Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help Van een b200e naar een b230fb
#1
Beste mede forumleden,

Ik heb vorig jaar een Volvo 245 polar 2.0i uit 1990 gekocht als eerste auto met toen al 445000 op de teller nu zit ik op ongeveer 460000. Ik ben helemaal weg van de auto en heb er al van alles aangedaan zoals: Pullman interieur, Virgo wielen, LPG uitgebouwd. Dit jaar is die ook weer zonder op of aanmerkingen door de apk gekomen. Hij is alleen vanaf de winter slechter gaan lopen en nooit meer echt bijgesprongen hij rijdt lekker als die warm is maar stationair nog steeds veel trillingen. Als die koud is houdt hij in en heeft hij moeite met op toeren komen ook het vermogen houd te wensen over. Nu heb ik in de winter een veel jonger blok aangeschaft het gaat hier om een b230fb uit een 940. Nu is mijn  vraag aan jullie kan ik deze swap enigszins gemakkelijk werkelijkheid maken.
Voor zover ik weet moet er of een deuk in het schutbord of de verdeler op de 240 plek geen idee hoe?
Ik ben benieuwd of de benzine pomp genoeg druk opbouwt voor het multipoint injectie van het nieuwe blok en of ik gwn mijn oude vliegwiel en koppeling kan gebruiken? 
Heb ik ook een luchtmassa meter en lambdasonde nodig?
Kort en goed hoe kan ik enigszins makkelijk deze swap verwezenlijken?

Alvast bedankt voor uw reacties.

Vriendelijke groet,

Ruben
Antwoord
#2
Als je deze swap wilt doen heb je zeker een hulpas nodig welke de verdeler zal aandrijven (bij de 240 zit die naast het blok).
- Volvo 245L 1975 B200/M47 [link]
Antwoord
#3
(15 June 2020, 21:17)Bromtol schreef: Als je deze swap wilt doen heb je zeker een hulpas nodig welke de verdeler zal aandrijven (bij de 240 zit die naast het blok).

Kan ik deze dan van mijn oude blok overzetten?
Antwoord
#4
Jazeker, als je huidige motor ook een verdeler heeft met alleen een verdelerkap en rotor kun je die ook weer hergebruiken. Een B230FB werkt met een luchtmassameter en lambdasonde, dus om het goed te laten werken heb je die ook nodig, evenals de kabelboom. Verder zit aan de achterkant, boven het vliegwiel, een steuntje met BDP-sensor. Om die sensor goed te laten werken heb je een vliegwiel nodig met gatenpatroon, zo'n vliegwiel heeft een opstaande rand en wordt ook wel het dogdish-vliegwiel genoemd. Het is allemaal te doen, maar je bent er even zoet mee. De meeste andere sensoren zitten op de motor zelf, die zitten er waarschijnlijk bij? Het is allemaal te doen, maar wel iets meer dan een middag werk.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#5
Van B200E naar B230FB is al best wat gedoe met assen, sensors, computers en kabelbomen en nog lastiger als je alleen de kale motor hebt.

Geen kans dat je de B200E na laat kijken ergens? Mechanisch zal er niet veel mee mis zijn, zelfs niet na 460.000 km, stekkertjes, vacuumlekken, dat soort dingen geven eerder problemen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
(16 June 2020, 11:38)Marc1970 schreef: Van B200E naar B230FB is al best wat gedoe met assen, sensors, computers en kabelbomen en nog lastiger als je alleen de kale motor hebt.

Geen kans dat je de B200E na laat kijken ergens? Mechanisch zal er niet veel mee mis zijn, zelfs niet na 460.000 km, stekkertjes, vacuumlekken, dat soort dingen geven eerder problemen.

