15 September 2016, 22:10
Naast mijn te koop gevraagd topic voor een K6241 teller begon ik mij af te vragen welk type/nummer er eigenlijk in hoort.
Ik las namelijk elders op dit forum:
Dan zou er dus een hoog nummer unit in moeten zitten, maar er zit een K6241 in.
Aangezien de snelheidsmeter werkt en alleen de teller niet is er geen reden om aan te nemen dat dat niet de goede is.
Het tandwieltje is niet stuk, dus dan resteert een defecte soldeerverbinding als oorzaak.
Maar toch de vraag: hoe weet je welk K-nummer teller er in welk modeljaar 240 hoort?
Ik las namelijk elders op dit forum:
Rik Tuin schreef:Ik heb inmiddels mailcontact gehad met Frans Erich van ETS1. Hij is heel kundig en zeer schappelijk geprijsd. Met zijn toestemming plaats ik twee van zijn reacties ter lering van de overige forummers;De auto in kwestie betreft een 1991-er uit juli dus modeljaar 1992, uitgevoerd met ABS.
'De printjes zijn qua werking allemaal gelijk, mits de vorm identiek is. Vooral bij de 740 variant zijn er verschillende vormen/ aansluitingen toegepast maar in de basis ook allemaal gelijk. Alleen de K=25296 en equivalenten hebben een extra miniatuurprintje waarop een 1:4 deler zit. Altijd opgebouwd rond het IC UAF2115.'
'Ik zal wat uitleg geven: dat K getal staat voor het aantal impulsen per afgelegde kilometer. De latere 240's hebben een getal 4x zo hoog bijvoorbeeld 25296, dit is omdat dit hogere aantal impulsen nodig is voor een eventueel ABS systeem.Jouw K getal verschil zit in de bandenmaat 185/70R14 hoort 6091 bij, meestal estateEn 6241 hoort bij sedan 175/70R14, het verschilt 150 impulsjes, zeg 2,5%, allemaal niet echt spannend.En alle verhalen die er zijn met overbrengverhouding zus of zo van de achteras telt allemaal niet: het impulswiel in het cardan draait 1:1 met het wiel.Waarschijnlijk is het verschil bij jouw teller een verschil in tanden van het gewraakte vaak defecte tandwiel: 25 of 26 tandjes.'
Zo, weer wat duidelijkheid in de feiten rond de km-tellers en de achteras sensoren (die dus alle gelijk zijn).
Dan zou er dus een hoog nummer unit in moeten zitten, maar er zit een K6241 in.
Aangezien de snelheidsmeter werkt en alleen de teller niet is er geen reden om aan te nemen dat dat niet de goede is.
Het tandwieltje is niet stuk, dus dan resteert een defecte soldeerverbinding als oorzaak.
Maar toch de vraag: hoe weet je welk K-nummer teller er in welk modeljaar 240 hoort?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl