26 September 2014, 19:52
Het zou wel prettig zijn als mijn 245 (1976) wat zwaarder zou sturen op de snelweg. Weet iemand hoe ik dit kan realiseren ?
(te) licht sturen 245 met stuurbekrachtiging
|
26 September 2014, 19:52
Het zou wel prettig zijn als mijn 245 (1976) wat zwaarder zou sturen op de snelweg. Weet iemand hoe ik dit kan realiseren ?
26 September 2014, 20:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 September 2014, 20:53 door Marc1970.)
Heb je nog het 1976 stuurwiel? Een kleiner stuur zou zwaarder rond gaan. En de bekrachtigde versie hebben andere fuseekogels waardoor het caster iets veranderd wordt en het geheel wat zwaarder stuurt en stabieler rechtuit gaat (maar dat schijnt bijna niet merkbaar te zijn).
Verder zou ik de uitlijning controleren, te weinig toespoor maakt de auto ook wat zoekerig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
26 September 2014, 21:12
Is het vooral naar links dat ie lichter stuurt?
26 September 2014, 22:39
Een tijdje geleden heb ik 'm naar een garage gebracht met de klacht van ongelijkmatige bandenslijtage. Zij hebben de achterwielen naar voren geplaatst en de stuurinrichting afgesteld. Dat moest ook wel, want degene die kort daarvoor de stuurbekrachtiging vervangen heeft, was niet in staat om af te stellen..
Dáárvoor heb ik de fuseekogels vervangen (de juiste) en de bovenlagers van de voorpoten vervangen. Ik was in de veronderstelling dat de lagers, die met 3 boutjes vastzitten niet af te stellen zijn. Maar, de garagist gaf toch aan dat degene die de klus verricht had, het een en ander zó had weten te stellen dat de slijtage minimaal zou zijn. Vóór het uitlijnen stuurde het ook al eigenlijk aan te licht, maar nu is het zó licht dat het werkelijk niet prettig meer is. Het originele stuurwiel zit er in en dat wil ik ook graag zo houden. Er zitten flink grote M&S banden op, daarmee zou het ook zwaarder moeten gaan. China-made, wat zorgt voor slechte grip bij nat weer. Maar, dit was vooraf ook al zo. Op een goed wegdek vertoond de 245 geen "zoekerig" gedrag. Het gaat er eigenlijk alleen om dat het te licht gaat. Bij bandensporen in het wegdek is het een crime, dan is er zÃker sprake van zoekerigheid. Is de oliedruk van de stuurpomp in te stellen ? Hoeveel toespoor is maximaal te adviseren vóór overmatige bandenslijtage ?
26 September 2014, 23:09
Die 3 boutjes is voor het camber, daar kan je iets naar links of rechts trekken (en li-re verschil in slijtage) mee corrigeren, de Volvo is zo afgesteld dat de wielen iets naar buiten staan, 0 tot +1 graden. Toe-in is 4,5 mm verschil tussen voor en achterkant van het wiel voor handgestuurd, 3,0 voor bekrachtigd, beide +/- 1,5 mm, gemeten middenin de band.
Je kan er best zelf wat aan proberen, je stelt toe-in af met de stuurstangen onder de auto, als je het stuur maar rechtuit houdt. Staat allemaal in Volvo Handboek TP30000-1
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
27 September 2014, 19:59
Ik denk dat het licht sturen toch in het stuurhuis zit.
27 September 2014, 20:23
Begin eens met je banden winterbanden sturen altijd lichter, vooral hakkietakkie merken.
Ik ga er vanuit dat je garage de auto correct heeft afgesteld, dan blijft er niks anders over dat een volvo gewoon licht kan sturen. Ik heb wel eens met een amerikaan gestuurd dat kon je nog met je nog met je oogwimper bijna die stuurdde ongezond licht. Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
27 September 2014, 21:12
Na de afstelling van 1 en ander kan je kijken of de pomp bij het stuurhuis hoort, lijkt me dat de druk vd pomp ergens bepalend is voor de kracht die het stuurhuis levert. Pompen hebben ws. een overdrukventiel wat de druk begrenst, anders zou je als je sneller rijdt ook meer bekrachtiging krijgen. En de poelies op blok en pomp, die hebben ook een afgesproken verhouding onderling.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|