Berichten: 308
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Hoi iedereen,
De afgelopen weken bezig geweest met het inbouwen van een AW70 (in plaats van een BW35) in een Volvo 164.
Veel werk,maar het werkt bijna perfect.
Ik heb een te grote afwijking op de kilometerteller.
D.w.z. de teller geeft ongeveer 20 kilometer te weinig aan.
Op dit moment zit er een 18-tands (rood) tandwieltje in van een BW55.
Volgens mij passen ook alleen maar de tandwieltjes van de BW55.
Als dit niet zo is,hoor ik het graag.
Vraag 1:
Zijn de wormwielen,die het tandwieltje aandrijven, allemaal hetzelfde voor de BW55?
Vraag 2:
Welk kleur tandwieltje heb ik nodig om de teller-afwijking kleiner te maken?
Vraag 3:
Hoe kan ik deze berekening uitvoeren?
Ik weet inmiddels dat er vier versvhillende kleuren tandwielen zijn voor de BW55.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
7 July 2014, 19:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 July 2014, 19:57 door Marc1970.)
Hier staan er inderdaad vier: http://www.volvopartswebstore.com/showAs...ct=1171803, 17 18 19 en 20 tands.
Je wilt (veel) meer omwentelingen bij de teller dus een kleiner wieltje. Jammergenoeg ga je met het omwisselen van 18 naar 17 maar 6% omhoog, en dat is geen 20km/h (tenzij je 340 km/h rijdt).
Hier een handigerd die aan het andere eind begint, hij maakt de teller 'gevoeliger' door de terugduwveer van de naald slapper te maken (heel veel keer proberen). Misschien kan je zelfs een stapeltje van die VDO veertjes ergens vandaan peuteren en een 'passende' vinden.
De kilometerstand gaat dan nog wel mee met de oude tragere snelheid, dat is wel vreemd natuurlijk.
Hier iemand die een AW70 in een 1800 bouwt, die vermeldt geen bijzonderheden over de 'speedo cable' of tellerwieltjes: http://www.v1800reg.org/pages/AW70%20CONV.PDF
Wat ook wel logisch is want beide meten de omwentelingen vd uitgaande as en hebben niks te maken met de versnellingsbak die ervoor hangt (alleen dat ze er toevallig insteken). Ik denk al met al dat je iets verkeerd hebt gemonteerd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Pieter,
Je kunt wel eens de pech hebben dat het diff ergens rond de 3,31:1 overbrenging heb. Volgens mij is de AW70 regelmatic toegepast op een achteras 3,73:1 en daarmee is de uitlezing met mijn R0,605 klokkenspel bijna perfect.
Naast de achteras heb je zoals Marc opmerkt dus alleen nog een speelmogelijkheid in het tellerhuis. Maar volgens mij moet dat op te lossen zijn met een snelheidsmeter uit een 240.
in zuid-afrika heeft er zelfs een 3,23:1 bestaan!!
http://www.164club.se/techdata.html#Rear axle
Ik hoor tzt wel wat het is geworden...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Mocht je er met tandwieltjes niet uitkomen kun je met dit ding wellicht nog een eind in de goede richting komen. Een tandwielen overbrenging ter compensatie http://link.marktplaats.nl/829976400 nog nooit gezien, wel grappig bedacht.
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Ik weet niet of ze hetzelfde zijn, maar ik heb nog een origineel wit tandwiel uit een M400 bak liggen. Deze komt van een 164.
Of dit wieltje in een automaatbak past weet ik niet, ik heb er nog nooit eentje gezien.
Misschien een paar foto's plaatsen met een schuifmaatje erbij, dan kan ik vergelijken.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
25 January 2020, 22:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 January 2020, 23:11 door BartJu.
Edit Reason: zootje met geneste quotes, geen idee waarom?
)
Oude koe, maar op het moment ben ik met vergelijkbare vragen aan het stoeien ( https://volvolvo.nl/thread-15248.html).
Hierbijzoek ik ook nog antwoord op je originele
vraag 1: zijn de wormwielen allemaal gelijk?
Mocht iemand het weten, dan horen ik het graag!
(7 July 2014, 19:36)Marc1970 schreef: Hier staan er inderdaad vier: http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=233754&ukey_product=1171803, 17 18 19 en 20 tands.
Je wilt (veel) meer omwentelingen bij de teller dus een kleiner wieltje. Jammergenoeg ga je met het omwisselen van 18 naar 17 maar 6% omhoog, en dat is geen 20km/h (tenzij je 340 km/h rijdt)
....
Er zijn meer opties, ook een 16 tands ( zie dit overzicht).
Met 16 ipv 18 gaat je teller dus 18/16 sneller en gaat dus 12,5% meer aangeven. Hiermee wordt de oude 100 op de teller dus 112.5 km/u. Als de genoemde 20km/u te weing dus bedoeld is als 100 op teller maar 120 op GPS, dan kom je hiermee in de buurt van de 'normale' tellerafwijking.
Als de meter over hele bereik 20km/u te veel aangeeft (dus 20 is 50, 60 is 6 is 80, 80 is 100, dan is het een vaste afwijking, en zit het niet in de tandwieltjes. Die geven namelijk een relatieve afwijking (%).
Pas op met deze tandwieltjes, niet alles is compatibel met het wormwiel in je bak. Marc heeft het overzicht gevonden, zie ook topic link hierboven:
(25 January 2020, 22:37)Marc1970 schreef: Nou dat valt tegen. Maar meer tandjes met dezelfde tandvorm geeft inderdaad meer diameter, zo werkt het in het differentieel ook. Ik had gedacht/aangenomen dat Volvo dat anders opgelost zou hebben in dit geval, maar er blijken toch twee wormwielen te zijn, 380977 en 380976. Hier uit de donkere diepten van het internet een Service Bulletin met per bak en per asratio de combinaties: http://hiperformanceautoservice.com/imag...0Gears.pdf
De wormwielen zijn wel voor hand en automaat bak gelijk behalve dan weer de M46.
Het wormwiel wat je nu hebt, zal uit een BW55 uit 1976 zijn, ze hebben de uitgaande as-behuizing daarvan overgezet op de AW71. Misschien is het nummer te zien als je m verdraait.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|