Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F na koude start even slecht lopen
#1
Mijn 240 van 1991 met B230F motor loopt na koude start even slecht, net alsof deze op 3 poten loopt. Schudt en rookt dan een beetje (en stinkt alsof er een te rijk mengsel is), na even gas geven en wegrijden is dat over. Waar te beginnen met zoeken naar de oorzaak? Als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag. Bedankt alvast!

Groet,

Bart.
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Antwoord
#2
Benzine toevoer wordt streng geregeld door de injectie, maar het kan stiekem lekken via de vacuumslang vd benzinedrukregelaar. Ontsteking dito, maar hele slechte bougies vindt ie lastig.

Goed idee. Lees de foutcodes uit, DTM1 moet je hebben: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(29 March 2021, 20:59)Marc1970 schreef: Benzine toevoer wordt streng geregeld door de injectie, maar het kan stiekem lekken via de vacuumslang vd benzinedrukregelaar. Ontsteking dito, maar hele slechte bougies vindt ie lastig.

Goed idee. Lees de foutcodes uit, DTM1 moet je hebben: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Uitgelezen, geen foutcodes. Bougies, rotor, verdeelkap en luchtfilter vervangen maar geen verbetering. Na even gas geven loopt ie na 15 seconden wel goed (en echt heel mooi rustig) en eenmaal gereden geen probleem. Pas na minimaal 1 dag stilstand doet het probleem zich weer voor. Het is geen groot probleem, maar toch wil ik het graag opgelost hebben.
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Antwoord
#4
Dit is de benzinedrukregelaar: https://www.ipdusa.com/products/6294/Fue...064-107081 en hij woont voorop de injectorrail. Kijk ff of er geen benzine in de vacuumslang zit, na een dag stilstaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Maak de luchtinlaatslang s los en kijk naar de gasklep, of het daar niet vol ligt met zwart stof, drab en olie. Daaronder hangt de stationair regelklep tussen twee duimdikke slangen, die moet ook glimmen van binnen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Klinkt bekend, die symptomen had ik min of meer ook.
In mijn geval bleek het de benzinedrukregelaar (FPR) te zijn die ondanks dat ie niet de klassieke symptomen vertoonde, zoals weinig stroming uit de retourleiding of nattigheid aan de vacuumkant, toch de veroorzaker bleek.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Heb nieuwe benzinedrukregelaar besteld, zo te zien zit de originele er nog in. Komt eind van de week binnen. Laat wel weten wat het resultaat is!
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Antwoord
#8
Brandstofdrukregelaar heb ik vervangen maar helaas zonder resultaat, het probleem blijft hetzelfde... We gaan weer eens verder zoeken. Het is overigens echt de eerste 30 seconden na een koude start dat ie slecht loopt, even wegrijden en hij loopt als een zonnetje, ook stationair.
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Antwoord
#9
De eerste 30 seconden... d.w.z. als de Lambda sonde nog geen zinnige waarden geeft. Dan doet de ECU een "educated guess" op basis van de andere sensoren.
Maar 30 seconden is ook kort genoeg om nog geen zinnige verhoging van de koelwatertemperatuur te hebben.

Heb je al eens de stekker van de ECU eraf getrokken en na een minuut wachten teruggestoken (je kunt ook even de accu los maken)?
Dan is dat ding gereset en moet ie weer opnieuw leren. Het heeft bij mijn huidige 245 wel eens een koude start probleem opgelost waarvan ik tot op de dag van vandaag niet de oorzaak heb kunnen achterhalen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
Hoi Bart, ik heb hetzelfde probleem gehad (hoewel ik een k-jet heb) en dat is opgelost door een flink eind te rijden met Wynns petrol extreme cleaner in de hoogste mengverhouding (als ik het goed herinner heb ik een heel flesje toegevoegd op 30 liter). Hij bleef beroerd starten (op drie cilinders) en trok na een seconde of 10/15 de vierde cilinder bij. Nadat ik die cleaner heb toegevoegd is het probleem opgelost. Hij start nu onder alle omstandigheden zoals het hoort.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 100 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 446 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.606 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 979 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 563 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 339 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.106 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.047 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  265 probleempjes met lopen--> opgelost Wouter265 11 4.610 30 March 2022, 09:52
Laatste bericht: Wouter265
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 2.458 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)