Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Voor een auto waar meestal een trekhaak voor de vakantie op zit en die een hoop vracht kan vervoeren [en waarbij de veiligheid een belangrijk verkoopargument is] verbaas ik mij erover dat ik nooit een 240 heb gezien met verstelbare koplampen. Bestond dit nog niet begin jaren negentig? Of bestaat dit wel en let ik niet goed op?
Of werd dit destijds met Levellers opgelost?
Ben benieuwd naar de antwoorden!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
ik weet toevallig dat deze optie in duitsland wel veel geleverd werd omdat dit verplicht was bij trekhaak dacht ik. je hebt dan ipv een meter in een vierkantje een schakelaar met 4 standen
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is allemaal moderne gekkigheid. Misschien is het nog alleen maar verplicht bij LED en felle lampen zeg Xenon, ECE-R48 is de regel, zie Hella hierover:
https://www.hella.com/truck/assets/media...LLA_NL.pdf
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Je doelt hierop neem ik aan?
"Bij LED-koplampen moet een automatische niveauregeling voor de koplampen zijn ingebouwd. Wanneer de koplampen zijn uitgerust met lichtbronnen > 2.000 lumen (doorgaans xenon), moeten een automatische niveauregeling en een reinigingsinstallatie voor koplampen zijn ingebouwd."
Dit moge de regel zijn maar feit blijft dat elke lichtbron hoger komt als er druk op de achterwielen komt door vracht of trekhaak. En zelf vind ik het ook behoorlijk irritant als ik verblindende tegenliggers op een tweebaansweg tegemoet rijd. Ik denk ook dat een verblinde tegenligger eerder een stuurfout maakt en dan gaat het over mijn eigen veiligheid.
Ik denk er echt wel aan om de kogeldruk te beperken door de aanhanger in balans te houden maar mijn vakantievracht kan ik niet met lood in de neus compenseren [hoewel?].
Ik ga voor de moderne gekkigheid toch maar even checken bij de Oosterburen. ; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
Hier is een man die er het heeft. Is Duitse import die naar amerika is gegaan.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Verstelbare koplampen zijn al veel ouder. Eind jaren 60 reed ik al Renaults met verstelbare koplampen. Toen door middel van een handeltje bij de lamp. Maar als ik me goed herinner waren er toen ook al d.m.v. een draaiknop op het dashbord
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Misschien is de reden dat begin 90er jaren deze optie nog niet bij veel auto's werd toegepast. Alhoewel het in Duitsland al wel verplicht was dacht ik.
Verstelbare koplampen is overigens een van de veel voorkomende afkeurpunten bij de apk.
Als het erop zit moet het werken en bij oudere auto's zijn ze vaak stuk
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
In Duitsland moet dat, of! Vering met compensatie zoals de nivomats of oppompbare dempers.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Let wel: Duitse voertuigeisen gelden voor in De geregistreerde voertuigen, niet voor in De rijdende voertuigen.
Daarnaast zijn er mogelijk nog gebruikseisen, zoals op omstandigheden zijn toegerust ( bv winterbanden), die gelden wel voor alle auto's aldaar.
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 3.251
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:verbaas ik mij erover dat ik nooit een 240 heb gezien met verstelbare koplampen. Bestond dit nog niet begin jaren negentig?
Mijn 245 diesel had het wel (standaard), dus het bestaat wel.
Van origine in Duitsland geleverd als zogeheten "Family Edition".