Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Vandaag de draadjes aangesloten van mijn pas gemonteerde USA set.
Nu branden bij grootlicht de dimlichten mee in "stadslichtstand" en bij dimlicht net andersom.
Staat best aardig maar hoort dit zo?
en: Mag dit zo?
Of doe ik iets verkeerd?
Volgens mij zit er een gewoon H4 lampje in het dimlicht en een H1 lampje in het grootlicht.
Ik heb de originele stekkers gebruikt, die bij de USA lampen zaten.
Tips welkom!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Heb ze ook gehad...de binnenste lichten zijn puur voor groot licht..tenminste zo was het bij mij.
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Bij m'n 240 was het als volgt. Buitenste lampen zijn dubbel, dus dimlicht en grootlicht. De binnenste zijn slechts grootlicht. Maar dat waren nog de echte sealed beams. Die hadden geen stadslicht.
Nu zitten er twee hella lampen in met h4 pitjes aan de buitenkant, de binnenste twee zijn nog sealed beams die dus alleen bij grootlicht aan zijn.
Die nieuwe hella's hebben wel een plaatsje voor een stadslampje, maar zijn ongebruikt daar deze boven de knipperlichten zitten.
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Schijnbaar heb ik een massaprobleem, maar ik kan het niet vinden...
De H1 pitten horen niet mee te branden met dimlicht.
De H4 horen groot licht te geven bij grootlicht, samen met de H1 pitten.
Maar hoe iik het ook aansluit, ik krijg het niet voor elkaar.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
5 September 2012, 14:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 September 2012, 14:54 door Dirk342.)
Kan nog aan je lichtrelais liggen. Vrij makkelijk te controleren, even alle stekkers van de lampen losmaken (dus van groot en dimlicht) met een spanningszoekertje eerst kijken waar dimlicht op zit, dan grootlicht opzetten en met spanningszoekertje meten waar allemaal stroom op komt. Als dit los wel goed werkt heb je een massaprobleem, als dit hetzelfde beeld geeft zit het in je relais.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Bedankt! Maar ik ben erachter: de USA connectoren hebben de draden anders zitten dan een H4 connector! Even goed kijken hoe het hoort: |_| (grootlicht - dimlicht - massa)
en het werkt!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Maar dan heb je geen h4 pitten dus? Zijn het nog sealed beams? Kun je vrij vlot zien aan het feit of ze licht geven of niet :-P. Staat ook gewoon op de lamp trouwens. Ik kwam met sealed beams niet door de APK namelijk.
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Ik heb buiten twee nieuwe H4 units en binnen twee nieuwe H1 units.
De oorspronkelijke buitenste sealed beams hebben dezelfde drie polige connector als op een H4 lamp.
De binnenste hebben maar twee pinnetjes.
Het kabeltje dat bij de sealed beams hoorde, past zo op de nieuwe units en er zit al een verlengstukje aan voor naar de binnenste H1 unit. Alleen: de draden zitten dus anders. Ben ik nu, drie dagen later, achter gekomen, haha....
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Sorry, dat had ik je kunnen vertellen. Was er vanuit gegaan dat je van eu lampen naar USA lampen was gegaan. Dan had je met h4 pitten dus niks hoeven veranderen. Datzelfde geintje heb ik dus oktober 2011 helemaal uitgezocht ;-). Staat ook ergens op het forum volgens mij. Dat was ook van USA sealed beam naar hella's met h4 pitten erin.
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Jammer dat ik je verhaal niet heb gevonden :-( niet goed genoeg gezocht waarschijnlijk.
Maar goed, ik ben blij!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68