Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71)
#1
De situatie:
SInds ik mijn 245 rijd geeft de teller standaard 10% te veel aan. 100 op GPS is dan 110 op de teller. Ik rij hier al bijna 14 jaar mee, dus op zich prima mee te leven. Maar nu…

De teller is gestopt (het beruchte tandwieltje waarschijnlijk) en ik moet nieuwe banden eronder zetten. De originele 185/80R14 biedt niet veel keus, maar kleiner geeft nog meer afwijking. Twee redenen die teller en tellerafwijking gerelateerd zijn op mijn To-Do lijstje. Reden om er nog eens beter in te duiken.

De teller is van r0.585 type en hoort dus bij de 185/80R14 banden.

De achteras is een met 3.9:1 ratio (met 1 wiel van de grond draait de as net geen twee rondjes als het wiel een hele omwenteling maakt).

De originele bak is bij aanschaf vervangen voor een ruil exemplaar BW55. Een paar jaar later is deze weer vervangen door een AW71 (uit een 244 van 1985). Deze swap had geen effect op tellerafwijking, die was en bleef 10%.

Na wat verder inlezen vermoed ik dat de tandwieltje dat in de bak zit en de tellerkabel aandrijft niet bij de 3.91 as hoort.
Volgens Vadis hoort er een 20-pins tandwiel bij (380981 of later 1220484). De 10% afwijking komt goed overeen met een 18-pins tandwiel behorend bij een 3.54 as. Maar het zou ook een 19-pins van de 3.73 as kunnen zijn, met nog een ‘normale’ afwijking van ca 5%.

Nu ik met de teller zelf en de banden bezig moet, wil ik dus kijken of ik de teller afwijking ook kan aanpakken of corrigeren. Als dit niet al te ingewikkeld is, dan overweeg ik om tandwieltje te bekijken (mogelijk een 19 of 18 tands van een 3.73 of 3.54 as) te wisselen voor een 20 tands van een 3.91 as.

Mijn vragen nu zijn:

1)      Hoe kun je het huidige tandwieltje bekijken (tandjes tellen)? Moet er dan veel los, of is dit relatief goed te doen zonder de hele bak te moeten demonteren? Zo kan ik vaststellen welk tandwiel er nu inzit.

2)      Is dit tandwiel goed te verangen voor een met ander aantal tandjes? Of moet dan het staartstuk ook los om het wormwiel die tandwiel aandrijft te vervangen?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#2
Zit met 1 boutje vast, misschien komt er een drupje olie uit. Vervangen is makkelijk. Hier staat alles in:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=272631

Beetje uitkijken dat je de binnenkabel niet uit de teller trekt en/of scheef erin duwt of breekt, is allemaal oud. En ik heb wel s gehad dat de tellernaald heel springerig werd na zo'n operatie, die bleek weer heel gevoelig voor dat de buitenkabel precies in dezelfde 'oude' knik als voorheen lag.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dank voor je reactie Marc, en voor de waarschuwingen.
Ik probeer zo voorzichtig mogelijk te zijn, vandaar ook dat ik eerst even wilde checken of ik wel zover kom als ik wil (tandjes tellen).

Onder de auto had ik hem al gelocaliseerd:
[Afbeelding: 20200110_tellerkabelAW71.jpg]

Als ik de info in je link bekijk, met name deze uit de green book, dan lijkt er wel een schroefdraad op te zitten, maar die is dus voor de kabel, niet om in de  bak te draaien. Vooral onderste plaatje. Verder niet erg duidelijk beschreven. Misschien dus wel omdat het relatief simpel is.

[Afbeelding: hgm8O.png]

Is dit deel er dus uit te trekken? Dat zou mooi zijn!

Verder nog de vraag of het wormwiel in de bak nog aangepast moet als je van wieltje en tand-aantal wisselt. Iemand een idee?
Ik zie het nergens staan, dus wrs niet. Maar ook is bevestiging prettig.

Voor compleetheid nog een stukje vadis info. Hierop is niet te zien hoe het tandwiel in de bak moet.
Het lijkt zo zelfs of het andersom moet. maar tandwiel moet dus wel eerst als ik het goed zie.

[Afbeelding: 20200112_b21a-82-aw71.JPG]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#4
Door iets ruimer te zoeken nog een wat uitgebreidere beschrijving gevonden van het proces.
Weliswaar van een een Datsun handbak, maar zo te zien sterk vergelijkbaar op wat dimensies etc na.

Rest nog de vraag of je het betreffende tandwiel van, pak-m-beet 18 pins naar 20 pins kunt wisselen zonder het wormwiel aan te passen. Met andere worrden, is het wormwiel in de bak-staart one-size-fits-all?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#5
Op Turbobricks verwisselen ze alles maar ik ben nog niet tegengekomen dat dat wormwiel vervangen wordt. Ik heb er zelf geen ervaring mee (alleen BW35 en M40 aan de hand gehad).
Wel schrijft iemand dat er meer dan een drupje olie uit kwam lopen.

