Topics: 3
28 January 2013, 16:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 January 2013, 16:36 door volvofreak898.)
hoi heb rescent een nog erg nette v40 estate 1.8 bi fuel uit 2001 met 3 ton op de klok aangeschaft ipv mijn v70 2.5 met een respectabele 5 ton op de klok
nu gaat mijn emissie lampje nog wel eens branden, volgens mij zowel op benzine als gas dat ie is aangegaan zoiezo brandt ie op gas en benzine
de 1e x dat ik t zag ging ie aan bij het omschakelen naar benzine ( voor klein stukje in de stad rijden)
de 2e x dat ik t zag ging ie aan bij wat feller gas geven op benzine
foutmeldingen in het verleden zijn cilinder overslag op cilinder 3 en nokken as verstellings probleem
wat zou ik het best kunnen beginnen te vervange cq laten te vervangen ? (bobines bougies .......)
heb gehoord dat deze bi fuel blokken gas bougies hebben? kan dat?
heeft dit type blok een speciaal iets omtrent nokkenas stellen?
Topics: 163
Dat is wel bijna rocketscience zon V40.
Maar handigheidje bij de moderne auto's is dat ze zelf al wat kunnen vertellen wat er mis met ze is. Je kan misschien op een of andere manier de foutcode uitlezen.
Ik weet niet of er OBD1 of OBD2 op zit (ik denk 2), maar als je de foutcode hebt kun je zien met welk onderdeel er iets mis is/ een storing geeft.
Die code kan je laten uitlezen door de dealer. Bij OBD1 kun je het in ieder geval ook zelf met het testkastje, voor OBD2 heb je waarschijnlijk een uitleesapparaatje nodig.
bedankt voor je antwoord
bij het uitlezen bij een vriend van mij kwamen we niet op andere storings meldingen dan de 2 vermelde cilinderoverslag op 3 en nokkenas verstellings probleem... al hadden we getest terwijl t emissie lampje dit x niet brandde..... eerdaags weer eens testen en kijken wat er nu in staat aangezien we de comp hadden gereset.
ik weet dat v40 geen super volvo is onder volvoliefhebbers ( maar hij is voordelig in belasting en verbruik) en heb dit maal 1 opgezocht met een echt volvo blok
Topics: 10
Zit er een EGR klep op deze modellen? Zo ja, doe eens gek en trek de stekker van dat ding er eens af. demonteren en schoonmaken mag natuurlijk ook altijd.
heb hier iemand anders ook over gehoord ga de auto aankomende weken ff wat TLC geven
gasklep en egr klep reinigen verse olie (hoogwaardige lpg synthetische olie) filtertjes bougies ff nakijken dan ff langs gasboer de boel ff laten reinigen en grondig laten nakijken.
we zijn inmiddels een eindje verder...
maar heb de kleppen laten stellen en meermalen laten uitlezen compressie meting laten doen etc etc gasboer vond m nog niet zo slecht lopen dat de verdeler vervangen zou moeten worden
maar het probleem is alleen groter geworden
nu heb ik van gerben brouwer van rogat begrepen dat het misschien ook koelvloeistof kan zijn \wat via de verdamper t blok in komt kan dit kloppen? zal deze vloeistof veelal bij dezelfde cilinder terecht komen?
het probleem heeft zich nu ontwikkeld van hikken/verslikken bij teveel gas geven naar vrij vlot op de snelweg totaal vermogen verlies en een soort van op drie poten lopen wat ie op een geven ogenblik dan wel kwijt lijkt te zijn als ik ff rustig rijd 20 a 25 in zn 2 oid het is net alsof 1 cilinder niet mee wil komen of geen brandstof krijgt ofwel hij smoort zich zelf