30 June 2012, 22:19
In een andere thread had ik al eens aangegeven dat ik een BMW motor in m'n 245GL uit '82 wil gaan bouwen.
Inleiding.
Ik ben een groot BMW liefhebber; ik heb er al heel wat gehad door de jaren heen (klassiekers met name). Ze maken prachtige motoren. Ik heb ook altijd al eens een 245 willen hebben. Een lekker groot, zorgeloos en oerdegelijk hok op wielen om lekker in te rossen. Wie wil dat nou niet? Dus het werd tijd er een aan te schaffen.
De auto zoals ik hem kocht:
![[Afbeelding: 85033447.png]](http://img651.imageshack.us/img651/3120/85033447.png)
De plannen.
Ik had al een paar jaar een onderblok liggen van een m54b30 uit 2002; het 3 liter BMW blok uit o.a. de 3 en 5 serie net na de eeuwwisseling. Ik had ook al een m50b25 liggen uit 1991 (2,5 liter). Voor de niet-kenners, de m54 is een evolutie van de m50, de m50 is de 24-kleps vervanger van de 12-kleps m20. (BMW heeft er een handje van dingen te laten evolueren in plaats van helemaal opnieuw te ontwerpen. Dit is zo bij onderstellen, bij motoren, differentieels, etc.)
Het roterende gedeelte van de m54b30 past in de m50b25. Door het ombouwen ervan creeer je dus een m50b30, een 3 liter 24-klepper. Het is nog een gietijzer blok met een minimum aan electronica (b.v. ook geen VANOS, de variabele kleptiming). Oerdegelijk en onverwoestbaar, in tegenstelling tot de latere aluminium blokken.
Er zullen uit de BMW en de Volvo wereld ongetwijfeld mensen zijn die dit schandalig of jammer vinden. De m50b30 ombouw die ik doe is maar heel weinig gedaan. Ik ken 3 andere. BMW liefhebbers zien zo een motor het liefst in een e30 of e28 of zo. Volvo liefhebbers zien het liefst een Volvo motor in een 245. Tja....
De bedoeling is om het blok op lpg-injectie te laten lopen. Ik ben nog op zoek naar een goed, vrij programmeerbaar systeem. Op megapol.com.pl wel wat interessante en betaalbare systemen gezien, maar nog geen knopen doorgehakt.
Het m50 onderblok met de m54 krukas, drijfstangen en zuigers erin. De zuigers kwamen bijna 2mm onder het dek uit, dus ik heb 0,9mm van het blok laten halen. De compressie is nu ongeveer 11,3.
![[Afbeelding: 020320122733resize.jpg]](http://img43.imageshack.us/img43/4537/020320122733resize.jpg)
![[Afbeelding: 020320122734resize.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/4071/020320122734resize.jpg)
![[Afbeelding: 020320122735resize.jpg]](http://img820.imageshack.us/img820/4706/020320122735resize.jpg)
![[Afbeelding: 020320122736resize.jpg]](http://img507.imageshack.us/img507/1075/020320122736resize.jpg)
Ondertussen ook de kop laten lassen waar nodig en laten vlakken. Zelf de kleppen gepolijst, de klepsteelrubbers vervangen, de kleppen opnieuw ingeslepen (lichtjes dan) en geplaatst.
![[Afbeelding: 020320122738resize.jpg]](http://img692.imageshack.us/img692/504/020320122738resize.jpg)
![[Afbeelding: 030320122740resize.jpg]](http://img52.imageshack.us/img52/289/030320122740resize.jpg)
![[Afbeelding: 230620122824resize.jpg]](http://img707.imageshack.us/img707/9537/230620122824resize.jpg)
![[Afbeelding: 230620122826resize.jpg]](http://img709.imageshack.us/img709/9227/230620122826resize.jpg)
![[Afbeelding: 240620122829resize.jpg]](http://img825.imageshack.us/img825/5620/240620122829resize.jpg)
Omdat de auto momenteel mijn eerste auto is, moet ik de ombouwactie nog in gaan plannen. Ik ben nu rustig de motor aan het opbouwen, onderdelen aan het zoeken, documentatie aan het lezen, etc.
