Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie lampje blijft branden.
Hallo allemaal,

Ik heb 2 problemen met mijn volvo 940 GL uit 92. Er zit een 230 fb motor in. Het eerste probleem is dat mijn lambda sonde lampje brandt, en via de fout code geeft hij aan dat er niets aan de hand is. De motor loopt als een zonnetje, loopt mooi stationiar zo'n 600 toeren. Het tweede probleem is dat sinds kort mijn olie lampje blijft branden op het dashbord. Heb gisteren mijn olie en filter vervangen. Er zat genoeg olie in. Het lampje brandt ook niet constant. De ene keer brandt hij zwak en de andere keer brandt hij sterk. Wie o wie heeft er een idee ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Ed
Antwoord
Olielampje "meet" niet de hoeveelheid maar de oliedruk. De meter of bedrading is kapot, kijk in de buurt van het oliefilter voor het draadje en doe de stekker los en weer vast. Of iets in de buurt van de oliepomp is kapot, lastiger.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Olielampje "meet" niet de hoeveelheid maar de oliedruk. De meter of bedrading is kapot, kijk in de buurt van het oliefilter voor het draadje en doe de stekker los en weer vast. Of iets in de buurt van de oliepomp is kapot, lastiger.

Oke bedankt voor je reactie, zal morgen ff kijken. Heb wel gezien dat er rechts van het olie filter een soort sensor zit. is dit dan de druk meter ?

Groetjes Ed
Antwoord
hoezo is nou meteen de sensor of de bekabeling kapot? zou het niet zo kunnen zijn dat de oliedruk echt te laag is...
zo extreem vaak gaan die sensoren nou niet kapot.

Ik ben wel nieuwsgierig naar wat voor olie er in het blok zit.

Zit daar namelijk iets in de richting van 15w40 in, dan zou het dus best wel is kunnen zijn dat de oliepomp moeite heeft met dit koude weer om die troep op druk door het blok heen te pompen.

Antwoord
Tuurlijk kan de oliedruk echt te laag zijn, dat zou dan denk ik aan de pomp, olieleidingen of zoiets liggen, zoals ik schreef. Lastig om even snel te onderzoeken. Makkelijker om eerst de bedrading te controleren.

Kan haast niet aan de oliesoort liggen, in mijn 144 heb ik 20W50 en dat is nu dikke stroop. Maar zelfs dat gaat zonder knipperende lampjes rond (zodra de motor gestart is, dat is op zich wel een moeizaam proces).

Gebruik ten alle tijden Volvo, Mann of Bosch filters.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het klingt misschien gek maar meet eens of je dynamo voldoende stroom levert om accu op te laden.

Bij mijn 245 heb ik ook zulke storingen gehad en naar verloop van tijd werd het erger en ging ook het ABS lampje branden.
De dynamo bleek onvoldoende stroom te leveren. Na vernieuuwen van spanningsregelaar brandde de lampjes weer normaal en gingen bij lopende motor ook weer uit.
Als het toerental te laag is om voldoende stroom te leveren gaat ok het lambda sonde lampje als eerste branden
Antwoord
Bedankt voor de reacties, de olie die erin zit is 15w40. De olie die eruit komt was bij de volvo gekocht. Maar het rare is dat het lampje soms heel zwak brandt en dan weer heel sterk. Het filter wat er nu op zit is een mann filter

Groetjes Ed
Antwoord
laat mij maar kletsen hoor, ik weet er niks van.
Antwoord
Even voor de duidelijkheid;
De oliepomp is van het type tandrad, deze zullen ALTIJD door blijven pompen als deze aangedreven worden.
Vandaar ook een overdrukventiel in het oliecircuit, als dat er niet zou zijn, dan worden de lagers in koude toestand er bijna uit gedrukt vanwege deze karakter eigenschap van dit soort pompen, deze blijven maar druk opbouwen.
Hoe kouder de motor en dus ook de olie(=dikker), hoe Sneller de oliepomp de druk opbouwt.
Echter wat wel waar is: het duurt langer voordat Alles in het blok onder druk staat, omdat de olie trager stroomt in de kanalen, maar wel veel weerstand heeft, dit is ook druk.
Hoe dunner de olie hoe meer "slip"in de pomp ontstaat die daardoor minder druk gaat leveren.
Alle vloeistoffen willen namelijk weg van de druk, dus als er een mogelijkheid is wordt die gebruikt.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Ik heb namelijk zelf een '93er 940 GL met B230FB blok met 125k km erop, altijd braaf bij de volvo dealer onderhouden.

toen is er bij de eerste grote beurt die niet bij de volvo dealer zelf was uitgevoerd (dat ik hem had) 15w40 in gegaan (kwam ik later pas achter)
nou ik kan je simpel vertellen dat ik nog nooit zo vaak een olielampje heb zien branden.

boel weer vervangen naar een 5w30 olie, nooit nergens geen last meer gehad.

Wat betreft het schakelen bij 0.5 bar kan wel kloppen, ik was in de war met mn 700, die heeft een andere druksensor (niet van volvo), en die gaat onder de 1 bar al knipperen.
(kwam ik laatst achter omdat ie sinds een week stationair, onder de 1 bar oliedruk komt (bij een warme motor))

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 358 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Visco fan blijft constant blazen marc-f 2 1.766 10 March 2021, 23:20
Laatste bericht: Marc1970
  kleppendeksel blijft lekken adrianus240 7 4.669 28 November 2020, 14:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.199 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 5.961 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.545 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  controle lampje lambdasonde marlie 8 10.935 20 August 2016, 21:19
Laatste bericht: Stinky
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.470 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 6.770 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Volvo v70 tdi 1998 motor managment lampje timing distributieriem patmas 1 2.885 4 November 2015, 20:19
Laatste bericht: dwarswind

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: