Topics: 4
Dag allen,
Ik heb enkele topics gelezen die raken aan mijn problemen, maar nog niet een gezien die exact gelijk is (al zal een deel van de oplossingen overlappen). Het volgende speelt. Ik rijd sinds kort een Volvo 244 GL uit 1981 (197.000), B21 , LPG in 2006 ingebouwd.
Ik was gister vergeten de auto op benzine weg te zetten (..) en derhalve vanochtend koude start op gas. De motor slaat wel aan, maar genereert slechts minimaal vermogen. Ik kan dan in de eerste schokkend wegrijden en handmatig overschakelen op benzine, dan pakt ie in een keer wel vermogen. Vervolgens na warm rijden weer over op gas. Stationair draaide ie soms wat onrustig, maar verder (ca. 250km+) gereden zonder al te veel problemen.
Vervolgens toen ik bijna op de bestemming was, wilde ik terugschakelen naar bezine. Dat leek prima te gaan, totdat ik afremde voor een verkeerslicht en de motor in een keer afsloeg. Vervolgens wilde de motor enkel met de choke uit weer starten of op gas. Ben een stukje doorgereden om te kijken of het vaker gebeurde. Elke keer nadat ik van gas terug ging naar benzine, sloeg de auto af onder de ca. 10-15 km/u.
Ben dus wel op de plek van bestemming gekomen, maar niet van harte...
Hebben jullies ideeën, suggesties, tips? Hoor het graag.
Topics: 176
Ik heb nog even geen tips, alleen wel een vraag.
Citaat:Ik was gister vergeten de auto op benzine weg te zetten (..)
Waarom doe je dit?
Ik heb nagenoeg dezelfde auto (alleen B19 dan) en rij nooit op peut. (veels te duur...)
Starten en lopen altijd op lpg, ongeacht de weersomstandigheden (kou/vocht, etc).
Btw, heb wel flashlube geinstalleerd, om gemis aan peut te compenseren (meningen hierover verschillen, maar ik ben er blij mee)
Ook een Velleman K2453 transistor-ontsteking gemonteerd (loopt/start NOG beter, dan zonder).
Wil nog een carb-naald-lift-setje installeren om naald te ontzien.
Hoe is de staat van de algemene onderdelen:
Bougies/Puntjes/condensator/verdelerkap/rotor/bougiekabels, etc ?
Dank voor je reactie Rob. Ik zet hem weg op benzine omdat mij dat geadviseerd is door de vorige eigenaar. Daarnaast heb ik eerder een keer koude start geprobeerd op gas met hetzelfde resultaat (geen vermogen, in de eerste weggehobbeld, terug naar benzine geschakeld).
Bougiekabels zijn vorige apk nog (deels) vervangen (september 2011). De rest heb ik nog niet kunnen checken, moest meteen door naar mijn werk, wellicht dat ik vanavond vlugge check kan doen maar het leek me goed vast te informeren waar ik op zou moeten letten.
Kan het overigens niet zijn dat er simpelweg te weinig brandstof beschikbaar was (te snel afremmen na overschakelen?)?
Topics: 82
5 March 2012, 18:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 March 2012, 18:10 door Marc1970.)
Met jouw motor en de gangbare LPG systemen is het perfect mogelijk op LPG te starten tot zeker -10 en weg te scheuren. Altijd beter ÃÃn en ander warm te rijden uiteraard maar technisch geen probleem.
Zo niet, is er iets mis met de installatie.
Van benzine naar LPG moet je altijd de vlotterkamer in de carb leegrijden, van LPG naar benzine gaat in principe onmiddelijk, zeker rijdend. Controleer de benzineafsluiter eens, die gaan wel eens stug/langzaam.
Zit er wel goeie antivries in het ding? Te waterig gaat bevriezen in de verdampert (dan staat er rijp op).
Onderin de verdamper zit een schroef/plug, haal die er eens uit om de LPG residu en drab te lozen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dank voor je reactie Marc. Ik zat er al aan te denken om binnenkort naar een LPG boer te rijden om de installatie na te lopen. Dit weekend maar even doen.
Wat betreft de stop, de schakeling van LPG naar benzine gaat rijdend ook zeker onmiddelijk, alleen na een meter of 150 (op benzine) moest ik remmen voor een rood licht en toen viel de motor uit in een klap uit.
Heb dit weekend pas de kans om e.e.a. nader te bestuderen, dus tot die tijd zijn suggesties en tips welkom.
Topics: 82
Carburateurs die vele 10000 km's op LPG hebben gelopen gaan meest niet meer vlekkeloos op benzine. De afstelling is verwaarloosd of helemaal mis, de naald is versleten, de vlotter lekt, etc. Ik ga er vanuit dat de benzineoptie puur voor nood is, als de LPG tank ineens leger blijkt dan ik dacht (LPG meters zijn knudde...). Leuk als-ie het doet, verwacht er niet teveel van.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 56
Bij mij slaat ie ook af als ik op benzine rij en het gas loslaat. Als ik de choke iets uittrek dan blijft ie wel lopen. Ik vind het voorlopig goed zo.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Dank voor de tips en de suggesties. Met choke rijden is natuurlijk een optie, maar met de benzineprijzen van vandaag de dag voorkom ik dat liever. Ik ga dit weekend aan de slag en als ik een oplossing heb gevonden, laat ik dat uiteraard weten!
Topics: 56
Met de benzineprijzen?!?, je rijdt toch op gas??
Je hoeft 'm ook niet weg te zetten op benzine, als je met koude motor wilt starten kan je 'm op het moment dat je wilt starten op benzine zetten en zodra ie warm is op gas overschakelen. Als ie koud is moet je toch de choke gebruiken, ik zie het probleem niet.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Ja, ik rijd op gas, maar soms ook deel op benzine om de boel een beetje te smeren. Als ik m op gas wegzet en dan bij koude start overschakel naar benzine, pakt ie m niet altijd. Meer succes met wegzetten op benzine.