Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor B200E K=jet slaat niet aan en knalt.
#1
Heb problemen met mijn Volvo 240 1986 B200E k-jet de motor start niet, soms wil hij aan slaan maar dan een grote knal, en rook aan achterkant van het inlaat spruitstuk.

Weet even niet waar ik moet beginnen kan zo geen lekkages losse slangen of dergelijke zien.
Tank was wel bijna leeg toen ik wilde starten, heb er nu (met een kannetje) vijf liter ingegooid maar nog steeds niets.

Voorheen helemaal geen problemen gehad altijd starten en lopen laatste weken niet veel gereden af en toe de auto moeten verzetten, heel korte stukjes dus, vandaar ook dat de tank bijna leeg was.
Antwoord
#2
Lijkt wel alsof het luchtfilter er niet goed inligt en niet elke bougie vonkt
Antwoord
#3
Klinkt als een ontstekings-probleem.
Kijk je ontsteking eens goed na:
- zijn de bougies nog goed (bij twijfel vervangen)
- zitten de goede bougie-kabels op de goede cilinders
- zijn de verdelerkap goed vast (en is die nog in goede staat?)
Antwoord
#4
Vandaag bougie 's eruit gedraaid (auto niet gestart van te voren, staat al sinds zaterdag) deze zijn nat van de benzine en zo ruikt het ook, betekent dat dan dat er een injector lekt.
Of kan dit ook een andere oorzaak hebben.

Kabels verdelerkap rotor bobine nagelopen, maar bij testen met andere bougie gewoon vonk. (brandstof relais er even uitgehaald)

Auto niet meer proberen te starten, om meer schade te voorkomen.

Weet iemand welke er in een B200E K-jet uit 1986 moeten ??
En waar deze te koop zijn.
Antwoord
#5
Volgens mij 'lekken' K jet injectors altijd, ze zijn altijd open namelijk. Als er druk is, wordt er geinjecteerd door alle 4 de injectors (beter gezegd verstuivers). Dat verklaart ook waarom alle bougies tegelijk nat zijn.

De hoeveelheid brandstof wordt gecontroleerd vanuit de luchtweger, dmv een miniscuul pennetje in het verdeelblok. Dan zou ik daar eens gaan zoeken.

Verzopen bougies gewoon droogblazen en ze knetteren weer als voorheen.

Most excellent plaatje met uitleg van een K jet luchtweger en verdeelblok: http://forums.bimmerforums.com/forum/sho...?t=1106768
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Rook achterkant inlaat spruitstuk ...... bedoel je er onder?

Kijk eens even of de slangen van de auxilary air valve er nog goed opzitten (puntige ding met stekker in het midden van het spruitstuk met 2 slangen).
En uiteraard ook de andere uiteinden.
Beetje moeilijk kijken, even je best doen.

Rook moet ergens vandaan komen, er moet een opening zijn, die er niet hoort!
Vacuum slangen niet los geschoten of gescheurd?

Daar zou hij valse lucht kunnen krijgen, te arm mengsel .........POEF!

Loopt de wagen ook op LPG, heb je misschien een backfire gehad?

Kjet injectoren openen bij een druk van ruim 3 bar zeg ik uit mn hoofd.
En inderdaad injecteren ze K-onstant.
Hoeveelheid brandstof word bepaald door de stuwschijf die opgetild word door de luchtstroom (net onder de balg).
Op het moment dat de inlaatklep open gaat word het mengsel naar binnen gezogen.
Maar een injector die niet meer afsluit door vuil of slijtage .........
Voor 12,50 de injector kun je ze laten reinigen en testen dacht ik.

Ik blijf even mee lezen ....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#7
De rook na de plop/knal kwam uit de laatste injector.
Zit geen LPG in de auto.
Slangen zitten allemaal waar ze moeten zitten.

Probleem is dat de auto niet thuis staat heb waar de auto nu staat geen spullen bij de hand.
Ander voordeel is weer dat ik nog een andere Volvo heb dus niet zonder zit.

Kan zaterdag middag pas weer verder met diagnose stellen en en eventueel repareren.
Maar alle tips zijn welkom.
Antwoord
#8
Ah ja, bij 3 bar pas, dat had ik over het hoofd gezien. De rubbers om de injectors zijn ook wel belangrijk bij K jet, heb ik horen zeggen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Bij 3,zoveel zelfs ... :-)
Maar inderdaad die ringen zorgen voor de afsluiting.
Als die niet goed zijn, valse lucht, drukverlies etc etc

http://volvoonderdelen.com/740760940960/...GT-258247/
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#10
Vandaag tijd kunnen vinden voor de Volvo 245, eerst bougies vervangen, nog steeds hetzelfde.
Aan willen slaan beetje pruttelen af en toe pof ....knal.

Alle slangen die los kunnen los gehaald door geblazen schoongemaakt, luchtfilter schoongemaakt slang en luchtfilterhuis.
Alle elektrische aansluitingen los gehaald en schoongemaakt.

Alles weer terug gezet even proberen, en jipiiie gewoon lopen net als of er nooit iets aan de hand geweest is.
Test rit gemaakt en niets op aan te merken.

Dus wat het geweest is ik weet het niet.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 345 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 417 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 552 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.104 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 969 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 803 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.173 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.599 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.673 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.066 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)