Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2014
Hallo,
Ik zal me even voorstellen ik ben Freek 19 jaar en kom uit limburg en ik heb sinds december een volvo 244 gl. Met standaard een B21 op gas waar de koppeling al vrij snel uitlag.
Aangezien ik buiten het autocrossen nog een beetje tijd over heb. Ben ik van plan om een 3.0 24v uit een 960 in de 244 te leggen. Ik heb al eens gezocht wat er allemaal mogelijk was om meer vermogen te krijgen. En aangezien een 3.0 24v met handgeschakelde bak rond de 500 euro kost is dit de goedkoopste oplossing voor veel extra pk's
.
Gas is bedoeld om op te koken en niet om op te rijden dit heb ik er al uitgesloopt. Ook is het interieur al grotendeels gestript.
Vandaag ben ik bezig geweest met het uitbouwen van de motor alle kabels etc zijn er al uit morgen even de motorsteunen losschroeven en dan komt het blokje eruit.
Ik ben dus nog op zoek naar een b6304 met handgeschakelde bak of het liefst een komplete 960 voor onderdelen.
En eventueel gaat de b21 met 4 bak de verkoop in.
Ook moet er aan de auto nog flink gelast worden om alle roestplekken weg te werken.
Hier dus een korte omschrijving van hey project later nog meer.
Berichten: 52
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2015
Welkom medelimburger, ben benieuwd naar de ombouw.
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
v58 schreef:Gas is bedoeld om op te koken en niet om op te rijden
Hahaha dat is voor iemand van 19 jaar een toch wel oude en achterhaalde opmerking. Ik denk zelfs dat ze er met de heden ten daagse technieken veel beter op lopen, op gas.
Groeten van Frans
Berichten: 2.853
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Juist! Die moderne LPI systemen leveren zelfs meer vermogen op LPG dan op benzine.
Dat even terzijde, tof project! Die zescilinder is een leuke upgrade ten opzichte van je B21 :biggrin:
Berichten: 868
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
6 cilinder vind ik beetje jammer, als je dan toch veel werk doet om het allemaal passend te maken zou ik zelf voor een 5-pitter gaan. because noise!
Maar jouw auto is jouw auto, dus mijn mening moet je maar negeren
Ga je hem op kenteken zetten? want dan zou ik het gas zeker demonteren want dat is gewoon niet leuk voor een student/scholier (kan ik over meepraten). 1 op 8 op benzine is ook niet leuk voor een student, maar dat is nog te overzien.
En als je hem op kenteken zet, vergeet dan niet dat je bij het omkeuren bij de RDW papieren moet hebben van waar de motor vandaan komt. je mag een kopie van de papieren van de auto meenemen, want anders krijg je die 6 cilinders niet op kenteken.
(inhoud staat niet op kenteken, enkel het aantal cilinders)
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 302
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
204 pk haal je makkelijk uit een geblazen redblock trouwens
die 6cil is behoorlijk zwaar en is een blok die standaard niet echt van z'n plek komt. Een B5234t is een stuk leuker
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Weer een lekker sleutelprojectje hier.
Vergeet geen foto's bij te voegen.
Is een t5-je niet leuker?
Heeft een gunstiger inbouwlengte (in dit geval is groter niet altijd beter ;-) )
Succes met bouwen....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2014
Heb een foutje gemaakt dagt dat het topic niet aangemaakt was, dus heb het er nog een keer opgezet. zodra dit erop staat zal ik het wel weer verwijderen.
Dit weekend weer flink doorgewerkt motor eruit, acherophanging eronderuit en dashbord eruit.
Even over een standaardblok geblazen moet denk ik ook vrij veel voor gebeuren om dit fatssoenlijk werkend te krijgen. Ik denk dan aan injectors programeerbare ecu etc. Correct me if im wrong. Ben nog niet zo in de turbo's
en een t5 heb ik wou ik eerst ook. Hier heb je dan eigelijk al een komplete 6 cyl uit een 960 voor nodig voor carterpan, bak etc.
Inbouwruimte van een 6 cyl is geen probleem dat heb ik al gezien op forums.
Verder zeg ik ook nog niet dat ik het bij een standaard 6cyl laat, hier begin ik mee. Uiteindelijk zal ik tog wel weer meer willen en ga ik hier dan ook wel meer uithalen.
Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2014
pieterveenstra schreef:204 pk haal je makkelijk uit een geblazen redblock trouwens die 6cil is behoorlijk zwaar en is een blok die standaard niet echt van z'n plek komt. Een B5234t is een stuk leuker
hier heb ik al meer over gezien ja ik heb er zelfs eentje gezien met 600+ pk. ik ben zelf alleen nog niet zo into de turbo's en om het fatsoenlijk lopend te krijgen lijkt me ook vrij duur.
Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2014
edwin schreef:Weer een lekker sleutelprojectje hier.
Vergeet geen foto's bij te voegen.
Is een t5-je niet leuker?
Heeft een gunstiger inbouwlengte (in dit geval is groter niet altijd beter ;-) )
Succes met bouwen....
Estoque schreef:6 cilinder vind ik beetje jammer, als je dan toch veel werk doet om het allemaal passend te maken zou ik zelf voor een 5-pitter gaan. because noise!
Maar jouw auto is jouw auto, dus mijn mening moet je maar negeren
Ga je hem op kenteken zetten? want dan zou ik het gas zeker demonteren want dat is gewoon niet leuk voor een student/scholier (kan ik over meepraten). 1 op 8 op benzine is ook niet leuk voor een student, maar dat is nog te overzien.
En als je hem op kenteken zet, vergeet dan niet dat je bij het omkeuren bij de RDW papieren moet hebben van waar de motor vandaan komt. je mag een kopie van de papieren van de auto meenemen, want anders krijg je die 6 cilinders niet op kenteken.
(inhoud staat niet op kenteken, enkel het aantal cilinders)
ik heb zelf ook na zitten denken over een t5 motor hiervoor heb je een 6 cil nodig voor carterpan etc. plus een T5 is ook vrij prijzig.
ook heb ik nog niet gezegd dat ik het bij een standaard 6cil laat. ik begin met een standaard 6cil en zal het uiteindelijk niet meer snel genoeg vinden en weer meer willen. maar voor nu is een 6cil een vrij goedkope oplossing en is het een zeer goede basis om later veel meer vermogen uit te halen.