Inleiding.
Ik ben een groot BMW liefhebber; ik heb er al heel wat gehad door de jaren heen (klassiekers met name). Ze maken prachtige motoren. Ik heb ook altijd al eens een 245 willen hebben. Een lekker groot, zorgeloos en oerdegelijk hok op wielen om lekker in te rossen. Wie wil dat nou niet? Dus het werd tijd er een aan te schaffen.
De auto zoals ik hem kocht:
![[Afbeelding: 85033447.png]](http://img651.imageshack.us/img651/3120/85033447.png)
De plannen.
Ik had al een paar jaar een onderblok liggen van een m54b30 uit 2002; het 3 liter BMW blok uit o.a. de 3 en 5 serie net na de eeuwwisseling. Ik had ook al een m50b25 liggen uit 1991 (2,5 liter). Voor de niet-kenners, de m54 is een evolutie van de m50, de m50 is de 24-kleps vervanger van de 12-kleps m20. (BMW heeft er een handje van dingen te laten evolueren in plaats van helemaal opnieuw te ontwerpen. Dit is zo bij onderstellen, bij motoren, differentieels, etc.)
Het roterende gedeelte van de m54b30 past in de m50b25. Door het ombouwen ervan creeer je dus een m50b30, een 3 liter 24-klepper. Het is nog een gietijzer blok met een minimum aan electronica (b.v. ook geen VANOS, de variabele kleptiming). Oerdegelijk en onverwoestbaar, in tegenstelling tot de latere aluminium blokken.
Er zullen uit de BMW en de Volvo wereld ongetwijfeld mensen zijn die dit schandalig of jammer vinden. De m50b30 ombouw die ik doe is maar heel weinig gedaan. Ik ken 3 andere. BMW liefhebbers zien zo een motor het liefst in een e30 of e28 of zo. Volvo liefhebbers zien het liefst een Volvo motor in een 245. Tja....
De bedoeling is om het blok op lpg-injectie te laten lopen. Ik ben nog op zoek naar een goed, vrij programmeerbaar systeem. Op megapol.com.pl wel wat interessante en betaalbare systemen gezien, maar nog geen knopen doorgehakt.
Het m50 onderblok met de m54 krukas, drijfstangen en zuigers erin. De zuigers kwamen bijna 2mm onder het dek uit, dus ik heb 0,9mm van het blok laten halen. De compressie is nu ongeveer 11,3.
![[Afbeelding: 020320122733resize.jpg]](http://img43.imageshack.us/img43/4537/020320122733resize.jpg)
![[Afbeelding: 020320122734resize.jpg]](http://img232.imageshack.us/img232/4071/020320122734resize.jpg)
![[Afbeelding: 020320122735resize.jpg]](http://img820.imageshack.us/img820/4706/020320122735resize.jpg)
![[Afbeelding: 020320122736resize.jpg]](http://img507.imageshack.us/img507/1075/020320122736resize.jpg)
Ondertussen ook de kop laten lassen waar nodig en laten vlakken. Zelf de kleppen gepolijst, de klepsteelrubbers vervangen, de kleppen opnieuw ingeslepen (lichtjes dan) en geplaatst.
![[Afbeelding: 020320122738resize.jpg]](http://img692.imageshack.us/img692/504/020320122738resize.jpg)
![[Afbeelding: 030320122740resize.jpg]](http://img52.imageshack.us/img52/289/030320122740resize.jpg)
![[Afbeelding: 230620122824resize.jpg]](http://img707.imageshack.us/img707/9537/230620122824resize.jpg)
![[Afbeelding: 230620122826resize.jpg]](http://img709.imageshack.us/img709/9227/230620122826resize.jpg)
![[Afbeelding: 240620122829resize.jpg]](http://img825.imageshack.us/img825/5620/240620122829resize.jpg)
Omdat de auto momenteel mijn eerste auto is, moet ik de ombouwactie nog in gaan plannen. Ik ben nu rustig de motor aan het opbouwen, onderdelen aan het zoeken, documentatie aan het lezen, etc.