Jouw opzet is zo te zien net iets anders als in het Greenbook. Als je die 381385 klem los hebt, kan je kabel, tandwielhouder en tandwieltje in ene er uit trekken, tandwieltje vervangen en alles weer terug proppen.

Misschien kan je als daar toch bent, voor de zekerheid de O ring vervangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Even een opmerking van de afdeling klok en klepel: Voor de tellerbakken zijn toch ook tandwieltjes met verschillende aantallen tanden te krijgen? Is het niet makkelijker om het tandwieltje in de tellerbak te wisselen?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#7
Citaat:Door iets ruimer te zoeken nog een wat uitgebreidere beschrijving gevonden van het proces.

Was wel benieuwd naar de url, maar die doetutnie... Huh
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#8
(13 January 2020, 12:48)Arjan. schreef: Even een opmerking van de afdeling klok en klepel: Voor de tellerbakken zijn toch ook tandwieltjes met verschillende aantallen tanden te krijgen? Is het niet makkelijker om het tandwieltje in de tellerbak te wisselen?

Terechte opmerking. Of het makkelijker is weet ik trowuens niet zeker. Toen mijn teller stopte en ik dus concluderrde dat ik een nieuw tandwiletje nodg heb, was ook mijn gedachte: maar dan met 10% meer pinnetjes! Al snel realiseerde ik me dat dat defecte tandwieltje alleen de teller aandrijft, want de snelheid doet het nog als vanouds (zij het iets zenuwachtiger, lijkt het).
Iest verder gravend kwam ik dus op dit spoor uit: ik heb waarschijnlijk altijd met een bak met een tandwiel voor kortere as rondgereden. Ik hoop binnenkort even te kunnen spieken wat er in zit, dan zal ik het hier ook laten weten. Evnetueel kan ik dan nog de tellerweiltje-opties bekijken.

Maar in concept hoort de bak met tandwieltje dus bij de as-ratio. Tellers zijn er (voor de vroege jaargangen in 2 smaken: 0.605 en 0.585. De eerste is voor de sedans met standaard 175/80R14 banden, de tweede bij de 245 met standaard 185/80R14.

Ik heb dus al de juiste teller (0.585) voor de185 banden met een inmiddels matig aanbod (Hankook en nog wat Chinezen, of kapitale Vredesteins; de bestelbus banden met 100+ loadindex daargelaten). Vandaar dat ik hoopte op een correcte van die 10%, en zo wellicht ook de 175/80R14 in de range komt. Hierin is meer keus, met zelfs winter- en 4seizoenenbanden.

(13 January 2020, 15:03)Rob schreef:
Citaat:Door iets ruimer te zoeken nog een wat uitgebreidere beschrijving gevonden van het proces.

Was wel benieuwd naar de url, maar die doetutnie... Huh

In mijn originele post is het bijgewerkt, in mijn citaat van jouw citaat van mij in deze postvan mij nu ook, maar in jouw post kan ik dat (uiteraard) niet. Kennlijk iets fout gegaan met url invoegen, want die was leeg.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#9
(13 January 2020, 20:12)BartJu schreef:
(13 January 2020, 12:48)Arjan. schreef: Even een opmerking van de afdeling klok en klepel: Voor de tellerbakken zijn toch ook tandwieltjes met verschillende aantallen tanden te krijgen? Is het niet makkelijker om het tandwieltje in de tellerbak te wisselen?

Terechte opmerking. Of het makkelijker is weet ik trowuens niet zeker. Toen mijn teller stopte en ik dus concluderrde dat ik een nieuw tandwiletje nodg heb, was ook mijn gedachte: maar dan met 10% meer pinnetjes! Al snel realiseerde ik me dat dat defecte tandwieltje alleen de teller aandrijft, want de snelheid doet het nog als vanouds (zij het iets zenuwachtiger, lijkt het).
Iest verder gravend kwam ik dus op dit spoor uit: ik heb waarschijnlijk altijd met een bak met een tandwiel voor kortere as rondgereden. Ik hoop binnenkort even te kunnen spieken wat er in zit, dan zal ik het hier ook laten weten. Evnetueel kan ik dan nog de tellerweiltje-opties bekijken.

Maar in concept hoort de bak met tandwieltje dus bij de as-ratio. Tellers zijn er (voor de vroege jaargangen in 2 smaken: 0.605 en 0.585. De eerste is voor de sedans met standaard 175/80R14 banden, de tweede bij de 245 met standaard 185/80R14.