Ik heb al een computer en een kabelboom ik mis alleen nog de maf en lambdasonde. Ik heb voor mijn b200e al heel wat geprobeerd vacuümslangen en het meeste van de ontsteking vervangen ook heb ik de Carter ontluchting nagekeken en gereinigd een beurt gedaan... Maar weinig tot geen verbetering en ik hoor ook een lelijke tik in de motor. Ik ben zelf monteur in opleiding en ik kan bij mijn werkgever  de swap uitvoering dus heb al het gereedschap, een brug en eventueel kennis van collega's. Ik wil graag weten hoe ingewikkeld deze as en verdeler overzetten is en of de opbrengst van de benzinepomp hoog genoeg is voor de b230fb
Antwoord
#7
Die as overzetten is makkelijk, zeker voor een monteur in opleiding. De plastic kap vd riem moet eraf, en daarvoor moet de krukaspoelie eraf, en daarvoor heb je een tegenhouder nodig (of je zet het vliegwiel klem met de starterkrans).
Dan de opsluitplaat van de assen, die ook de keerringen bevat (alleen vervangen als ze zeker weten lekken en dan alleen door Corteco of beter), dan de oliepompaandrijfas wat optillen (carterventilatie eraf). De as eruit, andere erin, reassembling is the reverse of dismantling zou Haynes zeggen.
Vervang meteen de riem als je daar toch bent.

De verdeler kan de (leeggehaalde) originele zijn, maar beter een EZ-116K exemplaar moeten zijn. EZK hoort bij de LH2.4 injectie van de FB, en timed de pulsen elektronisch, en gebruikt uiteindelijk een 'lege' verdeler met een bredere rotor.
Zodoende maak t het ook niet erg uit hoe je m in het gat laat vallen, als kabel 1 maar ongeveer naar cil 1 gaat op BDP.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
(16 June 2020, 20:32)Marc1970 schreef: Die as overzetten is makkelijk, zeker voor een monteur in opleiding. De plastic kap vd riem moet eraf, en daarvoor moet de krukaspoelie eraf, en daarvoor heb je een tegenhouder nodig (of je zet het vliegwiel klem met de starterkrans).
Dan de opsluitplaat van de assen, die ook de keerringen bevat (alleen vervangen als ze zeker weten lekken en dan alleen door Corteco of beter), dan de oliepompaandrijfas wat optillen (carterventilatie eraf). De as eruit, andere erin, reassembling is the reverse of dismantling zou Haynes zeggen.
Vervang meteen de riem als je daar toch bent.

Okay lijkt mij best te doen. Kan ik gwn het vliegwiel van mijn auto overzetten op het nieuwe blok ik heb namelijk geen vliegwiel bij mijn blok.
Antwoord
#9
De pompen leveren ongeveer dezelfde druk, zegt Haynes. Het opvoerpompje in de tank is ook vergelijkbaar en zeker bruikbaar.

Voor EZK heb je een dogdish vliegwiel nodig. Misschien heeft de B200E die ook, maar dan moet je ff nakijken of de sensorgaten hetzelfde patroon hebben.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
(16 June 2020, 20:43)Marc1970 schreef: De pompen leveren ongeveer dezelfde druk, zegt Haynes. Het opvoerpompje in de tank is ook vergelijkbaar en zeker bruikbaar.

Okay top dit is echt waardevolle informatie ik ben jullie echt dankbaar voor het reageren! Dit maakt het allemaal iets minder intimiderend.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 1.415 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 21 3.351 6 June 2019, 17:35
Laatste bericht: 245GLE1981
  Bokken motor bocht naar links Maarten245DL 6 1.631 13 February 2019, 15:39
Laatste bericht: Marc1970
  verdeelkap verplaatsen naar voren gerry 142 turbo 3 1.890 13 September 2016, 16:04
Laatste bericht: Marc1970
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 2.649 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski
  B21 naar lpg.. blok repareren of vervangen ? jero 8 3.300 22 August 2016, 10:40
Laatste bericht: A_A
  van B200F naar B230FK Erikvolvolvo 8 5.084 7 July 2016, 13:08
Laatste bericht: hugo
  Vraagjes B230k naar B230A (740) henqui 19 6.949 28 March 2016, 18:23
Laatste bericht: henqui
  Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem ZNIV 9 4.502 15 February 2016, 22:58
Laatste bericht: ZNIV
  Koelingvraag na motorswap van B21 naar B19 VolvoTom 12 4.183 8 December 2015, 09:44
Laatste bericht: VolvoTom

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)