Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 B200F '93 wil niet meer lopen met luchtmassameter aangesloten
Beste lezers,

Ik hoop een duwtje hier in de goede richting te krijgen.
Korte resumà van mijn probleem!

Gisteren een volvo 240 polar 2.0L met een B200F motor aangeschaft.
Ik wist dat er iets met de motor niet goed was (hield in en versnelde schokkerig) maar daar de rest van de auto er piekfijn uitzag toch de gok genomen. Ik had mij vooraf op dit forum over dit soort problemen al goed ingelezen en het lijkt alsof de oplossing altijd gevonden wordt. Die uitdaging durfde ik dus wel aan te gaan.

Dezelfde avond gelijk aan de slag gegaan met een aantal punten en hoopte hiermee het schokken direct op te lossen. Nou dat is van een koude kermis thuiskomen......

- Alle stekkers losgehaald en met contactspray ingespoten en teruggezet
- De aarde kabel die tussen het schutbord en kleppendeksel zit hing aan 2 draadjes vast. Deze ingekort en voorzien van een oog en teruggezet.
- De gaskabel stond erg strak opgespannen met de schroefdraad bovenop op het blok. Deze teruggedraaid en bleek dat deze de gasklep ook een stukje openzette. Dmv het asje met de twee kogelgewrichten deze weer afgesteld.

Na deze klusjes start de motor eigenlijk niet meer, staat te hoesten te pruttelen en te dansen, als je gas geeft ploft hij en komt soms ineens op toeren maar zakt dan ook weer weg. Zodra de motor warmer wordt begint hij steeds beter te lopen en reageert beter op het gas. Echter nog steeds ploffen, raar halend stationair en getracht er een stuk mee te rijden maar dat is onmogelijk.
Zodra ik de stekker van de luchtmassa meter haal draait hij goed op zijn noodprogramma.

Vandaag:
Gasklephuis schoongemaakt (erg vies)
Stappenmotor schoongemaakt en gecontroleerd op werking
Alle vacuüm slangen gecontroleerd op lekkage.
Carter-ventilatie gecontroleerd en deze zat niet verstopt
Gasklephuis opnieuw geplaatst en de sensor op de zijkant opnieuw afgesteld.
Zelfde resultaat

Over het inlaat gedeelte met remmenreiniger gespoten toen hij draaide op zijn noodprogramma meer geen lekkages kunnen waarnemen.
(Ik had het idee dat door het loshalen en monteren van de connectors op de injectoren de injectoren iets verdraaid waren en hierdoor een stuk losser zaten. Hoopte op valse lucht hierlangs want een paar nieuwe rubberen ringetjes kosten niet al te veel)

Diagnose led geraadpleegd.
Op positie 2 code 1 2 1
Op positie 6 code 1 1 1
Reset op positie 2 werkt niet
Reset op positie 6 werkt wel
Tevens injectoren getest en stappenmotor door positie 2 te kiezen en 3 x 2 seconden op de knop te drukken.
Alles functioneert.

Alle zekeringen erin en eruit plus contactspray
Verdeelkap en rotor bekeken, iets aanslag dit opgeschoond.
Bougies en kabels zijn nieuw.
Uitlaat + lambda sonde zijn nieuw

Mijn verdenkingen maar hierop graag jullie input:
- Door het deugdelijk bevestigen van het aarde punt zijn de metingen anders geworden?
- Door aan de injectoren te rommelen zijn deze valse lucht gaan zuigen (echter met remmenreiniger geen resultaat)
- De luchtmassa meter is kapot gegaan (code 1 2 1 geeft het OBD systeem)
- Door de straks gespannen gaskabel en een zeer vreemde offset van de sensor reed de auto wel maar haperend en weinig vermogen. (kan je met deze setting een slecht werkende luchtmassameter omzeilen?)
- Defect aan de knocksensor (als ik de connector eraf haal gebeurd er werkelijk niets)

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien in deze!?