Ik heb dus al de juiste teller (0.585) voor de185 banden met een inmiddels matig aanbod (Hankook en nog wat Chinezen, of kapitale Vredesteins; de bestelbus banden met 100+ loadindex daargelaten). Vandaar dat ik hoopte op een correcte van die 10%, en zo wellicht ook de 175/80R14 in de range komt. Hierin is meer keus, met zelfs winter- en 4seizoenenbanden.


Goed punt, was even vergeten dat dit niet gaat werken voor de snelheidsmeter.

15 inch (Multi-X, Virgo, staal, Adhara, Aries, Pegasus) geen optie? Dan kun je naar 195/65R15 en heb je echt je wereld aan keuze
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#10
Vandaag maar weer wat experimenten gedaan.

Ten eerste de afwijking tov GPS (op GSM, Google Maps) nogmaals vast gesteld. Het is inderdaad nog steeds 10%:
100 op GPS is 110 op de teller. Dit is redelijk lineair door het hele gebeied, 30 op GPS is op de teller op 1/3 tussn 30 en 40. 80 op teller is 72 op GPS. Afijn, you get the picture.

Ten tweede de auto maar eens op de bokjes gereden en de kabel losgemaakt en het deel met tandwiel eruit gehaald. Was nog even wat lastig, niet zozeer technisch, maar vooral qua arbo en werkhouding. Liggend werk is zeg maar niet mijn ding, zeker niet met dit weer buiten, al was het onder de carport. Al met al lukte het en kon ik constateren dat het tandwiel nummer 380980 is en 19 tandjes heeft. Het tandwiel hoort dus bij een 3.73:1 achteras zoals die, volgens de ingewijden hier, veelvuldig is geleverd.
Maar ik heb dus de 3.91:1 as, waar 20 tands bijhoort. Hierdoor geeft de teller dus structureel 20/19 van de bedoelde snelheid (en afstand) aan, 5.2% te veel dus. Blijft nog een 4-5% afwijking over, waarschijnlijk de afrondingsfactor zoals in nagenoeg alle auto's standaard was.

Nu rest nog de vraag wat ga ik doen? Er zijn nu 3 opties:

1) niets, het gaat al 13 jaar goed zo, dus ach, waarom niet zo verder? Nou, bv omdat de de teller 10% te veel aangeeft, op snelheid EN gereden kms.

2) het origineel bedoelde wieltje erin, met 20 tandjes. Hierdoor zal de afwijking met 1/19, dus ca 5,24% afnemen. Maar het is dan nog steeds niet accuraat, en rekent minder makkelijk.

3) gaan voor het 21 tands wieltje (eigenlijk voor 4.10:1 as). Dan scheelt het 2/19, dus net geen 10.5%. Dus komt goed overeen met de tellerafwijking, die zou dan dus minder dan 1% moeten worden (zij het net 0.5% aan de lage kant). Eventueel kan ik dan ook weer de 2.45% kleinere 175/80/R14 eronder leggen (meer keuze!).

4) een andere as, bv de 3.73 of zelfs 3.54. Dan daalt ook het toerental. Maar het is wel een flinke bak extra werk, en ik heb niet alle middelen en tijd om dat zelf te doen. Valt dus al bij voorbaat af (of in ieder geval onwaarschijnlijk).

Tja, wat is wijsheid?


Verder nog plaatje bij dit praatje:

Het ensemble zoals het gedemonteerd is:
[Afbeelding: 20200115_speedogear1.jpg]


Het tandwieltje, 19 tanden, Volvo part nr 380980:
[Afbeelding: 20200115_380980.jpg]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 770 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  AW71 zonder aandrijving Drk 9 2.272 2 July 2018, 20:15
Laatste bericht: Marc1970
  AW71 Overdrive schakelt niet in marc-f 5 1.687 30 May 2018, 15:27
Laatste bericht: RM
  D24tic Aw71 wesleyscheggetman 10 3.316 11 February 2018, 00:56
Laatste bericht: Jerry
  Bedrading AW71 wat is wat? petervanriemsdijk 6 1.964 1 February 2018, 18:26
Laatste bericht: skidje
  wat is dit voor onderdeel op de AW71 Goedkoetje 2 1.801 1 March 2016, 17:40
Laatste bericht: v700r
  AW71 slaat af Volvo 1800E Niels178 3 1.679 24 September 2015, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Heftig vibreren bij aandrijving: benoem het kapotte onderdeel rene_ehv 12 5.760 16 June 2015, 14:34
Laatste bericht: rene_ehv
  overdrive selenoid AW71 jero 6 2.439 2 January 2015, 23:28
Laatste bericht: skidje
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 4 8.321 3 November 2014, 01:36
Laatste bericht: noobaddieizpurvekd

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)