Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20B bokt / houdt in bij lage toerentallen
#1
Mijn '65-er Amazon met B20B, dubbele SU's, open K&N, LPG loopt niet lekker tussen de 30 en 60.
Stationair als een zonnetje, trekt goed door, ook lekker bij hogere snelheden, maar bij stadsritten, hikt, bokt houdt de motor in, ploft, slaat over etc.
Btw, auto rijdt alleen op LPG, zit geen benzinetank meer onder


Wat heb ik gedaan (behalve CO2 afstellen, kan ik (nog) niet): (in volgorde)

- Nieuwe verdamper geplaatst, OMVL R90E
- Kleppen gesteld 0.45
- Nieuwe contactpuntjes.
- Punten gesteld op 0.45
- Dwell Angle 53.
- Punten Distributor Cap opgeschuurd
- Rotor opgeschuurd
- Veertjes, plaat verdeler gesmeerd (stiekem verdenk ik deze, zal ik hem eens uit het blok trekken en uit elkaar halen? huiver...!
- Verdamper af laten stellen op juiste CO2
- Timing gezet op 10 graden BDP (geen vacuum)
- Nieuwe bougies
- Electrode afstand bougies iets krapper gezet
- Compressie gemeten, alles 10.
- Andere bougie-kabels
- Dubbele SU carbs zuigers gecontroleerd,, gaat soepel. (ook demperolie gevuld) 
- Met remmenreiniger tijdens lopende motor gecontroleerd op luchtlekkages overal, niks

I'm running out of options!!
M.a.w. ik weet het even niet meer, hij loopt echt niet lekker tijdens stadsritten, is geen lolletje om zo bokkend en hikkend in de stad te rijden.

Wat kan ik nog doen?
- nieuwe condensator?
- bobine doormeten, nee, kan het toch niet zijn
- Verdeler uit het blok trekken en uit elkaar halen om veertjes, gewichtjes etc te checken
Meer kan ik niet bedenken
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Die open k&n filters zitten zeker los op de su carbs? Dit geeft op lpg altijd een onrustig lopen precies in het gebied wat jij beschrijft.
Het beste is om de filters in een soort van luchtfilter behuizing te maken en niet zo los in de motorruimte te laten zitten.
Geeft een onstabiele luchtstroom naar je su carbs die daar heel gevoelig voor zijn.
Antwoord
#3
Die open K&N's zitten niet echt los of zo...
gewoon 2 koektrommels die met 2 bouten direct op de carb zitten. Zit als een huis, dat dan wel weer.
Ik weet dat het niet de meest ideale setup is (2x SU, LPG, open luchtfilters) maar of dat het echt is?

vanavond even een vergelijkbare auto bekeken.
B18, 2 x SU, ook open K&N, maar met 123-ignition.
Hele kleine hick-up in het gebied 30 - 60, maar niet noemenswaardig (msschien ook te wijten aan de open luchtfilters)
Voor de rest liep ie lekker!!, mijn gunst, ik wist niet dat dat mogelijk was, zo zijde-zacht, waar die van mij heel rauw is
Verdenking gaat dus toch richting verdeler. (tenzij iemand nog andere opties heeft?)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
Zo'n 123 is natuurlijk altijd een hele (prijzige ) verbetering.
Zou ik zowieso doen...

Maar is t ook niet zo dat die SU-zuigers bij LPG zinloos zijn?
Bij sommige systemen worden ze -wanneer je op LPG rijdt- door een vacuümsysteempje omhoog gehouden.

https://www.volvokv.nl/forum/brandstofsy...-su-op-lpg
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#5
I Know,
sommige halen de naald er zelfs uit ; ik had zelf ook een liftset in mijn 244 gebouwd, werkt prima.

http://volvolvo.nl/thread-5074-post-1544...#pid154447

M.a.w. carbs doen niet zo veel op LPG.
Toch maar de verdelert uitelkaar halen,
Als ik hem niet meer inelkaar krijg, heb ik iig een goede reden om een 123 aan te schaffen
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
De verdeler uit elkaar halen is gewoon wat schroefjes los en weer vast. Niet eens echt nodig, er ligt onderin wel s wat stof of zo maar dat doet daar niemand kwaad. Kijk s of de grondplaat nog verdraait als je vacuum op de toeter zet, en de as nog verdraait t.o.v. de aangedreven onderhelft. Desnoods schoonmaken met lichte olie en weer afvegen (je wit geen rondspetterende olie bij de contactpuntjes).

Ook olie op het viltje onder de rotor en het OEL bakje aan de zijkant. Het opschuren van rotors en de punten in de verdelerkap wordt afgeraden, daarmee vergroot je alleen maar de afstand.

Het ruw lopen op deellast is toch wel een dubbele SU-open K&N-LPG dingetje. Die filters leveren eigenlijk te weinig weerstand. Op lage toeren is er te weinig vacuum bij het gasmengstuk om een goeie LPG flow op gang te houden, ook nog s verdeeld over de twee enorme openingen van de SU. Stationair is er uiteraard nog minder vacuum, maar dan wordt de LPG toevoer geregeld door de stationair schroef op de verdamper.

Kijk s of die andere Amazon misschien andere gasmengstukken heeft. Een kleine doorgang levert meer vacuum (en weerstand).

