Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230 motor alleen op lpg rijden?
#1
Ik las laatst een stukje over een Matra Murena die op LPG liep met wat aanpassingen en daarbij beter presteerde dan benzine.

http://www.iwemalpg.com/Matra_Murena22.htm

Deze persoon heeft een 65 mm throtte body geplaatst op het inlaatspruitstuk  en een soort van lambda regeling icm de lpg stelschroef.

Resultaat zou 20% meer pk en/of koppel geven en een gunstiger verbruik.

Alles sprak mij erg aan en ik zou zoiets ook wel willen voor mijn 245 van 1978.

Ik had het volgende bedacht:

- B230K blok vanwege de hogere compressieverhouding van 10.5 op 1
- 108 liter lpg donut tank onder de laadvloer met een nett0 lpg volume van 86 liter
- Alles benzine delen in auto en op motor verwijderen. Alleen rijden op lpg. Vanwege grote tank niet bang om stil te staan zonder lpg.
- Throtte body kopen via alie
https://nl.aliexpress.com/item/328754845...web201603_

- M47 bak en gps snelheidsmeter monteren
- Lambda regeling icm stelschroef lpg monteren (kort geleden was hier nog een draadje over...)
- Ontsteking vroeger zetten ivm lpg 
- ontsteking overzetten van  cilinderkop naar zijkant blok.

Mijn doel is om het simpel , betrouwbaar en economisch te maken met een vermogen van 145 a 150 pk en een verbruik van 1 op 10 km op lpg.

Maar ik heb wel wat twijfels/vragen.

Hoe vroeg zou ik de ontsteking moeten zetten voor lpg?
B230k blok is prima, maar kan last hebben van kantelende zuigers. Misschien toch een ander blok?
Zou zuigerkoeling iets uitmaken als ik altijd op lpg rij?

Misschien heb ik nog meer dingen over het hoofd gezien?
Antwoord
#2
Idd een module die de regelschroef vervangt door een stappenmotor. De module regelt dan op het lambda signaal naar de ideale verbranding op lpg. Dit is veel beter dan de gewone regelschroef. Ik rij nu met een module in mijn 164 en haal ruim 1 op 7 gemiddeld .. zelfs 1op7.6 heb ik al gezien. Top van mij: pak een verwarmde lambda sonde die is veel sneller in regeling.
Aantal pk is ook gestegen omdat hij de ideale verhouding regelt.
Google: Stag L plus lambda lpg.
Voor 50 pond oid te krijgen.
Succes
Antwoord
#3
Volg!
Mijn 245 loopt niet meer op benzine en ik moet nu iedere 200 kilometer gas tanken!
B21 heeft ook al een flinke boodschap gedaan!
Antwoord
#4
(31 May 2020, 19:00)wreccer schreef: Idd een module die de regelschroef vervangt door een stappenmotor. De module regelt dan op het lambda signaal naar de ideale verbranding op lpg. Dit is veel beter dan de gewone regelschroef.  Ik rij nu met een module in mijn 164 en haal ruim 1 op 7 gemiddeld .. zelfs 1op7.6 heb ik al gezien. Top van mij: pak een verwarmde lambda sonde die is veel sneller in regeling.
Aantal pk is ook gestegen omdat hij de ideale verhouding regelt.
Google: Stag L plus lambda lpg.
Voor 50 pond oid te krijgen.
Succes

Klinkt goed allemaal. Dit ga ik zeker proberen.

Heb je nog om een bepaalde reden voor dit setje gekozen? Of maakt merk niet uit?

En wat was je verbruik voor de ingreep? Heb je de lambda waarde laten controleren?

(1 June 2020, 04:07)Ruud245 schreef: Volg!
Mijn 245 loopt niet meer op benzine en ik moet nu iedere 200 kilometer gas tanken!
B21 heeft ook al een flinke boodschap gedaan!

ehhh, om de 200 km tanken...  Dat is een verbruik van 1 op 5 km ?  Ik heb ook een B21 in mijn auto. Motortje loopt prima , maar power kan wel wat beter. Had vroeger een B230K in mijn 740 en die trok toch wel een stuk beter.
Antwoord
#5
Dit setje was goedkoop. Met de ouderwetse regelschroef kwam ik niet beter dan 1 op 5/5.5 Dit kan beter maar dan staat hij te arm op vollast met kopschade als gevolg... lambda was gecontroleerd en altijd goed.
De b30 is de 3liter 6 cilinder met onderliggende nokkenas en niet veel economische dan dit te krijgen...
Antwoord
#6
(1 June 2020, 11:24)gydomatra schreef:
(31 May 2020, 19:00)wreccer schreef: Idd een module die de regelschroef vervangt door een stappenmotor. De module regelt dan op het lambda signaal naar de ideale verbranding op lpg. Dit is veel beter dan de gewone regelschroef.  Ik rij nu met een module in mijn 164 en haal ruim 1 op 7 gemiddeld .. zelfs 1op7.6 heb ik al gezien. Top van mij: pak een verwarmde lambda sonde die is veel sneller in regeling.
Aantal pk is ook gestegen omdat hij de ideale verhouding regelt.
Google: Stag L plus lambda lpg.
Voor 50 pond oid te krijgen.
Succes

Klinkt goed allemaal. Dit ga ik zeker proberen.

