19 December 2018, 01:59
valt hij alleen stationair lopend uit of ook echt als je er mee aan het rijden bent?
Motor loopt niet op LPG
|
19 December 2018, 01:59
valt hij alleen stationair lopend uit of ook echt als je er mee aan het rijden bent?
19 December 2018, 21:27
Het lijkt opgelost, het had waarschijnlijk te maken met de klepspeling. Of beter gezegd, het gebrek aan klepspeling. Ik controleer de klepspeling altijd elke 15000 km en meestal moet ik ze dan 0,05-0,10 mm ruimer stellen. Nu hadden alle kleppen zo'n 0,05 mm speling. Vreemd, want ik had ze ongeveer 5000 km geleden voor het laatst gesteld. Waarschijnlijk hebben de kleppen net niet goed genoeg afgesloten als de motor warm was en LPG daar net wat gevoeliger voor zal zijn. Hoe dan ook, ik ga de klepspeling de komende tijd goed in de gaten houden, want naast het ongemak is te weinig klepspeling niet goed voor de kleppen en klepzittingen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 Volvo V70 B5252S M56 6-1997
19 December 2018, 23:46
Ach, 0,05 speling is ook speling, wordt hooguit wat meer als ie warm wordt, de aluminium kop zet meer uit per graad dan de stalen klep waardoor de klep effectief korter wordt.
Het werkt makkelijker als de motor koud is. Vreemd is het wel en zeker niet zoals Volvo bedoeld had.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
20 December 2018, 01:29
Zo'n kleine klepspeling zorgt idd voor slecht/niet stationair lopen met warme motor en slecht starten.
Als de klepspeling met zo weinig km's al helemaal verlopen is van 0,45mm naar 0,05mm dan staat je gasinstallatie veel te arm afgesteld . Hierdoor krijg je een heel arm mengsel met als gevolg een heel hoge verbrandingstemperatuur waardoor alles veel heter wordt en je klepspeling dus heel snel verloopt. Oplossing is om de dikke stelschroef in de gasslang tussen verdamper en gasstuk op de carburateur minsten 2 hele slagen verder open te zetten. 2 hele omwentelingen van 360 graden dus. Waarschijnlijk gaat hij dan ook meteen een stuk harder stationair lopen. Dat moet je met de stationairschroef bij de carb/spruitstuk stellen en dan pas het stationair gashoeveelheid op de verdamper zelf
20 December 2018, 18:46
De motor liep dus weer op LPG nadat de kleppen gesteld waren, maar mede door het expirimenteren van de laatste dagen was het nog niet optimaal. Ik had ook wat aan de ontsteking gerommeld, dus dat heb ik als eerste goed aangepakt. Die heb ik wat later gezet. De afstelschroef in de gasslang stond inmiddels wat te ver open, want bij verhoogd toerental begon de motor pas beter te lopen nadat ik de schroef een aantal slagen had ingedraaid. De schroef nog iets verder ingedraaid totdat de motor in begon te houden en een slag uitdraaien. Toen liep de motor het beste. Het stationaire toerental heb ik niet af hoeven stellen, ook niet met de gasklep. De stelschroef op de verdamper is helemaal ingedraaid.
Ik heb sinds ik LPG rijd altijd zoals beschreven afgesteld, eigenlijk allemaal op gehoor en gevoel. En ik ga een stukje rijden waarbij ik de motor goed belast. De motor heeft voldoende vermogen en houdt niet in. M.i. dus goed afgesteld, al zal het met een CO-meter vast iets nauwkeuriger kunnen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 Volvo V70 B5252S M56 6-1997
21 December 2018, 16:45
Gisteren was de motor goed afgesteld, ik heb zonder problemen een lange rit kunnen maken (in totaal ruim 250 km), en daarnet begon de motor na nog geen 10 km weer in te houden, en blijft niet op LPG lopen. De stelschroef in de gasslang 2 slagen verder opendraaien helpt niet, en een andere bobine ook niet. Ik snap het even niet meer. Nadat de kleppen gesteld waren bleef de motor op LPG lopen, alles was goed afgesteld, het gaat een lange rit goed, en tijdens een korte rit krijg ik weer precies hetzelfde probleem als eerder deze week.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 Volvo V70 B5252S M56 6-1997
21 December 2018, 18:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 December 2018, 18:49 door Marc1970.)
Gezocht: gekke oplossing voor grillig probleem. Lek membraan? Kijk s achter de LPG-sludge aftapschroef, daar kan tenminste sludge zitten maar ook koelwater. Ik heb net nog een haperende verdamper 'gered' door er Bar s Leaks bij te gooien en we zien wel hoe lang het goed gaat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
21 December 2018, 19:19
De aftapplug is los geweest, er kwam geen sludge uit en ook geen koelwater. Ik ga vanavond nog eens de klepspeling controleren en of de distributieriem nog op tijd staat.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 Volvo V70 B5252S M56 6-1997
21 December 2018, 22:22
Hoe oud is je verdamper? Die gaan ook niet eindeloos mee ik rijd ook met een oude (ruim 20 jaar in mijn Amazon) en die heeft ook wel eens kuren. Niet starten bij warm weer na het tanken bijvoorbeeld, dan start ik op benzine en kan op de snelweg gewoon overschakelen op LPG. Ook plots remmen zorgt voor afslaan.
23 December 2018, 01:37
Het is een vrij antieke verdamper, geen idee hoe oud maar ik denk minimaal 30 jaar. Gisteren had ik nogmaals de klepspeling gecontroleerd. Dit was nog steeds in orde, ook de distributie stond nog op tijd. Wel had ik de ontsteking een paar graden vroeger gezet, deze stond wat laat.
Ondanks dat de verdamper niet nieuw meer is lijkt mij dit niet de oorzaak van alle problemen. Zoals gezegd komt er geen koelvloeistof uit de verdamper als ik de aftapstop uit de verdamper draai, bij een koude motor werkt het wel altijd en heb er vandaag zonder problemen 2 lange ritten mee gereden. Tussendoor reed ik nog een korte rit, op de laatste halve kilometer voor mijn bestemming begon de motor steeds verder in te houden, vooral bij gas geven. De motor was ondertussen warm. De laatste meters kon ik alleen nog stapvoets rijden, en toen ik stopte viel de motor meteen uit en kon 'm weer niet op LPG starten. Later in de avond kon ik wel weer zonder problemen 100 km rijden op LPG.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 Volvo V70 B5252S M56 6-1997 |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|