Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
Beste forumleden,
sinds kort ben ik trotse bezitter van een volvo 244dl uit 77 met een b21a motor. Bij koop was het probleem al bekend en een tijdelijke oplossing voorhanden. Maar toch wil je perfectie voor een dergelijke automobile.
het probleem is als volgt, de auto start in koude toestand prima ( het is tenslotte een zweed) maar na langdurig rijden a 45 minuten wil de auto na kortdurend stoppen niet meer opnieuw opstarten ( zeer vervelend bij een benzine station). De tijdelijke oplossing, verkregen van de anwb, is via een kabel de startmotor via de accu een stroomstoot geven waarbij je de startmotor hoort draaien.
De vraag is is dit probleem de start motor zelf of mogelijke de bedrading tussen accu en startmotor die oververhit raakt?
bedankt!
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Weigert de startmotor ook wel eens als de motor nog koud is?
Berichten: 324
Topics: 64
Lid sinds: Aug 2011
Zou het kunnen dat de bobine verkeerderlijk is aangesloten? Ooit in een ford escort meegemaakt. Koudstart geen probleem, warmstart wel een probleem. Na lang zoeken ontdekt dat het de bobine was.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zeker vreemd. De ANWB en elke willekeurige garage kan in 2 minuten nameten waar de stroomvoorziening ri. de startmotor stopt als je de sleutel omdraait. Het startcircuit is nogal eenvoudig. Ik gok op het contactslot, alhoewel ik niet snap wat dat met warm te maken heeft.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Dit heb ik met een golf 2 gehad. Die startmotor was aan het overlijden. Klappie met de hamer op de startmotor als ie niet wil starten al geprobeerd? Ga ik er wel van uit dat ie helemaal niet rond gaat als ie warm is.
Als de hamer helpt, dan kan je vast gaan sparen voor een nieuwe startmotor.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als de startmotor wel rondgaat als je er rechtstreeks van de accu een plus op aansluit dan zou je denken dat het bijna niets anders dan de bedrading kan zijn.
Berichten: 116
Topics: 13
Lid sinds: Jun 2012
Wat Jos beschrijft was ook mijn eerste gedachte.
Daarbij komt:
Je hebt het over een startprobleem bij warme motor.
Zekeringen en hun houders hebben de eigenschap om door langdurig stroomverbruik warm te worden.
Hierdoor kunnen zekeringen die net aan in de houder zit, door de warmte net wel of net niet contact maken of slecht contact maken.
Het helpt wel eens om de zekeringen uit hun houders te nemen en de boel schoon en weer passende te maken.
Zekeringen waarvan de contacten wit zijn uitgeslagen zou ik bij voorbaat al vervangen.
Volvo 244 GLE - Volvo 940 Estate
Berichten: 33
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2014
Heel erg bedankt voor de reacties. Mijn eerste vermoeden is ook het verhaal van de zekeringen/ bedrading. contact sleutel lijkt mij niet erg aannemelijk omdat er wel gewoon stroom contact gemaakt word. het is puur de startmotor die problemen geeft. Ik de zekeringen nalopen en zonodig vervangen, als het probleem blijft toch de bedrading aanpakken.
Het verhaal van de bobine lijkt me niet aannemelijk, de auto heeft nog geen 220000 op de teller staan (NAP) en is verder altijd in goed onderhoud geweest. Bij aanschaf ( particulier) werd mij het probleem al gemeld ( hier is ook het verhaal van ANWB vandaan gekomen) en het lijkt alsof het probleem zich stabiel voor blijft doen ( slijtage lijkt me niet).
Het vreemde is ook dat het heel afwisselend voorkomt en het ene moment start de motor wel goed andere moment niet. De motor zelf inclusief carburateur zijn nog geen twee maanden geleden opnieuw afgesteld inclusief onsteking. Maar in de zomer ga ik een electrische ontsteking installeren dus dan zal ik ook de bobine alsnog vervangen.
Iemand toevallig enige weet waar ik zekeringen vandaan kan halen ( zitten namelijk n iet de standaard zekeringen in die je ook bij je lampen set krijgt).
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
daanweijer schreef:Heel erg bedankt voor de reacties. Mijn eerste vermoeden is ook het verhaal van de zekeringen/ bedrading. contact sleutel lijkt mij niet erg aannemelijk omdat er wel gewoon stroom contact gemaakt word. het is puur de startmotor die problemen geeft. Ik de zekeringen nalopen en zonodig vervangen, als het probleem blijft toch de bedrading aanpakken.
Het verhaal van de bobine lijkt me niet aannemelijk, de auto heeft nog geen 220000 op de teller staan (NAP) en is verder altijd in goed onderhoud geweest. Bij aanschaf ( particulier) werd mij het probleem al gemeld ( hier is ook het verhaal van ANWB vandaan gekomen) en het lijkt alsof het probleem zich stabiel voor blijft doen ( slijtage lijkt me niet).
Het vreemde is ook dat het heel afwisselend voorkomt en het ene moment start de motor wel goed andere moment niet. De motor zelf inclusief carburateur zijn nog geen twee maanden geleden opnieuw afgesteld inclusief onsteking. Maar in de zomer ga ik een electrische ontsteking installeren dus dan zal ik ook de bobine alsnog vervangen.
Iemand toevallig enige weet waar ik zekeringen vandaan kan halen ( zitten namelijk n iet de standaard zekeringen in die je ook bij je lampen set krijgt).
Als de startmotor op heel wisselende momenten weigert dan probeerde ik het eerst met een andere startmotor.
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
jos245 schreef:Als de startmotor op heel wisselende momenten weigert dan probeerde ik het eerst met een andere startmotor.
precies, het contact in de bendix is dan niet meer je van het, mogelijk zelfs dat de aansluiting gewoon los zit (moertje).. maar dat geld ook voor het 'startgedeelte' van het contactslot..