Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
29 December 2014, 22:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 December 2014, 22:08 door Nicolaas H.)
Vandaag even met mijn 'nieuwe' GLE gereden en wat meteen opviel was dat er geen stuurbekrachtiging was. Eenmaal thuis gekomen niveau olie gecheckt; was OK. De snaar hing er echter slap bij en toen ontdekte ik dat wat - naar ik aanneem - de stelschroef is, los geschoten was. De vergrendelende moer was verdwenen.
Toch kon ik het hele 'huis' niet bewegen om de snaar te spannen.
Voordat ik iets verkeerd doe; welke bouten moet ik lossen om het huis weer in beweging te krijgen en de snaar te spannen?
Ik kan er voor de rest heel slecht bij en zie ook nauwelijks hoe de constructie werkt; ik heb de aansluiting van het filterhuis al verwijderd maar er zijn misschien nog andere tips?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Die pomp kan je nu naar beneden drukken. Zo ontspan je het huis. Aanspannen is ahw het huis naar boventrekken, moertje aan de achterzijde weer monteren (M8) en met de spanbout weer spannen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Andere moeren van de houder een beetje lossen dan beweegt het geheel wat soepeler voor de rest heeft gideon gelijk.
Je spanbout lijkt roestig haal een reserve, ik heb ze zo vaak afgebroken erg zwak boutje voor zijn taak, heb laatst nog een doos gekocht m6x80.
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ben even de [bouten-]boer op geweest maar dat is nog niet zo makkelijk! Die spanbout blijkt afwijkend draad te hebben [1/4 British Standard Fine] en dà speciaalzaak hier in de buurt heeft dat wel maar niet in deze lengte. Ga nu op internet proberen. Of Boedr, waar had jij het vandaan?
Waarom doet Volvo trouwens zoiets? Er zijn toch miljoenen 240's in metrische landen verkocht, lijkt mij ...
Ik vroeg me nog af of ik de boel ook even tijdelijk vast kan draaien zonder die spanbout te gebruiken? Hoe controleer ik of de snaar strak genoeg staat en ook niet te strak?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
kijk Asterix ens lief aan...
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Eh, ik zal het eens proberen ...
; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 December 2014, 16:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 December 2014, 17:10 door Marc1970.)
Volgens mij houdt de spanbout de pomp niet op zijn plek maar 1 vd andere bouten. Als ik de V snaren span, haal ik de moer aan de achterkant (die nu mist bij jouw pomp) iets los, en de grotere bout in het draaipunt, en verdraai dan de stelbout tot strak. En dan de grote bout/moer weer vast (kan zijn dat deze bout niet het draaipunt is).
Dacht ik me te herinneren (de V snaren hoeven niet zo vaak strakker).
Het UNC karakter vd stelbout kan komen omdat de pomp uit de USA komt. Fabory heeft ze zeker en verkoopt ze per stuk. BSF lijkt me wel erg exotisch?
Ah wacht, de stuurpomp heeft een klem- en een stelbout, de dynamo draait om rubber bussen en heeft alleen klemmende stelbout. Was hoogtijd mijn V snaren te spannen, wat een nuttig forum is dit toch.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
30 December 2014, 17:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 December 2014, 17:17 door Nicolaas H.)
Ik was bij Nordicar vandaan gekomen waar ze zeiden dat het waarschijnlijk UNF 1/4 was en stuurden mij door naar Fabory.
Bij Fabory hebben zo'n draadmeter o.i.d. op het boutje gezet en kwamen uit op BSF ... Ik weet niet of dat erg dicht bij elkaar ligt maar bij Fabory leken ze me erg stellig dat het geen UNF 1/4 was.
Voorlopig kan ik dus het draaipunt loshalen, de pomp omhoogtrekken en het draaipunt weer vast en de M8 op de beugel zelf ook snel vastdraaien. Klusje voor twee paar handen, denk ik. Ha!
Heb nog even gekeken; mijn pomp heeft hetzelfde nummer als deze:
http://en.bildelsbasen.se/?index=default...d=26820507
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 December 2014, 17:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 December 2014, 17:53 door Marc1970.)
Meten is weten, daar is niks tegenin te brengen. Het enige wat ik kan bedenken is dat BSF al tijden niet gebruikt is, zelfs niet in Engeland, sinds de Morris Minor.
Qua diameter zijn ze vrijwel gelijk, BSF is 26 tpi, UNF is 28 tpi, en de draadhoek verschilt, ik zou ze allebei nemen en de bout die er met de hand indraait nemen. Kan zijn dat je bout van alle ellende krom is geraakt en zodoende in elkaar gedrukt?
26 tpi is threads per inch, pak je beste lineaal en meet rondom hoeveel draadgangen er in 25,4 mm gaan.
De spanner vd dynamo draaide ik net aan met een sleutel 10, en het is een M6x1.0 doodgewone bout (overigens ook nog in de buurt van 1/4 BSF), waarom zou de stuurpomp ineens zo'n exotische stelbout hebben?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Afdrukje gemaakt van draad op papier. Lijkt me toch BSF ...
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]