en vrij vloeibaar, dit was echt grijze drabbes..
Voorspeld weinig goeds vrees ik, dit duidt toch wel op een forse interne sluitage van het stuurhuis.
Vervolgens het restant wat er nog in zat eruit gekregen door aan de voorwielen de draaien en de motor te starten zodat het restant ATF eruit gepompt werd.
Vervolgens het systeem 4 x gespoeld met diesel op dezelfde bovenstaande manier tot er heldere diesel uitkwam, daarna 3 x met ATF op dezelfde manier om alle restanten diesel er weer uit te krijgen en tot er mooie rode vloeistof uit kwam.
Tenslotte afvullen met ATF en geprobeerd het systeem zo goed al mogelijk te ontluchten.
Na 1,5 uur was alles klaar en kon de auto weer van de brug af.
De oliewissel en spoelerij had wel een duidelijk effect (de stuurbekrachtiging werkt veel constanter) maar niet het gewenste effect (een perfect werkende als nieuwe stuurbekrachtiging :wink: )
Even afwachten hoe het morgenochtend is bij het starten.
Ik ben dus misschien toch in de race voor een nieuw stuurhuis.
Heb al een aanbieding voor een 2e hands stuurhuis (250.000 km gereden) voor 225 euro inclusief montage.
Ik ben alleen een beetje huiverig om voor een 2e hands stuurhuis te gaan omdat ik dan misschien na 10.000 km weer hetzelfde probleem kan hebben.
Iemand enig idee wat een nieuw stuurhuis doet in de handel?
Wordt vast vervolgd :!:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 132
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Districars zei je...effe een keer langs rijden, toch in de buurt.
Hebben die nog een beetje onderdelen op voorraad zoals pakkingen kabels enzo?
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
Chiel schreef:Districars zei je...effe een keer langs rijden, toch in de buurt.
Hebben die nog een beetje onderdelen op voorraad zoals pakkingen kabels enzo?
Tja, er liggen wel wat onderdelen maar meestal net niet wat je zoekt...
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Zeg Eric, dit probleem heb je dus met je estate? Maar die heb je toch nog maar net? Je hebt dus geen garantie?
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
lj_dekker schreef:Zeg Eric, dit probleem heb je dus met je estate? Maar die heb je toch nog maar net? Je hebt dus geen garantie?
In principe is er niet over garantie gesproken.
Was voor mij wel een soort van vanzelfsprekend, wat kun je nog garanderen aan een auto met 322.000 km en van bijna 18 jaar oud :?:
Mijn Sedan was net zo oud en had 345.000 km gereden, daar kan ik toch ook geen garantie op geven bij verkoop :?:
Tijdens de proefrit heb ik er niets van gemerkt.
Pas toen ik thuis kwam en m'n vriendin voor het eerst even ging rijden trad het probleem op. :twisted:
Denk jij dat er nog wat bij de verkoper nog wat te verhalen valt :?:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.