Heb je nog om een bepaalde reden voor dit setje gekozen? Of maakt merk niet uit?

En wat was je verbruik voor de ingreep? Heb je de lambda waarde laten controleren?

(1 June 2020, 04:07)Ruud245 schreef: Volg!
Mijn 245 loopt niet meer op benzine en ik moet nu iedere 200 kilometer gas tanken!
B21 heeft ook al een flinke boodschap gedaan!

ehhh, om de 200 km tanken...  Dat is een verbruik van 1 op 5 km ?  Ik heb ook een B21 in mijn auto. Motortje loopt prima , maar power kan wel wat beter. Had vroeger een B230K in mijn 740 en die trok toch wel een stuk beter.

Ik kan wel iets meer rijden, maar heb al twee keer zonder gas gestaan (Een ezel....).
Ik denk dat ik 1 op 7 haal. Maar een grotere tank zou wel fijn zijn! Toen hij leeg was ging er 37 liter in, dus 50 liter tank?
Antwoord
#7
Ja, ik denk dat je een 48 of 50 liter tank hebt. Zit ie onder de laadvloer vlak voor je achterste demper?

80% vulling: 0.8 x 48 liter= 38 liter tanken. klopt wel ongeveer.

Maar wat ik wil is een hele grote donut tank in plaats van de lpg en benzine tank. Alle benzine spullen eraf en alleen op lpg rijden.
Antwoord
#8
(1 June 2020, 15:25)gydomatra schreef: Ja, ik denk dat je een 48 of 50 liter tank hebt. Zit ie onder de laadvloer vlak voor je achterste demper?

80% vulling: 0.8 x 48 liter= 38 liter tanken. klopt wel ongeveer.

Maar wat ik wil is een hele grote donut tank in plaats van de lpg en benzine tank. Alle benzine spullen eraf en alleen op lpg rijden.

Ja klopt, zit onder de achterste laadvloerklep en half onder de auto.
Komt die grote gastank dan in de plaats van de benzinetank?
Antwoord
#9
(1 June 2020, 16:18)Ruud245 schreef:
(1 June 2020, 15:25)gydomatra schreef: Ja, ik denk dat je een 48 of 50 liter tank hebt. Zit ie onder de laadvloer vlak voor je achterste demper?

80% vulling: 0.8 x 48 liter= 38 liter tanken. klopt wel ongeveer.

Maar wat ik wil is een hele grote donut tank in plaats van de lpg en benzine tank. Alle benzine spullen eraf en alleen op lpg rijden.

Ja klopt, zit onder de achterste laadvloerklep en half onder de auto.
Komt die grote gastank dan in de plaats van de benzinetank?

Ja...
Antwoord
#10
Dit is leuk topic zeg! Laat ik nu kortgeleden een B230K(H) gekocht hebben...
Ben wel vanplan benzine te behouden met een vacuum liftset op de carburateur.
Heb al het een en ander opgezocht over het vele lpg rijden ivm carburatie dus de bovengenoemde liftset is ter bescherming van de sproeiernaald.

Wat voor jou misschien ook een leuke upgrade zou kunnen zijn is een valvesaver-kit. Dit is een soort olieachtige vloeistof welke mee het spruitstuk in gaat en er voor zorgt dat de kleppen en zittingen minder hard slijten bij rijden op LPG. Ikzelf heb het al gekocht en ga ook zeker mijn bevingen posten Smile

De shims op mijn heron kop zijn nog 4mm dik dus dat is wel leuk om te beginnen met de valvesaver test Wink
En nu maar hopen dat het geen koptekst uit de fabeltjes krant is  Tongue
- Volvo 245L 1975 B200/M47 [link]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 47 3.881 17 October 2020, 15:42
Laatste bericht: Grey240Polar
  schuddende motor (B200) heideltje 22 3.761 18 May 2020, 21:46
Laatste bericht: Arjan.
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 551 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 889 8 December 2019, 18:11
Laatste bericht: Marc1970
  Identificeren motor Lubse 14 2.321 13 September 2019, 13:53
Laatste bericht: Marc1970
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 1.436 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970
  Motor start niet meer UraniumFever 24 4.087 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 1.056 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Bokken motor bocht naar links Maarten245DL 6 1.733 13 February 2019, 15:39
Laatste bericht: Marc1970
  Motor loopt niet op LPG Mark244 26 4.721 10 January 2019, 22:18
Laatste bericht: Mark244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)