Berichten: 55
Topics: 9
Lid sinds: Jun 2009
Heb problemen met mijn Volvo 240 1986 B200E k-jet de motor start niet, soms wil hij aan slaan maar dan een grote knal, en rook aan achterkant van het inlaat spruitstuk.
Weet even niet waar ik moet beginnen kan zo geen lekkages losse slangen of dergelijke zien.
Tank was wel bijna leeg toen ik wilde starten, heb er nu (met een kannetje) vijf liter ingegooid maar nog steeds niets.
Voorheen helemaal geen problemen gehad altijd starten en lopen laatste weken niet veel gereden af en toe de auto moeten verzetten, heel korte stukjes dus, vandaar ook dat de tank bijna leeg was.
Berichten: 17
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2011
Lijkt wel alsof het luchtfilter er niet goed inligt en niet elke bougie vonkt
Berichten: 68
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
Klinkt als een ontstekings-probleem.
Kijk je ontsteking eens goed na:
- zijn de bougies nog goed (bij twijfel vervangen)
- zitten de goede bougie-kabels op de goede cilinders
- zijn de verdelerkap goed vast (en is die nog in goede staat?)
Berichten: 55
Topics: 9
Lid sinds: Jun 2009
10 April 2012, 10:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 April 2012, 11:16 door joop240uden.)
Vandaag bougie 's eruit gedraaid (auto niet gestart van te voren, staat al sinds zaterdag) deze zijn nat van de benzine en zo ruikt het ook, betekent dat dan dat er een injector lekt.
Of kan dit ook een andere oorzaak hebben.
Kabels verdelerkap rotor bobine nagelopen, maar bij testen met andere bougie gewoon vonk. (brandstof relais er even uitgehaald)
Auto niet meer proberen te starten, om meer schade te voorkomen.
Weet iemand welke er in een B200E K-jet uit 1986 moeten ??
En waar deze te koop zijn.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
10 April 2012, 11:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 April 2012, 11:47 door Marc1970.)
Volgens mij 'lekken' K jet injectors altijd, ze zijn altijd open namelijk. Als er druk is, wordt er geinjecteerd door alle 4 de injectors (beter gezegd verstuivers). Dat verklaart ook waarom alle bougies tegelijk nat zijn.
De hoeveelheid brandstof wordt gecontroleerd vanuit de luchtweger, dmv een miniscuul pennetje in het verdeelblok. Dan zou ik daar eens gaan zoeken.
Verzopen bougies gewoon droogblazen en ze knetteren weer als voorheen.
Most excellent plaatje met uitleg van een K jet luchtweger en verdeelblok:
http://forums.bimmerforums.com/forum/sho...?t=1106768
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Rook achterkant inlaat spruitstuk ...... bedoel je er onder?
Kijk eens even of de slangen van de auxilary air valve er nog goed opzitten (puntige ding met stekker in het midden van het spruitstuk met 2 slangen).
En uiteraard ook de andere uiteinden.
Beetje moeilijk kijken, even je best doen.
Rook moet ergens vandaan komen, er moet een opening zijn, die er niet hoort!
Vacuum slangen niet los geschoten of gescheurd?
Daar zou hij valse lucht kunnen krijgen, te arm mengsel .........POEF!
Loopt de wagen ook op LPG, heb je misschien een backfire gehad?
Kjet injectoren openen bij een druk van ruim 3 bar zeg ik uit mn hoofd.
En inderdaad injecteren ze K-onstant.
Hoeveelheid brandstof word bepaald door de stuwschijf die opgetild word door de luchtstroom (net onder de balg).
Op het moment dat de inlaatklep open gaat word het mengsel naar binnen gezogen.
Maar een injector die niet meer afsluit door vuil of slijtage .........
Voor 12,50 de injector kun je ze laten reinigen en testen dacht ik.
Ik blijf even mee lezen ....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 55
Topics: 9
Lid sinds: Jun 2009
De rook na de plop/knal kwam uit de laatste injector.
Zit geen LPG in de auto.
Slangen zitten allemaal waar ze moeten zitten.
Probleem is dat de auto niet thuis staat heb waar de auto nu staat geen spullen bij de hand.
Ander voordeel is weer dat ik nog een andere Volvo heb dus niet zonder zit.
Kan zaterdag middag pas weer verder met diagnose stellen en en eventueel repareren.
Maar alle tips zijn welkom.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ah ja, bij 3 bar pas, dat had ik over het hoofd gezien. De rubbers om de injectors zijn ook wel belangrijk bij K jet, heb ik horen zeggen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Bij 3,zoveel zelfs ... :-)
Maar inderdaad die ringen zorgen voor de afsluiting.
Als die niet goed zijn, valse lucht, drukverlies etc etc
http://volvoonderdelen.com/740760940960/...GT-258247/
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 55
Topics: 9
Lid sinds: Jun 2009
Vandaag tijd kunnen vinden voor de Volvo 245, eerst bougies vervangen, nog steeds hetzelfde.
Aan willen slaan beetje pruttelen af en toe pof ....knal.
Alle slangen die los kunnen los gehaald door geblazen schoongemaakt, luchtfilter schoongemaakt slang en luchtfilterhuis.
Alle elektrische aansluitingen los gehaald en schoongemaakt.
Alles weer terug gezet even proberen, en jipiiie gewoon lopen net als of er nooit iets aan de hand geweest is.
Test rit gemaakt en niets op aan te merken.
Dus wat het geweest is ik weet het niet.