Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ons groene project uit '76
#1
Ha allemaal,
medio 2015 hebben we voor niet al te veel een leuke 244DL 1976 met B21a-motor op de kop getikt. Het is nu al de daily driver, uiteraard op lpg en over 2 termijnen is ook de belasting eraf.
Hij/zij (daar zijn we nog niet uit) is rond 2001 uit zwitserland gehaald en door de toenmalige nieuwe eigenaar van 70litertank, stuurbekrachtiging, overdrive en Corona's voorzien. De ganse familie is meteen fan, we zijn er al probleemloos mee op vakantie en een keer naar Berlijn en Parijs geweest, maar er moet wel wat aan gebeuren. Vooral roestbehandeling en wat motoronderhoud.

De onderkant is mooi gaaf en getectyleerd, maar de linker zijportieren moeten vervangen worden omdat de wagen altijd in 1 richting op het noorden gestaan heeft. De voorruit heeft barsten van binnen, was trouwens al een plakruit en er ontbreekt een stuk sierstrip. Bovenkant dashboard is ook niet meer zo fris, en het hemeltje is nogal geel uitgeslagen van het roken door de eerste eigenaar. Rest van interieur is al ooit vervangen dus er hangt geen rookstank in.
Hij maakt soms bij het optrekken wat herrie omdat er onconventionele droge koppelingsplaten inzitten. Maar als ie warm is rijdt het vorstelijk en op de snelweg kan hij prima mee.

Momenteel zou ik graag alle wat brosse slangetjes onder de motorkap vervangen en het luchtsysteem nakijken. De wagen is nog zeker een jaar goedgekeurd en het meeste kan ik zelf. Dat is bij deze auto niet veel moeilijker dan fietsen maken...

De motorkap zelf moet wegens roest ook vervangen worden. Er staat een vervanger in de schuur in de grondverf. Het is alleen wat lastig om precies de goede kleur te vinden. In het chassis staat kleurcode 0123 maar die vind ik nergens terug bij de verfboeren?
Verder wil ik er graag een toerenteller inbouwen en ben ik bezig met een automatische warmteschakelaar voor de voorste motorventilator.

Foto's volgen!


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#2
Ja mooi leve de B20A. Kleurcodes kan je bij Glasurit nog wel vinden dacht ik.

Dat van die koppelingsplaten zou ik wel eens willen zien, alle koppelingsplaten zijn droog, maar wie weet zijn er ook onconventioneel droge.

Hoeveel ventilatoren heeft jouw motor? Mijn B20's hebben er maar 1, mechanisch en geel. Die van je 240 is plastic en vrij groot gok ik, als je vind dat-ie teveel vermogen slurpt kan je de stalen versie van de oude 140 er proberen op te zetten (die is veel kleiner, maar mijn B20's zijn nog nooit te warm geworden).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Thanks! Geel wil ik hem niet noemen, wel groot en plastic. Met een incourante knop op het dashboard. Er zit een grotere radiator achter, schijnt uit een 940 te komen. We hebben al s een kokende motor gehad in een hete file. Bleek die fan niet aangesloten te zijn. Gefixt en nu zetten we hem soms preventief aan, dan blijft het naaldje keurig in het midden.

Vind t daarnaast wel een beetje raar dat de inlaat van t luchtfilter nogal loos is en niet echt wat lijkt te scheppen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#4
Bij LPG installaties wordt meest de luchthapper bij de grille weggehaald. De iets verhoogde luchtdruk daar kan bij stationair uitrollen (naar stoplicht bv) de LPG 'uitblazen', lastig. Lucht uit de motorruimte is prima zat in 99 vd 100 gevallen.

Ben wel benieuwd hoe de koeling eruit ziet eigenlijk, de standaard koeling zou meer dan goed moeten zijn. Een 940 radiateur is niet/nauwelijks groter dan een 240 geval, hij past er 1:1 in. Zit er nog een grote plastic kap om de fan?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
ja zo zit het ook denk ik. de beluchting in de auto zelf is wel prima


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#6
de kap lijkt me hetzelfde ja. zal nog foto's maken


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#7
De kleurcode zou 123 (medium green) kunnen zijn. Maar afgaande op je foto lijkt het meer op Vernon green(kleurnummer 142). Een donkere kleur groen die pas vanaf 1979 in gebruik kwam.

Als je een extra fan nodig hebt om een kokende motor te voorkomen dan is er toch iets aan de hand.
De originele fan kan normaal zijn taak goed aan,ook bij extreme omstandigheden.
Antwoord
#8
valt wel mee hoor met die fan. combinatie van te weinig vloeistoffen in het systeem en onervarenheid. bedankt voor de kleurtip! heb eigenlijk geen aanleiding om te denken dat ie is overgespoten, maar wie weet
Antwoord
#9
Hier een plaatje van de relatieve jungle [ATTACH=CONFIG]4891[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4892[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#10
Ah kijk dat is een B21A, veel gangbaarder motorblok. En, iets meer pk dan de B20A. Wel geinig inderdaad dat alle slangen aan 1 kant hangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 45.624 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 2.782 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Nieuwe groene 244 ‘79 244w 17 9.735 27 October 2020, 22:03
Laatste bericht: 244w
  Project "De Belg" Huib244T 538 283.157 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Groene 244 uit 1974 DiedelsonKustoms 10 9.090 15 February 2017, 15:29
Laatste bericht: Dopski
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 106.341 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 84.234 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  244 1980 3.0 24v project v58 29 22.968 7 November 2016, 21:45
Laatste bericht: v58
  Project Volvo 142R Barracuda_82 471 194.726 9 September 2016, 21:14
Laatste bericht: Estoque
  Volvo 245 Turbo project Gavin240 57 36.755 16 May 2015, 15:17
Laatste bericht: Gavin240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)