Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
244 1980 3.0 24v project
#1
Hallo,

Ik zal me even voorstellen ik ben Freek 19 jaar en kom uit limburg en ik heb sinds december een volvo 244 gl. Met standaard een B21 op gas waar de koppeling al vrij snel uitlag.

Aangezien ik buiten het autocrossen nog een beetje tijd over heb. Ben ik van plan om een 3.0 24v uit een 960 in de 244 te leggen. Ik heb al eens gezocht wat er allemaal mogelijk was om meer vermogen te krijgen. En aangezien een 3.0 24v met handgeschakelde bak rond de 500 euro kost is dit de goedkoopste oplossing voor veel extra pk'sCool.

Gas is bedoeld om op te koken en niet om op te rijden dit heb ik er al uitgesloopt. Ook is het interieur al grotendeels gestript.

Vandaag ben ik bezig geweest met het uitbouwen van de motor alle kabels etc zijn er al uit morgen even de motorsteunen losschroeven en dan komt het blokje eruit.

[Afbeelding: 1071dea25cc5f7a1cf946c955fd0969d.jpg]

[Afbeelding: 780d7e695367dc2114083b3db4b12ee7.jpg]

[Afbeelding: 7a641d7ac569d34868e28ac27d4b0cfe.jpg]

Ik ben dus nog op zoek naar een b6304 met handgeschakelde bak of het liefst een komplete 960 voor onderdelen.

En eventueel gaat de b21 met 4 bak de verkoop in.

Ook moet er aan de auto nog flink gelast worden om alle roestplekken weg te werken.

Hier dus een korte omschrijving van hey project later nog meer.
Antwoord
#2
Welkom medelimburger, ben benieuwd naar de ombouw.
Antwoord
#3
v58 schreef:Gas is bedoeld om op te koken en niet om op te rijden


Hahaha dat is voor iemand van 19 jaar een toch wel oude en achterhaalde opmerking. Ik denk zelfs dat ze er met de heden ten daagse technieken veel beter op lopen, op gas.
Groeten van Frans
Antwoord
#4
Juist! Die moderne LPI systemen leveren zelfs meer vermogen op LPG dan op benzine.
Dat even terzijde, tof project! Die zescilinder is een leuke upgrade ten opzichte van je B21 :biggrin:
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#5
6 cilinder vind ik beetje jammer, als je dan toch veel werk doet om het allemaal passend te maken zou ik zelf voor een 5-pitter gaan. because noise!

Maar jouw auto is jouw auto, dus mijn mening moet je maar negeren Tongue

Ga je hem op kenteken zetten? want dan zou ik het gas zeker demonteren want dat is gewoon niet leuk voor een student/scholier (kan ik over meepraten). 1 op 8 op benzine is ook niet leuk voor een student, maar dat is nog te overzien. Tongue
En als je hem op kenteken zet, vergeet dan niet dat je bij het omkeuren bij de RDW papieren moet hebben van waar de motor vandaan komt. je mag een kopie van de papieren van de auto meenemen, want anders krijg je die 6 cilinders niet op kenteken.

(inhoud staat niet op kenteken, enkel het aantal cilinders)
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#6
204 pk haal je makkelijk uit een geblazen redblock trouwens Wink die 6cil is behoorlijk zwaar en is een blok die standaard niet echt van z'n plek komt. Een B5234t is een stuk leuker Smile
Antwoord
#7
Weer een lekker sleutelprojectje hier.
Vergeet geen foto's bij te voegen.
Is een t5-je niet leuker?
Heeft een gunstiger inbouwlengte (in dit geval is groter niet altijd beter ;-) )
Succes met bouwen....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#8
Heb een foutje gemaakt dagt dat het topic niet aangemaakt was, dus heb het er nog een keer opgezet. zodra dit erop staat zal ik het wel weer verwijderen.


Dit weekend weer flink doorgewerkt motor eruit, acherophanging eronderuit en dashbord eruit.

[Afbeelding: 24a49ccb5db1d1a0a7a794477afcd57b.jpg]

[Afbeelding: 0d8d16ae8f17fb5463da6e42f3d47771.jpg]

[Afbeelding: b0ff16f3aa3604d0219eae1baecf82cc.jpg]

Even over een standaardblok geblazen moet denk ik ook vrij veel voor gebeuren om dit fatssoenlijk werkend te krijgen. Ik denk dan aan injectors programeerbare ecu etc. Correct me if im wrong. Ben nog niet zo in de turbo's

en een t5 heb ik wou ik eerst ook. Hier heb je dan eigelijk al een komplete 6 cyl uit een 960 voor nodig voor carterpan, bak etc.

Inbouwruimte van een 6 cyl is geen probleem dat heb ik al gezien op forums.

Verder zeg ik ook nog niet dat ik het bij een standaard 6cyl laat, hier begin ik mee. Uiteindelijk zal ik tog wel weer meer willen en ga ik hier dan ook wel meer uithalen.
Antwoord
#9
pieterveenstra schreef:204 pk haal je makkelijk uit een geblazen redblock trouwens Wink die 6cil is behoorlijk zwaar en is een blok die standaard niet echt van z'n plek komt. Een B5234t is een stuk leuker Smile
hier heb ik al meer over gezien ja ik heb er zelfs eentje gezien met 600+ pk. ik ben zelf alleen nog niet zo into de turbo's en om het fatsoenlijk lopend te krijgen lijkt me ook vrij duur.
Antwoord
#10
edwin schreef:Weer een lekker sleutelprojectje hier.
Vergeet geen foto's bij te voegen.
Is een t5-je niet leuker?
Heeft een gunstiger inbouwlengte (in dit geval is groter niet altijd beter ;-) )
Succes met bouwen....

Estoque schreef:6 cilinder vind ik beetje jammer, als je dan toch veel werk doet om het allemaal passend te maken zou ik zelf voor een 5-pitter gaan. because noise!

Maar jouw auto is jouw auto, dus mijn mening moet je maar negeren Tongue

Ga je hem op kenteken zetten? want dan zou ik het gas zeker demonteren want dat is gewoon niet leuk voor een student/scholier (kan ik over meepraten). 1 op 8 op benzine is ook niet leuk voor een student, maar dat is nog te overzien. Tongue
En als je hem op kenteken zet, vergeet dan niet dat je bij het omkeuren bij de RDW papieren moet hebben van waar de motor vandaan komt. je mag een kopie van de papieren van de auto meenemen, want anders krijg je die 6 cilinders niet op kenteken.

(inhoud staat niet op kenteken, enkel het aantal cilinders)

ik heb zelf ook na zitten denken over een t5 motor hiervoor heb je een 6 cil nodig voor carterpan etc. plus een T5 is ook vrij prijzig.

ook heb ik nog niet gezegd dat ik het bij een standaard 6cil laat. ik begin met een standaard 6cil en zal het uiteindelijk niet meer snel genoeg vinden en weer meer willen. maar voor nu is een 6cil een vrij goedkope oplossing en is het een zeer goede basis om later veel meer vermogen uit te halen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 45.638 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 2.656 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 2.782 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 283.166 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Volvo 244 DL 1980 Mark244 23 23.350 26 April 2020, 20:56
Laatste bericht: Mark244
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 106.341 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 84.234 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  Project Volvo 142R Barracuda_82 471 194.726 9 September 2016, 21:14
Laatste bericht: Estoque
  Stephan_244: Volvo 244 DL B200K 1980 Stephan_244 6 7.213 14 April 2016, 19:57
Laatste bericht: Marc1970
  Ons groene project uit '76 rvanw 27 18.065 9 September 2015, 23:52
Laatste bericht: rvanw

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)