Berichten: 238
Topics: 49
Lid sinds: Jul 2015
15 March 2020, 17:16
De B230F loopt op zowel benzine als LPG niet lekker.
Meteen na de start loopt ie perfect. Ik baseer dat dan op het geluid. Het typisch blazende geluid. Na ca. een halve minuut verandert dat. Het blazen houdt dan op. Lastig uit te leggen. Ik merk in het rijgedrag dat hij bokt bij stadsrijden, dus op op lage snelheden, veel schakelen, afremmen en optrekken. Op het moment dat ik dan bijvoorbeeld, na teruggeschakeld te zijn naar de 2e versnelling, een beetje gas geef, bokt hij een seconde of wat flink. Eenmaal in de toeren is niks meer aan de hand. Alleen het geluid is dus wat armzalig.
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Dat het blazende geluid van de viscofan ophoudt na een aantal seconden hoort zo. Die gaat pas weer actief meeblazen als de motor te warm zou worden. Er zijn wel mensen die het geluid van de meeloeiende viscofan zo mooi vinden dat ze hem blokkeren zodat hij altijd meedraait. Kost wel wat brandstof en pk's maar het oor wil ook wat.
Inhouden en bokken hoort natuurlijk niet. Is bij meestal een teken dat ik de ontsteking weer eens onder de loep moet nemen.
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Het is natuurlijk lastig meekijken, maar merk je veel verschil als de motor koud of warm is?
Je zou de volgende zaken kunnen controleren:
Ontsteking, hoe zien de bougies eruit? Zijn de kabels nog goed? Zie je vonken overspringen als je de kabels met een plantenspuit nat spuit? Verdelerkap en rotor niet versleten?
Staat de distributieriem nog goed? Misschien een tandje versprongen?
Werkt de luchtmassameter nog goed? Mijn 940 hield laatst ook regelmatig in, vooral als de motor koud was, en moest dan gas bijgeven om de motor niet af te laten slaan. Al deze problemen waren verdwenen nadat ik de luchtmassameter had vervangen. Volgens mij kun je een luchtmassameter doormeten, maar ik weet niet precies hoe. Als de luchtmassameter niet is aangesloten gaat de motor als het goed is in een soort noodloop, dan wordt er een iets rijker mengsel ingespoten. Je zou dus kunnen proberen wat er gebeurt als je de stekker van de luchtmassameter losmaakt.
Worden er regelmatig lange afstanden gereden met de auto? Veel snelwegkilometers zijn goed voor een auto, dan brandt de motor goed schoon.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 238
Topics: 49
Lid sinds: Jul 2015
Ik zal de ontsteking eens nalopen. Bougies, rotor, etc zijn door de vorige eigenaar vervangen, maar ik weet niet precies wanneer.
Mark, lange afstanden rijd ik helaas niet zo vaak. Woon- werk is een ritje van 16km enkele reis. Ik probeer m wel zo min mogelijk te gebruiken voor de echte korte ritjes.
Over die viscofan; mijn vorige 240 met B230A had dat blazende geluid vrijwel altijd, vooral bij het optrekken. Voor mij één van de voornaamste redenen waarom de 240 mij zo aanspreekt. Wist altijd wel de aandacht te trekken bij stoplichten
. Das bij het huidige exemplaar toch wat minder.
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98
Berichten: 238
Topics: 49
Lid sinds: Jul 2015
Bougies zijn aan vervanging toe, dus heb een setje besteld. Voor LPG kan ik toch gewoon de reguliere bougies van Volvo gebruiken?
Wellicht een gerelateerd 'probleem'; koude start van de wagen gaat naar mijn mening raar. Na omdraaien van het contact slaat de motor direct aan, dus na geen halve seconde. Ik ben gewend dat de startmotor eerst een paar omwentelingen maakt voordat ie start. Doet hij trouwens alleen bij een koude motor.
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
20 March 2020, 18:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 March 2020, 18:40 door Grey240Polar.)
(15 March 2020, 18:07)Mark244 schreef: Volgens mij kun je een luchtmassameter doormeten, maar ik weet niet precies hoe.
Bij de LH2.4 Jetronic (o.a. B200F en B230F) neem je de connector naar de ECU los, haal je de connector uit zijn behuizing en meet je tussen pennen 6 (groen/geel) en 7 (rood/wit) een weerstand. Deze moet tussen 2,5 en 4 Ohm liggen.
Bij mijn vorige 245 liep de viscofan niet meer mee, ook niet als de motor warmer dan ideaal werd. Op een gegeven moment zette ik er een nieuwe van Japanse makelij op. Deze liep net na de start wel heel geprononceerd mee en stopte netjes na korte tijd. En bij ritten in de zomer in de bergen kon ik ook erg goed horen als hij begon mee te draaien. Mijn huidige 245 heeft denk ik nog de originele, en die loopt na de start wel even mee, maar lang niet zo duidelijk hoorbaar als de "Japanner". Of dat komt door slijtage of omdat het zo eigenlijk hoort weet ik niet.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 March 2020, 19:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 March 2020, 19:57 door Marc1970.)
Het aanslaan van mijn 240 was ook een kwestie van tjikkevroem, op LPG, vooral koud ging dat onwaarschijnlijk makkelijk. Ik denk omdat de installatie vlak voor de gasklep een elektrische afsluitklep in de drooggasslang had die bij het uitzetten vd motor (en ook omschakelen naar benzine) de boel hermetisch afsloot. De afstand die het gas af moest leggen bij de start was dus nulkommanul.
Bougies heb ik Bosch WR7DC, Beru 14R6DU en NGK BPR6ES gehad in de B230F op LPG, en ook die waar alleen VOLVO (set van 4 is ond.no. 270746) opstaat, werkt allemaal.
De originele visco fan is ook een Japanner, gemaakt door Aisin. Na 25 jaar is de regelklep voorop de unit meestal vastgeroest in de open (altijd aan) of dicht (alleen bij start aan en daarna nooit aan) stand.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969