Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair niet ok B230
#1
Goedemorgen,
Probleempje met stationair lopen:
Hij wil af en toe (at random lijkt het wel) richting 1500 toeren. Als ik de massa van de batterij losgooi en weer terug eraan leg gaat het een tijdje goed. Soms een rit, dan weer enkele dagen enz.
Waar start ik het beste met de zoektocht?
Gr. Jos

Sorry voor de grote letters, maar gaat niet anders schijnbaar met mijn mobielSmile
245 1993
Antwoord
#2
carb of injectie?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Hoi Edwin,
Injectie 1993.
245 1993
Antwoord
#4
Heb ik ook gehad. [MJ1991] Duurde een week of misschien twee weken. Ging vanzelf over. Heb je niet veel aan denk ik maar ik ben wel benieuwd naar de reacties hier.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
De makkelijkste klap...

https://www.youtube.com/watch?v=60yVUhJlg3c

https://www.youtube.com/watch?v=cRE0Tg2VxcE
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
Dat dingetje, en de stationair regelklep helemaal ontdoen van zwarte aanslag, en de gasklep ook ontkoeken. En alle vacuumslangen nakijken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(25 March 2017, 11:05)edwin schreef: De makkelijkste klap...

https://www.youtube.com/watch?v=60yVUhJlg3c

https://www.youtube.com/watch?v=cRE0Tg2VxcE

Yep, al was de ervaring die ik een paar maanden geleden met het ding had een stuk minder dramatisch: geen benzine aan de vacuumkant en ook de hoeveelheid die retour gaat leek in orde. En toch was de FPR niet meer in orde. In mijn geval had alleen een benzinedrukmeter (meetpunt zit op de injectierail) uitsluitsel geboden. Overigens was het symptoom bij mijn B200F sputteren vlak na de koude start totdat de lambdasensor gaat werken. Het wisselend soms goed en soms te hoog (in mijn geval 1000 à 1200 tpm) lopen werd veroorzaakt door een vervuilde stationairklep. De gasklep was ook aardig vuil, maar nog niet dusdanig dat het roet in het eten gooide.

Inmiddels heb ik alle zaken onderhanden gehad en de motor loopt weer als een zonnetje. En ja, alles wat Marc1970 noemt moet je idd onderhanden nemen, dus:
- stationairklep (aka IAC) schoonmaken (makkelijk);
- gasklephuis schoonmaken en evt. gasklepschakelaar (aka TPS) afstellen (makkelijk, wel eerst even nieuwe pakking aanschaffen);
- eventueel luchtmassaweger (aka AMM) controleren en evt. schoonmaken (ook makkelijk).

Voor die laatste twee wordt het gebruik van remmenreiniger afgeraden i.v.m. aantasting seals en plastic onderdelen, er zijn specifieke middelen voor. In hoeverre dat ook echt nodig is weet ik niet, maar vanwege het oude plastic heb ik toch maar het zekere voor het onzekere genomen.

En als je dan toch bezig bent kun je er misschien een grote beurt van maken. Dus ook carterventilatie en ontsteking onderhanden nemen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
Dank jullie voor de verhelderende reacties.
Vanmorgen de stappenmotor en de gasklep gedemonteerd. De stappenmotor was schoon. Toch remmenreiniger erin en schoongemaakt. De gasklep was wat vuil. Her en der aanslag en vettigheid. Deze ook schoongemaakt. Terug alles gemonteerd. De gaskleppositiesensor werkt naar behoren / is goed afgesteld. Klikt op het juiste moment. Na starten vacuumslang van de benzinedrukregelaar los om te zien of daar geen benzine kwam. Dat was niet het geval. Maar ook dat wil niet zeggen dat deze ok is gezien een van bovenstaande reactiesSmile Motor loopt nu goed stationair, maar gezien het at random lijkt te gebeuren, vooral nadat ik een rit heb gemaakt en weer opnieuw start, zegt dat nog niks natuurlijk.
Mocht bovenstaande niet baten dan nog checken op vacuumlekkages en de lmm schoonmaken?
Hoe maak ik de luchtmassameter schoon?
245 1993
Antwoord
#9
De luchtmassameter zou ik hooguit van buiten schoonmaken, voor het mooi. De stekker los en vast doen (motor uit) is ook wel nuttig om de contacten daarin eens schoon te vegen. Het ding brandt zichzelf schoon, na elke rit een paar seconde. Er is een foutcode voor, 3-2-2, als die dat niet doet.

Er is wel spullie voor inderdaad. Kans dat je de fijne draad binnenin stukpoetst is aanwezig.

OBD codes uitlezen is altijd interessant: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ja, de AMM is een duur dingetje als het kapot gaat.

Waarom ik het bij mijn 245 toch heb gedaan was omdat de zeefjes aan beide zijden van de AMM duidelijk zichtbaar een vuilfilm hadden.
Ik ben - bij het gebruik van het juiste middel - overigens niet zo bang dat een draad die elke keer roodgloeiend wordt het zomaar zou begeven. Deze komt hooguit in aanraking met de spray van de reiniger.

Overigens bleek het reinigen bij mijn B200F met 315.000 km op de teller geen merkbaar verschil te geven.

Hoe je hem schoonmaakt: net als bij remmenreiniger met de straal van een spuitbus, je hoeft hem dus alleen even uit de slangen te halen (en vooral niet laten vallen!).

Ik lees her en der dat de AMM stuk kan gaan als de thermostaat in het luchtfilterhuis te lang (of alleen nog maar) voorverwarmde lucht vanaf het uitlaatspruitstuk blijft pakken. Dat deed de mijne ook, maar ik had het geluk dat de slang een gatenkaas is geworden. Ik heb laatst toch maar een nieuwe geplaatst.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 83 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 137 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.839 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.533 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 949 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 381 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.855 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 28 20.944 6 September 2022, 08:40
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)