Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
nauw, schiet mij maar lek... nu 2 ochtenden achter elkaar starten lopen. Notting on the hand! :/
Start procedure was: op contact zetten (LPG stand), en na ruim 30 seconden van contact af, en weer op contact, dan na 3 tellen starten. lopen. alles normaal. niet afslaan of bokken iod...
Die 30 seconde was omdat ik nog een beetje aan het rommelen was in de auto, niet bewust. Of dit de doorslag was weet ik niet. maar ik heb vandaag dezelfde procedure maar gevolgd. binnenkort ook maar eens zonder die lange pauze proberen.
Had 3 januari snachts nog wel een keer de bougiekabels ingespoten met WD40, maar of dat nu alle verschil heeft gemaakt... dat zou de oorzaak bij de bougiekabels neerleggen.
verder heb ik volgens mij niks veranderd.
niet heel bevredigend zo zonder duidelijke oplossing/oorzaak. Ik ben benieuwd hoe hij zich houd de rest van de winter...
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Je gebruikt WD40 in je bougiekabels? De gewone WD40 (blauwe) of WD 40 contactspray (gele)? Die eerste lijkt me niet ideaal, volgens mij zit daar olie in, dat isoleert en verbrandt op den duur.
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Volgens mij is na de eerste contact 30 sec wachten veel te lang. Ik weet niet of er gedurende die 30 sec gas blijft stromen (dat is niet goed) of dat het gas stomen na 3 a 4 sec stopt door je inductierelais. Op lpg kan je de motor makkelijk verzuipen waardoor het mengsel niet meer goed en vlot ontbrandt.
Mijn 245 B21A starte altijd zeer goed bij de eerste tik. Een keer op contact, terug van contact af , en dan starten. Geen probleem verder en nieuwe ontstekingsdelen.
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
@Arjan: ik heb de gewone WD 40 gebruikt om elektrische componenten in te spuiten. Niet IN de bougiekabels, maar op de aansluitingen als je er goed op geklikt zitten.
De gewone WD40 is een vocht verdrijver zegt de bus. Dit filmpje bracht me op het idee:
https://www.youtube.com/watch?v=nR-umN0h4D8
(overigens niet m'n favoriete youtube automan)
@Gydomatra: mijn b21A in de 244 doet het ook prima met dezelfde startprocedure als jij beschrijft.
gas blijf inderdaad maar max 3 seconden stromen als ik m op contact zet, dus 30 seconden wachten zou niet moeten helpen, maar was aan het bedenken wat ik nu anders deed dan normaal. Ik ga het startgedrag nauwkeurig in de gaten houden.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
(6 January 2021, 09:34)245GLE1981 schreef: @Gydomatra: mijn b21A in de 244 doet het ook prima met dezelfde startprocedure als jij beschrijft.
gas blijf inderdaad maar max 3 seconden stromen als ik m op contact zet, dus 30 seconden wachten zou niet moeten helpen, maar was aan het bedenken wat ik nu anders deed dan normaal. Ik ga het startgedrag nauwkeurig in de gaten houden.
Je zou ook nog kunnen checken hoe het mengsel lpg/lucht is. Ik verwacht dat bij een vlotte start het belangrijk is dat de verhouding lucht tot lpg belangrijk is. Dus even aan het 4-gas testapparaat en je weet meer. Zo wie zo wel makkelijk zo een apparaat, want je leest er veel meer op af en dat kan je misschien weer helpen in het zoeken naar een oplossing.
Zelf ben ik bezig met een 230K blok (was B21A)en k-jet inlaatspruitstuk op lpg. Ik heb in mijn downpipe een moer gelast waar ik een wideband lambda op kan aansluiten zodat ik bij het afstellen straks precies de juiste mengverhouding probeer te krijgen.
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
Slim, als de klachten terug komen (denk het wel), dan laat ik de boel weer eens afstellen met de 4-gas tester.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
(4 January 2021, 09:54)245GLE1981 schreef: (4 January 2021, 07:05)Grey240Polar schreef: Maakt het nog verschil als je na het op contact zetten maar voor het starten een paar keer de gas/benzine-schakelaar wisselt tussen gas en neutraal?
Om extra te choken bedoel je?
Ik heb een AEB 722a schakelaar* met ledjes en een computertje die zelf een paar tellen choket als ik hem op contact zet. dat doe ik altijd minstens 2x.
Ik heb nog niet geprobeerd om ook de keuzeschakelaar te gebruiken. mede omdat deze niet van LPG --> naar neutraal (geen brandstof) --> terug naar LPG kan.
Dit gaat altijd: LPG --> neutraal --> Benzine --> neutraal --> LPG (via 1 drukknop).
Dus dan gaat altijd de benzine afsluiter open. Maar wellicht maakt dit bij een mechanische benzine pomp niet uit zolang er niet gestart wordt? of zorgt de druk in de tank er altijd voor dat benzine dan de carb in stroomt? 2 brandstoffen tegelijk werkt natuurlijk niet (heb al vaker de benzine slang afgedopt om zeker te zijn dat er geen benzine de carb in sijpelt).
*heb al eens de tip van Marc gehad om een oldskool schakelaar te gebruiken zonder computers ivm mogelijke storingen. Daarom ben ik ook naar een koude start op het benzine systeem gaan kijken om het hele LPG systeem te omzeilen. Het met de schakelaar overschakelen van brandstof en aangeven van tankinhoud werkt overigens perfect), ik kan ook eens de computer omwisselen met die van de 244 en kijken of beide wagens dan anders starten bedenk ik me nu...
Niet om extra te choken, maar om wat meer gas klaar te hebben liggen in het inlaatspruitstuk, alleen voor de start.
Inmiddels alweer lang geleden had ik een Amazon met B20A op LPG. Deze kon ik maar erg moeizaam starten op benzine omdat de sproeierbuis van de carburateur was versleten door het rijden op LPG. Maar eenmaal aan de gang kon ik er wel goed op rijden.
Starten deed ik dus op LPG, ongeacht de temperatuur. Maar dat ging alleen vlot als ik eerst een paar keer de schakelaar wisselde tussen LPG en neutraal zodat er - idd - wat meer gas klaar "lag" in het spruitstuk (propaan en butaan zijn zwaarder dan lucht). Vandaar de vraag.
Zolang de motor niet draait, doet de mechanische benzinepomp idd ook niks. Het is al erg lang geleden dat ik gesis heb gehoord bij het losdraaien van een tankdop, maar dat zegt waarschijnlijk meer over hoe "goed" die van een 245 afdicht. Als jij het ook nooit hoort denk ik niet dat er sprake is van genoeg druk in de tank om de carburateur te vullen.
Ik denk dat het nu zaak is dat je wat verschillende start"pocedures" uitprobeert en afwisselt en kijkt wat een consequent resultaat (slecht of goed) oplevert en wat niet.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
(7 January 2021, 22:52)Grey240Polar schreef: (4 January 2021, 09:54)245GLE1981 schreef: (4 January 2021, 07:05)Grey240Polar schreef: Maakt het nog verschil als je na het op contact zetten maar voor het starten een paar keer de gas/benzine-schakelaar wisselt tussen gas en neutraal?
Om extra te choken bedoel je?
Ik heb een AEB 722a schakelaar* met ledjes en een computertje die zelf een paar tellen choket als ik hem op contact zet. dat doe ik altijd minstens 2x.
Ik heb nog niet geprobeerd om ook de keuzeschakelaar te gebruiken. mede omdat deze niet van LPG --> naar neutraal (geen brandstof) --> terug naar LPG kan.
Dit gaat altijd: LPG --> neutraal --> Benzine --> neutraal --> LPG (via 1 drukknop).
Dus dan gaat altijd de benzine afsluiter open. Maar wellicht maakt dit bij een mechanische benzine pomp niet uit zolang er niet gestart wordt? of zorgt de druk in de tank er altijd voor dat benzine dan de carb in stroomt? 2 brandstoffen tegelijk werkt natuurlijk niet (heb al vaker de benzine slang afgedopt om zeker te zijn dat er geen benzine de carb in sijpelt).
*heb al eens de tip van Marc gehad om een oldskool schakelaar te gebruiken zonder computers ivm mogelijke storingen. Daarom ben ik ook naar een koude start op het benzine systeem gaan kijken om het hele LPG systeem te omzeilen. Het met de schakelaar overschakelen van brandstof en aangeven van tankinhoud werkt overigens perfect), ik kan ook eens de computer omwisselen met die van de 244 en kijken of beide wagens dan anders starten bedenk ik me nu...
Niet om extra te choken, maar om wat meer gas klaar te hebben liggen in het inlaatspruitstuk, alleen voor de start.
Inmiddels alweer lang geleden had ik een Amazon met B20A op LPG. Deze kon ik maar erg moeizaam starten op benzine omdat de sproeierbuis van de carburateur was versleten door het rijden op LPG. Maar eenmaal aan de gang kon ik er wel goed op rijden.
Starten deed ik dus op LPG, ongeacht de temperatuur. Maar dat ging alleen vlot als ik eerst een paar keer de schakelaar wisselde tussen LPG en neutraal zodat er - idd - wat meer gas klaar "lag" in het spruitstuk (propaan en butaan zijn zwaarder dan lucht). Vandaar de vraag.
Zolang de motor niet draait, doet de mechanische benzinepomp idd ook niks. Het is al erg lang geleden dat ik gesis heb gehoord bij het losdraaien van een tankdop, maar dat zegt waarschijnlijk meer over hoe "goed" die van een 245 afdicht. Als jij het ook nooit hoort denk ik niet dat er sprake is van genoeg druk in de tank om de carburateur te vullen.
Ik denk dat het nu zaak is dat je wat verschillende start"pocedures" uitprobeert en afwisselt en kijkt wat een consequent resultaat (slecht of goed) oplevert en wat niet.
De procedure die jij beschrijft wordt verstaan onder 'Choken op LPG', althans zo heb ik het uit verschillende topics opgemaakt. We bedoelen hetzelfde in ieder geval.
Mijn tankdop sist ook niet bij openmaken. Dus ik denk dat het met de druk in de tank wel meevalt.
Maar, het beesje start en loopt nu vier dagen op rij perfect -afkloppen-.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
|