Mvg,

Bram
Antwoord
Dit los je niet met eenvoudige dingetjes uitsluiten op als ik het zo lees.
Als ik jou was zou ik beginnen met compressie meten, distributie timing controleren, klepspeling controleren/stellen, ontsteking op tijd afstellen moet volgens mij met dit type ook nog maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Eerst maar eens zeker weten dus dat de basis goed en gezond is en dan pas verder zoeken.
Antwoord
Lmm is evt door te meten. Meen dat de juiste waardes hier wel te vinden zijn. Maar wat daddy schrijft sluit wel veel uit! Dan kun je de meganische problemen uit sluiten.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
heb je de gaskleppositiesensor opnieuw afgesteld na loshalen spanning gaskabel kan zijn dat deze verlopen is, al geloof ik niet helemaal dat het deze problemen geeft.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Ontsteking afstellen kan niet, die staat vast in de goede positie. Die zou niet moete kunnen draaien. De rotor moet wel op de goede plek staan als hij op bdp staat. Zie de kleine inkeping op de ontstekingstoren die je ziet als de kap eraf is, daar moet de punt van de rotor naar wijzen.

Hier de foutcodes en alle verdere tests die je kan doen.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Je motormanagement vindt in iedergeval dat je Luchtmassameter defect is of iig een verkeerd signaal.
Antwoord
Dank voor alle reacties!

@Daddy: Helemaal mee eens om de basis eerst goed te onderzoeken. Ik ga dit asap doen en laat uiteraard de uitkomst weten.

@A_A: ik heb het forum doorzocht naar de meetwaardes van de luchtmassa meter kan deze niet vinden. Heeft iemand wellicht de link hiervoor?

@Boendr: Ja gaskleppositie sensor heb ik opnieuw afgesteld. Geluisterd of deze klik zegt op het juist moment en via het OBD systeem ook een signaal test uitgevoerd. (Ik meen dat de test was positie 2 , dan 2 x drukken, gasklep van stationair naar gasgeven zetten en led gaat knipperen als sensor signaal heeft afgegeven) Ik heb heel wat verschillende testen uitgevoerd en kan de exacte reeks nu even niet meer herinneren :confused:

@Dopski: tijdens de 'mechanische' check zal ik het bdp punt icm met de rotor controleren. Daar het motormanagement blijft aangeven dat het de LMM is en zodra ik loskoppel de motor wel loopt heb ik 2x een LMM kunnen kopen via MP. Deze komen wss morgen binnen en hoop hiermee het probleem op te kunnen lossen. Uiteraard stille hoop maar ik ga er niet van uit.... dan is het ook geen teleurstelling Wink
Ik verdenk ook de bedrading van de luchtmassa meter op een breuk, weet iemand welke aansluitingen tussen de ECU en de stekker van LMM doorgemeten kunnen worden om dit uit te sluiten?

Als dit verhaal de revue heeft gepasseerd staat het volgende klusje op me te wachten! Alle bussen van de achteras vervangen en nieuwe achterveren monteren om zijn kont weer vier in de lucht te krijgen.
Nu al zin in!!!
Antwoord
Wat je omschrijft komt erg bekend voor.
De storing zou je dus in de buurt van de LMM moeten zoeken.
Meet de LMM even door, aangezien je aangeeft dat zodra je de LMM hebt losgekoppeld de motor een stuk beter loopt. Waarde is rond de 2,5 - 4 ohm.
Meten doe je op pin 2 en 3 van de LMM.

Ik heb het gehad met mijn 240 Polar B230F. De motor hield ineens flink in en begon te ploffen zodra je gas gaf en ook het stotteren tijdens rijden/accelereren.
Bij koude motor wilde die helemaal niet starten. Ook het uitlezen hielp niet en ik stond toen ook voor een raadsel.
De 240 had ik toen achter gelaten bij de dealer, die ook niets kon vinden (was ook tevens gelijk het laatste bezoek bij de dealer, zo'n 2 jaar geleden).
Pas nadat ik een vervangende LMM had gemonteerd was het probleem opgelost.

Citaat:staat te hoesten te pruttelen en te dansen, als je gas geeft ploft hij en komt soms ineens op toeren maar zakt dan ook weer weg.

Ook dit is (voor mij) herkenbaar. Nadat ik de LMM had verwisseld, was het probleem over.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Ik plaats steeds een reactie maar er wordt aangegeven dat een moderator deze eerst moet goedkeuren!
Antwoord
Hmmm en dit bericht komt nu ineens wel door? Snap er niks van!
Antwoord
Kijk eens op je computer. Is dat een Bosch met roze/oranje sticker? (Rechts van passagiers voeteneind achter plastic kap naar zijkant) Eindigend op 561? Zoek dan een andere met witte sticker en ook 561.
Die bosch LH computers met gekleurde stickers hebben nogal eens voor frustratie gezorgd.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 450 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 432 22 April 2024, 15:58
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 826 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.244 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.644 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.726 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.102 14 May 2023, 11:23
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.646 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.640 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: