Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lampje lambda sonde brandt ...
#1
Wie kan me zeggen waar ik aan moet denken als het lambda waarschuwingslampje (continu) gaat branden? Mijn zwager kwam trots zijn zojuist aangeschafte zilvergrijze 244 GL uit '91 laten zien en sinds vandaag brandde het lambda-lampje ...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#2
Denk dat ik het al weet ... nadat we de foutcodes van het zelfdiagnosessyteem bekeken hadden kwamen we erachter dat het motor temperatuursignaal onjuist is of ontbreekt (code 1-2-3). Het schijnt dat het lambdalampje dan gaat branden. Ik vond dat de temperatuurmeter in het dashboard ook tamelijk hoog stond... of zou de thermostaat niet in orde meer zijn? Bij was dat ooit het geval maar toen ging er geen lampje branden!
Weet iemand waar die termometer zit?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#3
Lambda lampje gaat branden als het systeem denkt dat het uitlaatgas een mengsel is wat niet meer bij te regelen is. Kan vanalles zijn, van een vacuumlekkage t/m gecorrodeerde stekker van de sonde. Vooral luchtmeters spelen hier een belangrijke rol.

Ik heb helaas geen technische info over het '91 model :oops: dus daar kan ik je niet mee helpen...


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#4
Toevallig de afgelopen week ook zoiets gehad.
Lampje bleef branden. Na uitlezen bleek het een probleem met de luchtmassa meter te zijn. Na resetten bleef het lampje uit. Dus de storing was tijdelijk :?:
Het ging branden tijdens filerijden en dan wil het lampje wel eens vaker aangaan.
Eerst de bedrading maar contoleren, voor dat de massa meter vervangen wordt. Big Grin
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#5
scimitar schreef:Toevallig de afgelopen week ook zoiets gehad.
Lampje bleef branden. Na uitlezen bleek het een probleem met de luchtmassa meter te zijn. Na resetten bleef het lampje uit. Dus de storing was tijdelijk :?:
Het ging branden tijdens filerijden en dan wil het lampje wel eens vaker aangaan.
Eerst de bedrading maar contoleren, voor dat de massa meter vervangen wordt. Big Grin

Om tijdelijke storingen zou ik me geen zorgen maken. Net als in het gewone lichtnet kaner in de boordspanning ook wel eens een piekje of dipje optreden.

En inderdaad is de LMM (of de stekker hiervan)vaak de oorzaak van een lambda lampje.


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#6
maar ... kan het ook gaan branden als bij storingscode 1-2-3, zoals boven onschreven? De temperatuur van het koelwater vond ik erg hoog (op de meter in het dashboard). Ik heb ergens gelezen dat de meter in het dashboard een andere sensor gebruikt dan de computer. Als beiden aangeven dat er iets mis is, vermoed ik dat de thermostaat niet goed meer is... wel vreemd dat het lambdalampje gaat branden, heb ooit eerder een kapotte thermostaat vervangen en toen brandde er geen lampje.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#7
Als de meter te hoog stond zou ik zeker altijd de thermostaat vervangen.

Daarnaast zou ik ivm code 123 even naar de stekker op de temp.sensor kijken. Hangt misschien los of is gecorrodeerd?


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#8
henqui schreef:maar ... kan het ook gaan branden als bij storingscode 1-2-3, zoals boven onschreven? De temperatuur van het koelwater vond ik erg hoog (op de meter in het dashboard). Ik heb ergens gelezen dat de meter in het dashboard een andere sensor gebruikt dan de computer. Als beiden aangeven dat er iets mis is, vermoed ik dat de thermostaat niet goed meer is... wel vreemd dat het lambdalampje gaat branden, heb ooit eerder een kapotte thermostaat vervangen en toen brandde er geen lampje.


de temp.meter zender zit ,onder het inlaatspruitstuk, in het midden van de kop tussen cil. 2 en 3.

de temp.gever voor het comp.systeem onder het inlaatspruitstuk bij cil.buis 4.

ga wel ff na of de thernostaat goed open gaat ,

de thermostaat in een pannetje water ff verhitten op het vuur dan kan je zo zien of hij werkt of niet.

en of hij wel ver genoeg open gaat.

succes
Antwoord
#9
ja ... ik denk dat ie niet goed meer werkt!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#10
Had hier afgelopen week ook last van, even de acuu los en tataaaa....


Lampje is weer uit Big Grin
cht niet<br /><br />Geen Volvo 240 Polar '91, wel een franse diesel<br />Honda Cb900F Boldor '81<br /><br />www.eencity.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.454 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 8.685 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  Lambda sonde speelt vals Volf 3 4.437 22 October 2017, 14:32
Laatste bericht: Volf
  lambda sonde xseto 0 2.052 21 January 2017, 12:05
Laatste bericht: xseto
  Bung lambda sonde Naciremus 1 2.290 20 December 2016, 17:41
Laatste bericht: asterix
  controle lampje lambdasonde marlie 8 10.914 20 August 2016, 21:19
Laatste bericht: Stinky
  breedband Lambda sensor Prins 13 15.209 24 December 2015, 12:30
Laatste bericht: Dirk342
  Volvo v70 tdi 1998 motor managment lampje timing distributieriem patmas 1 2.876 4 November 2015, 20:19
Laatste bericht: dwarswind
  240 1989 met lamda sonde en K6 ipv U9 katalysator. hek 5 5.289 15 October 2015, 17:56
Laatste bericht: Marc1970
  Lambda probleem MtchNgo 27 21.150 7 August 2015, 07:21
Laatste bericht: dens245polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)