Je kon daar ooit glimmende ringen voor kopen, om de doorvoer van de K&N weer af te knijpen. Plak voor de probeer s driekwart van elk filter dicht met bruin plakband, dan moet ie beter gaan op LPG.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Citaat:Kijk s of de grondplaat nog verdraait als je vacuum op de toeter zet

No toeter, B20B heeft geen vacuumvervroeging.
Zie grondplaat wel verdraaien al ik distri-cap er af heb en met de hand de rotor verdraai; komt ook (bijna) weer terug in nul-stand, niet helemaal.
Als ik de stroob op de poelie richt met stationair, staat ie op 10 graad voor.
Geef ik met de hand gas, dan zie ik dat de timing richting 20 - 30 gaat en ook weer terugkomt naar 10.
Dat zou toch inhouden dat vervroegingsmechanisme met veertjes en gewichtjes werkt?

Citaat:Desnoods schoonmaken met lichte olie en weer afvegen (je wit geen rondspetterende olie bij de contactpuntjes).

Hmm, uit onwetendheid misschien wat te veel white-grease uit een spuitbus onder de verdeelplaat gespoten
( bij gebrek aan kennis en WD40)
White grease verdampt nie echt....misschien wat te vet nu onder de plaat?

Citaat:Kijk s of die andere Amazon misschien andere gasmengstukken heeft.
da's een goeie, had ik zelf kunnen bedenken....
 
Citaat:Plak voor de probeer s driekwart van elk filter dicht met bruin plakband, dan moet ie beter gaan op LPG.
Elke kleur zal volstaan neem ik aan. Tongue
ga ik NU doen, moet toch zo even weg, keep you posted.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#8
Okay, beide K&N's afgeplakt met duct tape (ductape, ducktape, whatever)
Eerst voor 50%, al een heel goed merkbaar verschil.
Nu voor 75% en een wereld van verschil!
Ik kan eindelijk weer eens fatsoenlijk stadsritten maken zonder het gevoel te hebben dat ik vierkante wielen heb.
Het gebok/gestotter is zo goed als weg! heerlijk! pakt lekker op in de stad.

Nadeeltje: als ik nu volgas vraag bij pak 'm beet 80 dan houdt ie in.
Wil niet echt lekker wegsprinten, net alsof ie wordt afgeknepen.
Als ik rustig versnel niet, maar puur bij pedal-to-the-metal op hogere snelheden

Ga nog wel even wat spelen met de juiste configuratie (grootte van de opening en positie (misschien is koudere rijlucht beter dan warmere motorruimte-lucht) voor het optimale resultaat.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#9
Mooi man! Ik denk ergens bij 666 promille (K&N flowt de helft beter dan papier zeggen ze, en de inverse van anderhalf is 2/3!) Of je zet er de Volvo papieren filters op.

White grease blijft meest wel op z'n plek , maar bijna alle vetten zweten olie uit na x jaar. Teveel olie in de verdeler komt ooit een keer op de contactpuntjes terecht, en dat gaat daar dan akelig inbranden. Het enige vet wat in de verdeler thuishoort is een flinterdun laagje Bosch 5700002025 op de nokken.
Maar ik vet de nokken met willekeurig plakvet in.

Inspiratie: http://www.glenn-ring.com/bosch/

Tinustuning heeft SU gasmengstukken met een andere opzet, misschien werken die beter van stationair tot volgas. En er zijn LPG verdampers die niet zoals de OMVL zelf motorvacuum voelen, maar met een apart slangetje op het spruitstuk aangesloten zijn. Zou kunnen dat die ook wat beter en steady LPG flowen bij open filters.
Tenslotte, wat je eigenlijk hebt is een probleem met 'oppakken' over een enorm toerengebied. Misschien is er nog wat te ruttelen met de gasklepopeningen, de 50/50% vacuumverdeling over de SU, en de A en B afstelschroeven vd OMVL: https://www.vogelsautogas.nl/uploads/58/...per%20.pdf
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Citaat:Inspiratie: http://www.glenn-ring.com/bosch/

Gaaf, thx, die kende ik nog niet.
Ik sprak gister iemand die zo'n verdeler-testbank heeft, mocht ik wel een keer lenen!
Laat wel ff weten als het zover is.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Koelvloeistof vervangen B20B Rob 10 4.438 17 May 2016, 23:46
Laatste bericht: Jambon
  [740] B230K met EZK118 en pierburg 2B5 stottert en houdt in op LPG en benzine MartjeB 21 9.546 20 March 2016, 15:24
Laatste bericht: henqui
  De rode houdt in PeterDeM 12 3.874 3 March 2016, 19:19
Laatste bericht: Marc1970
  volvo 244 2.1 lpg stottert bij lage toeren volvo maatje 4 1.747 2 January 2016, 08:49
Laatste bericht: lenlux
  Motor houdt in Its boxy 4 1.191 2 April 2015, 00:26
Laatste bericht: Its boxy
  moter houdt in bij vol gas andreolie 10 2.403 11 December 2013, 16:54
Laatste bericht: Arjan.
  Motor verzuipt op benzine bij stationair en lage toerentallen. MVeldhuis 18 2.714 3 June 2011, 17:09
Laatste bericht: MVeldhuis
  motor (1993 Volvo 240 super polar) valt vaak uit bij een lage snelheid simoneronald 7 3.181 6 February 2011, 21:51
Laatste bericht: simoneronald
  Lage compressie + div. problemen 345GLS 32 6.495 9 October 2010, 10:40
Laatste bericht: 345GLS
  Lage brom bij verhoogd stationair LuckyLoek 0 533 30 September 2010, 18:25
Laatste bericht: LuckyLoek

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)