Topics: 125
De CD-us heeft diverse slangetjes en de sproeier is van onderuit te stellen, het bijhorende spruitstuk heb ik ook.
Welke van de twee carbs is het beste / minst storingsgevoelig ?
En wat maakt een carb het beste; verloopt niet van afstelling, makkelijk afstellen, zuiniger verbruik lijkt mij.. Nog iets anders ?
Topics: 82
24 June 2015, 21:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 June 2015, 22:14 door Marc1970.)
Beide carburateurs werken via hetzelfde beproefde principe van een constant vacuum boven een opening die bepaald wordt door een naald, beiden hebben dezelfde 1,75 inch venturi. Volgens mij is de belangrijkste verbetering vd CDUS dat die een werkende temperatuurcompensator heeft (onderin) itt de waardeloze klep vd CD, en dat de CDUS een reservoir heeft voor de demperolie zodat die altijd op nivo blijft (tot het reservoir leeg is natuurlijk).
Wat verloopt is de naald, die slijt. Zeker in de CD die heeft een veer die hem tegen de sproeierwand drukt, ik weet niet of de CDUS die veerdruk ook heeft, ws. wel. Aha, TP11740 laat zien dat de CDUS naald recht door het midden gaat, dus dat zou betekenen dat deze (en de sproeierwand) veel minder hard slijt of zelfs niet, dan de CD naald. 1-0 voor de CDUS.
Kleinigheidjes daargelaten is de CD betrouwbaarder (minder onderdelen), en de CDUS zuiniger (meer subtiliteiten). In een gematigd klimaat zullen beide elkaar niet veel ontlopen. Half procent?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969