Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
De stuurbekrachtiging van mijn 1989-er werkt niet direct na het starten van de motor, het duurt eventjes (enkele seconden misschien) voor hij gaat werken.
Ik heb niet het idee dat de stuurbekrachtiging ook uitvalt tijdens het rijden, in ieder geval niet bij stadsritten gelukkig.
Het was mij helaas bij de proefrit en ook de aflevering van mijn Estate niet opgevallen.... :twisted:
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn :?:
Voor zover ik kan zien geen lekkage op het stuurhuis of iets dergelijks.
Misschien een pomp die druk verliest of te langzaam opbouwt :?:
Alle tips welkom natuurlijk :!:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
ik heb het ook bij mijn 740, 't schijnt vaker voor te komen en niet zo erg te zijn (als er geen lekkages zijn).
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
zit er genoeg olie in de stuurbekrachtigingspomp en unit?
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 112
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2006
Misschien is de olie dik of stroperig geworden door een of andere oorzaak.
Potje leeg zuigen met een pompje en er nieuwe ATF-F in doen, zal vast helpen. :o
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
michiel schreef:zit er genoeg olie in de stuurbekrachtigingspomp en unit?
Hmm, het reservoir zit wel vol.
Hoe check ik de hoeveelheid olie in de pomp en unit?
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
J.velde schreef:Misschien is de olie dik of stroperig geworden door een of andere oorzaak.
Potje leeg zuigen met een pompje en er nieuwe ATF-F in doen, zal vast helpen. :o
Hoef ik dan niet het hele systeem leeg te maken eigenlijk?
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 112
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2006
Als het potje leeg is, dan heb je al meer dan de helft aan olie eruit/vervangen.
Als hij dan nog niet goed is, dan is de olie ook niet het probleem.
Het bespaart een boel werk met ontluchten enzo en geeft geen lekkages
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Berichten: 112
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2006
Als de pomp niet genoeg olie krijgt, dan gaat hij enorm gillen/janken
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
J.velde schreef:Als de pomp niet genoeg olie krijgt, dan gaat hij enorm gillen/janken
Dat doet hij gelukkig niet :wink:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 132
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb bijna hetzelfde probleem.
Als ik start met een koude motor, stuurt hij erg zwaar totdat ik het stuur volledig heb uitgedraait naar beide kanten. Vooral lastig bij wegrijden uit een parkeervak. Naar een paar 100 meter is het al veel beter.
Het oliepeil was voldoende, maar zag er erg baggerig uit met een beetje aluminiumkleur.
Ik ga morgen de olie helemaal aftappen en verversen. Ik heb trouwens ATF type D meegekregen. Klopt dit wel? Ik gebruik trouwens voor de 5 bak ATF-F olie.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard