Topics: 256
Wie kan me zeggen waar ik aan moet denken als het lambda waarschuwingslampje (continu) gaat branden? Mijn zwager kwam trots zijn zojuist aangeschafte zilvergrijze 244 GL uit '91 laten zien en sinds vandaag brandde het lambda-lampje ...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Denk dat ik het al weet ... nadat we de foutcodes van het zelfdiagnosessyteem bekeken hadden kwamen we erachter dat het motor temperatuursignaal onjuist is of ontbreekt (code 1-2-3). Het schijnt dat het lambdalampje dan gaat branden. Ik vond dat de temperatuurmeter in het dashboard ook tamelijk hoog stond... of zou de thermostaat niet in orde meer zijn? Bij was dat ooit het geval maar toen ging er geen lampje branden!
Weet iemand waar die termometer zit?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 36
Lambda lampje gaat branden als het systeem denkt dat het uitlaatgas een mengsel is wat niet meer bij te regelen is. Kan vanalles zijn, van een vacuumlekkage t/m gecorrodeerde stekker van de sonde. Vooral luchtmeters spelen hier een belangrijke rol.
Ik heb helaas geen technische info over het '91 model :oops: dus daar kan ik je niet mee helpen...
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Topics: 15
Toevallig de afgelopen week ook zoiets gehad.
Lampje bleef branden. Na uitlezen bleek het een probleem met de luchtmassa meter te zijn. Na resetten bleef het lampje uit. Dus de storing was tijdelijk :?:
Het ging branden tijdens filerijden en dan wil het lampje wel eens vaker aangaan.
Eerst de bedrading maar contoleren, voor dat de massa meter vervangen wordt.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
scimitar schreef:Toevallig de afgelopen week ook zoiets gehad.
Lampje bleef branden. Na uitlezen bleek het een probleem met de luchtmassa meter te zijn. Na resetten bleef het lampje uit. Dus de storing was tijdelijk :?:
Het ging branden tijdens filerijden en dan wil het lampje wel eens vaker aangaan.
Eerst de bedrading maar contoleren, voor dat de massa meter vervangen wordt. 
Om tijdelijke storingen zou ik me geen zorgen maken. Net als in het gewone lichtnet kaner in de boordspanning ook wel eens een piekje of dipje optreden.
En inderdaad is de LMM (of de stekker hiervan)vaak de oorzaak van een lambda lampje.
Gr 8)
maar ... kan het ook gaan branden als bij storingscode 1-2-3, zoals boven onschreven? De temperatuur van het koelwater vond ik erg hoog (op de meter in het dashboard). Ik heb ergens gelezen dat de meter in het dashboard een andere sensor gebruikt dan de computer. Als beiden aangeven dat er iets mis is, vermoed ik dat de thermostaat niet goed meer is... wel vreemd dat het lambdalampje gaat branden, heb ooit eerder een kapotte thermostaat vervangen en toen brandde er geen lampje.
Als de meter te hoog stond zou ik zeker altijd de thermostaat vervangen.
Daarnaast zou ik ivm code 123 even naar de stekker op de temp.sensor kijken. Hangt misschien los of is gecorrodeerd?
Gr 8)
Topics: 28
henqui schreef:maar ... kan het ook gaan branden als bij storingscode 1-2-3, zoals boven onschreven? De temperatuur van het koelwater vond ik erg hoog (op de meter in het dashboard). Ik heb ergens gelezen dat de meter in het dashboard een andere sensor gebruikt dan de computer. Als beiden aangeven dat er iets mis is, vermoed ik dat de thermostaat niet goed meer is... wel vreemd dat het lambdalampje gaat branden, heb ooit eerder een kapotte thermostaat vervangen en toen brandde er geen lampje.
de temp.meter zender zit ,onder het inlaatspruitstuk, in het midden van de kop tussen cil. 2 en 3.
de temp.gever voor het comp.systeem onder het inlaatspruitstuk bij cil.buis 4.
ga wel ff na of de thernostaat goed open gaat ,
de thermostaat in een pannetje water ff verhitten op het vuur dan kan je zo zien of hij werkt of niet.
en of hij wel ver genoeg open gaat.
succes
ja ... ik denk dat ie niet goed meer werkt!
Topics: 21
Had hier afgelopen week ook last van, even de acuu los en tataaaa....
Lampje is weer uit
cht niet<br /><br />Geen Volvo 240 Polar '91, wel een franse diesel<br />Honda Cb900F Boldor '81<br /><br />www.eencity.nl