Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat je de ontsteking, de motor en de LPG installatie wel van de lijst kan halen. Zit er niet iets scheef in de carburateur? Een krokante vacuumslang? Gaat die schuif in de carb nog soepel op en neer? Een roestig muizenest in het luchtfilter? Een rammelende zekering, doorgeschuurd draadje, iets in de LPG-benz schakelaar? Aarde van het zekeringrelais?
Probeer eens een voor een al die zaken te omzeilen, dit is een storing die zich goed weet te verstoppen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
24 December 2018, 14:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 December 2018, 14:15 door Mark244.)
Het luchtfilter is schoon, de carburateur werkt goed, de schakelaars en zekeringen van de LPG-installatie had ik ook al gecontroleerd en dat was het ook niet. Ik ben dus maar in de vacuumslangen gaan zoeken. Die zijn goed, maar die slangen zitten natuurlijk ook ergens op aangesloten.
De vacuumaansluiting van de verdamper heb ik dus ook maar eens open geschroefd. Ik kon de schroefjes er bijna met de hand uit draaien, ze zaten naar mijn idee te los. Achter het dekseltje zit een membraan met aan beide kanten een veertje. Rond het membraan zit een pakking, deze was gescheurd. Rond deze scheur zat wat kit, dus waarschijnlijk was het al bekend. Ik had deze verdamper zelf ooit geplaatst doordat er een probleem met de oude verdamper was. De oude verdamper had ik wel bewaard, en was nog vrijwel compleet. Dus ik heb het membraan uit de oude verdamper gehaald, die zag er een stuk beter uit. En natuurlijk het dekseltje goed vast gezet. Ik denk dus dat het probleem gevonden is.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Prachtig. Nooit iets weggooien!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Helemaal perfect gaat het rijden op LPG helaas nog steeds niet. Het vreemde is dat ik de motor koud op LPG kan starten en een lange rit maken is daarna geen enkel probleem. Maar als de motor (enigszins) warm is, kan ik niet op LPG starten. Ook starten op benzine en onderweg overschakelen naar LPG gaat niet. Nog steeds heb ik verder geen bijzonderheden kunnen vinden. Meestal wordt de auto koud gestart om er een wat langere afstand mee te rijden, dus wat dat betreft kan ik er voorlopig mee omgaan, maar dit is natuurlijk niet zoals het hoort. Vreemd is het wel.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 130
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Je weet dat als je rijdend op benzine over wilt schakelen naar lpg dat je de keuze schakelaar eerst in de middenstand moet zetten en de vlotterkamer van de carb eerst leeg moet rijden? Zo gauw de motor door brandstof gebrek begint te stotteren/in te houden dan pas door schakelen naar lpg.
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
8 January 2019, 18:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 January 2019, 18:35 door Mark244.)
Natuurlijk moet de vlotterkamer eerst leeg, maar dat is het probleem niet. Als ik dan wil overschakelen naar LPG gebeurt er niets. Vandaag had ik er meer last van, zowel onderweg naar het werk als op de terugweg naar huis begon de motor na 5-10 km weer in te houden. Er is dus toch iets meer aan de hand, binnenkort wil ik de verdamper uit elkaar halen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
10 January 2019, 22:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 January 2019, 22:19 door Mark244.)
Vandaag was ik wat eerder thuis, dus had wat tijd om de verdamper uit de auto te halen en open te schroeven. De verdamper was redelijk vervuild, daardoor waren de klepjes die de gastoevoer regelen wat stroef. Zoals eerder aangegeven heb ik nog zo'n zelfde verdamper liggen, van deze verdamper zagen de rubbers van de klepjes er wat beter uit, net als een van de membranen. De klepjes zijn nu goed gangbaar en de rubbers wat minder opgebruikt. Een revisiesetje halen zou natuurlijk wat mooier zijn, maar voorlopig is dit goed genoeg.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997